کارگاه لایت روم دوربین.نت برگزار شد

کارگاه آموزشی طلایی لایت روم، پنج شنبه ۲۱ بهمن با مشارکت فرهنگسرای سرو و در سالن آمفی تئاتر این مرکز برگزار شد.
«هیچ چیز را نمی توان به کسی یاد داد، اما می توان به او کمک کرد تا پاسخ ها را از درون خویش بیابد.»
«ساسان پناهی»، مدرس کارگاه، ضمن بیان این مطلب، پیش از هر نکته دیگر درباره اهداف برگزاری کارگاه آموزشی لایت روم گفت:«در طول روز عکس های بسیاری منتشر می شود که به دلایل مختلف از جمله تنظیمات نادرست دوربین، یا آماتور بودن عکاس، دارای کیفیت مطلوب نیست. هدفمان این است که عکس ها را با استفاده از تکنیک های ادیت موجود در نرم افزارها به کیفیت مطلوب برسانیم.»

مزایای jpg
مزایای فرمت jpg، یکی از بخش هایی بود که در این کارگاه یک روزه مطرح شد. پناهی درباره مهم ترین مزیت فرمت jpg، گفت:«این فرمت در عکاسی خبری، به دلیل سرعت انجام کار، فرمت بسیار مناسبی است و کوتاه بودن زمان چرخش موتور دوربین باعث می شود ثبت تصاویر سریع تر صورت بگیرد.»
دومین مزیتی که پناهی به آن اشاره کرد، راحت بودن کار با فرمت jpg، برای کابران فتوبلاگ ها است. شفاف و زیبا بودن فایل های jpg، یکی دیگر از خوبی های این فرمت است که در فرمت Raw، وجود ندارد. از دیگر مواردی که مدرس کارگاه طلایی لایت روم از آن ها به عنوان مزیت نام برد، کم حجم بودن تصاویر ثبت شده توسط فرمت jpg و امکان چاپ سریع عکس هاست.

معایب jpg
اما ذخیره عکس ها با فرمت jpg، معایبی را هم دربردارد. پناهی، ضمن اشاره به این نکته که فتوشاپ علیرغم این که مورد بی مهری کاربران قرار گرفته، اما نرم افزار قدرتمندی است، گفت:«گستردگی و توان فتوشاپ سبب شده این نرم افزار، به مدت ۲ دهه مورد استفاده قرار بگیرد.»
وی درباره معایب این نرم افزار نیز ابراز کرد:«ادیت تخریبی فتوشاپ، یکی از بزرگ ترین معایب آن به شمار می رود.»
۸ بیت بودن فایل jpg و محدود بودن فضای رنگی، از دیگر معایبی بود که پناهی آن ها را برشمرد.
این مدرس دانشگاه، سپس به ارائه اطلاعاتی درباره فرمت Raw پرداخت:«Raw، مخفف هیچ کلمه ای نیست و معنای خام را دربرمی گیرد. این فرمت توسط ادوبی خریداری شده و به دلیل ادیت غیر تخریبی با نرم افزار لایت روم، هماهنگی های بسیاری دارد.»
پناهی، از تغییر سریع فرمت Raw، بر خلاف سایر نرم افزارهای خانواده ادوبی، به عنوان یکی از ویژگی های این فرمت نام برد.

مزایای Raw در مقایسه با jpg
بخش دیگر این کارگاه یک روزه، به بررسی مزایای فرمت Raw، در مقایسه با فرمت jpg، اختصاص یافت. مدرس کارگاه طلایی لایت روم، درباره این مزایا گفت:«زمانی که با فرمت jpg، عکاسی می کنیم، می توانیم مواردی مانند وایت بالانس و کنتراست را تغییر بدهیم، اما در فرمت Raw، تمام ارتباط دوربین با حالت های پیش فرض قطع و تصویر به صورت خالص به دوربین ارسال می شود.»
بدون تخریب بودن ادیت در فرمت Raw و حذف بهتر نویزهای تصویر، از مزایایی بود که پناهی از آن ها نام برد.
دریافت خروجی تصویر به صورت ۱۶ بیت، یکی دیگر از مزایای این فرمت به شمار می رود که به ادیت بدون تخریب عکس ها می انجامد. از خوبی های دیگر فرمت Raw، امکان انتخاب فضای گسترده رنگی و ساخت حرفه ای تصاویر HDR، است.

معایب Raw
اما این فرمت هم مانند بسیاری دیگر از فرمت ها، معایبی را شامل می شود که پناهی درباره این معایب گفت:«اندازه تصاویر در فرمت Raw، نسبت به فرمت JPG، ۲ تا ۴ برابر بزرگ تر است، بنابراین نگهداری این تصاویر در کامپیوترها، حجم بسیاری را به خود اختصاص می دهد.»
از دیگر معایبی که وی به آن اشاره کرد، زمان پردازش بیشتر و همین طور زمان ذخیره سازی طولانی تر در حافظه دوربین است. این عیب، عکاسان خبری را با مشکل مواجه می سازد که در نهایت، فرمت Raw، را برای عکاسی خبری، نامناسب می سازد.
این فرمت برای تبدیل شدن به فرمت jpg، نیاز به نرم افزار دارد که این نکته نیز یک عیب محسوب می شود.
مدرس کارگاه لایت روم، درباره یکی دیگر از معایب مهم فرمت Raw، نیز چنین توضیح داد:«در این نرم افزار با تغییر ورژن، این امکان که ورژن های قدیمی تر را از دست بدهیم، وجود دارد که یکی از معایب آن به شمار می رود.»
طولانی بودن زمان پردازش برای تبدیل فرمت Raw به فرمت jpg هم یکی دیگر از نقطه ضعف های این فرمت است.
پناهی، در ادامه این کارگاه آموزشی، به صورت مشروح به ارائه توضیحات درباره منو های نرم افزار لایت روم پرداخت و در پایان کارگاه نیز به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داد.
کارگاه آموزشی لایت روم، ۲۱ بهمن برگزار شد.

اشتراک گذاری

۳ یک نظر

  1. عبدالرحیم شرفی

    سلام
    ضمن تشکر از برگزاری کلاسهای خوب و مفیدتان آیا dvd برای فروش موجود است.

  2. maedeh

    salam,merc az matalebe khoobetoon,man kheili moshtagham ke kar ba lightroom ro yad begiram,llotfan nahveye tahiyeye in dvd roo hatman etelaa bedid,bazam merc az shoma…:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.