کهگیلویه وبویراحمد دهه هفتاد در عکاسخانه شهر

hasan-po

نمایشگاه عکس‌های سیاه وسفید حسن غفاری برگزار می‌شود.

این نمایش کهگیلویه وبویراحمد دهه هفتاد نام دارد و روز  یکشنبه ۵ آبان ماه از ساعت ۳ تا ۶ عصر در موزه عکاسخانه شهر افتتاح می‌شود.

نمایشگاه تا شنبه ۱۸ آبان‌ماه برقرار است.

یادداشت افشین شاهرودى براى نمایشگاه

عکاسی، حافظه تاریخ
درسال ۱۸۷۶ جان تامپسون با کتاب «زندگی خیابانی در لندن» پا در مسیری در عکاسی گذاشت که امروزه پس از گذشت یک و نیم قرن طیف بسیار وسیعی از عکاسان همواره آن را دنبال می کنند. آن کتاب که متن آن را آدلف اسمیت نوشته بود مجموعه عکس هایی بود اززندگی روزمره و عادی مردم لندن درعادی ترین شرایط موجود. شاید هیچ هنری به قدر عکاسی -که از آن بعنوان حافظه تاریخ یاد می شود- نمی توانست در آن موقیت از عهده این کار به درستی برآید.

امروزه عکاسان زیادی در سراسر دنیا به مردم نگاری اشتغال دارند. شاخه ای از عکاسی مستند که سعی دارد بی پیرایه و به دور از تخیل پردازی های هنری، با صحت و امانت داری زندگی مردم را ثبت و ضبط نموده و شرایط موجود را مستند کند. امروزه ما از طریق عکس, با فرهنگ، آداب و رسوم، پوشش و شرایط زندگی پیشینیان آشنا می شویم. عکاسی، مستقیما مارا به دل تاریخ برده است. هیچ چیز در تاریخ یک و نیم قرن اخیر جهان نیست که عکاسی آن را برای ای آیندگان ثبت و ضبط نکرده باشد.

ما موظفیم که از نسل خود گزارشی به تاریخ بدهیم . امروز حسن غفاری با دوربین خود که آنرا درخدمت ثیت تصویری زندگی عشایر ایران قرار داده  سمبل انسان مسئولی است که این وظیفه هنرمندانه را بعنوان عکاس در قالب پروژه عکاسی وسیعی که سال هاست بدان اشتغال داردیعنی عکاسی از عشایر ایران  بعهده گرفته و امانت دارانه پیش می برد . عکس های او در آینده به مانند حافظه ای سرشار، اسناد غیر قابل انکاری از زندگی اقوامی است که امروزه در این سرزمین در کنار ما زندگی می کنند و دردنیای سیاست زده امروز معلوم نیست در دهه های آینده چه سرنوشتی را از سر خواهند گذراند.
افشین شاهرودى

نشانی موزه عکسخانه شهر : تهران – میدان هفت تیر – میدان بهار شیراز

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.