چرا عکاسان دفاع مقدس گوشه‌گیرند؟

با حضور جمعی از عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک تفاهم‌نامه همکاری بین آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس امضا شد.

مراسم امضای تفاهم‌نامه آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با حضور سید عباس میرهاشمی، مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، حبیب ایل‌بیگی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، علی‌رضا کریمی صارمی، مدیر آژانس عکس ایران، سعید صادقی، علی فریدونی، ساسان مؤیدی، محمدحسین حیدری، ناصر افراسیابی و کمال‌الدین شاهرخ از عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و چند نفر از اعضای هیات مدیره و معاونان انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

files_images_590988046_resize[4cd2d067e5e8f61a0d5f36fe7c7644b7]

در ابتدای این مراسم، علیرضا کریمی صارمی با اشاره به انگیزه‌های شکل گرفتن چنین اقدامی گفت: امروز شاهد این هستیم که دغدغه‌ای وجود دارد مبنی بر این‌که چرا عکاسان دفاع مقدس این‌قدر گوشه‌گیر هستند، چرا مدیران فرهنگی و رسانه‌ای تا این حد کم از پتانسیل‌های این عزیزان استفاده می‌کنند و البته چرا جوانان امروز این‌قدر با نوع تفکر حقیقی دفاع مقدس بیگانه هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به تجربه بسیار موفقیت‌آمیز برگزاری نشست‌های تخصصی عکاسی دفاع مقدس در جریان برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران در شهرهای اراک و تربت‌حیدریه با حضور علی فریدونی و مسعود زنده‌روح کرمانی بر آن شدیم تا این اتفاق را با امضای یک تفاهم‌نامه، همکاری با انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس را گسترش دهیم و با استفاده از پتانسیل‌های این عزیزان و امکانات انجمن در راستای گسترش فرهنگ حقیقی دفاع مقدس از زاویه دید عکاسان جنگ بکوشیم.

files_images_849313169_resize[4cd2d067e5e8f61a0d5f36fe7c7644b7]

کریمی صارمی ادامه داد: از همان مراحل آغازین طرح پیشنهاد، اشتیاق بسیار بالایی هم در مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران و هم مدیریت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و همین‌طور تک‌تک عکاسان جنگ مشاهده می‌شد. از این رو، براساس این تفاهم‌نامه فعالیت‌های گسترده‌ای با همکاری این دو نهاد آغاز خواهد شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایش گزیده‌ای از عکس‌های عکاسان دفاع مقدس در سراسر کشور، فراهم کردن امکان برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور عکاسان در راستای هم‌نفس شدن این عزیزان با جوانان امروز و مواجهه بی‌واسطه‌ی جوانان با این عزیزان و البته ساخت فیلم‌های مستند از زندگی و آثار عکاسان دفاع مقدس، آثاری به دور از کلیشه‌ها و نگاه تلویزیونی مرسوم و با نگاهی کاملا سینمایی و هنرمندانه.

در ادامه این مراسم، حبیب ایل‌بیگی هدف از این همکاری و تفاهم‌نامه را پژوهش و نشر مستندات عکس و عکاسی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیانی روشن و نمایش مؤثر جلوه‌های ماندگار فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دور از هرگونه تحریف و براساس یک کار علمی برای نسل امروز و آینده در اقصی نقاط کشور و در سطح بین‌المللی دانست.

وی در ادامه، جمع‌آوری، مرمت و حفظ عکس‌های دوران انقلاب سلامی و دفاع مقدس را اقدامی اساسی و نشر آن برای آگاهی جامعه، بخصوص نسل‌های آینده را بسیار ضروری دانست.

او اظهار کرد: برای انتقال تجربیات این عزیزان، تولید فیلم، برپایی نمایشگاه و نشست‌های تخصصی ابزارهای بسیار مؤثر و مهمی هستند که انجمن سینمای جوانان ایران با افتخار در راستای عملی کردن این پیشنهادها و پیشنهادهای جدیدتر تلاش خواهد کرد.

files_images_659096077_resize[4cd2d067e5e8f61a0d5f36fe7c7644b7]

سیدعباس میرهاشمی، مدیرعامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج گفت: این هفته، هفته پاسداشت تفکری است که بدون توجه به قوم و جناح و زبان فقط برای دست‌یابی به یک هدف واحد وارد عمل شد. ما همواره باید به این مسأله توجه کنیم که هر فعالیت فرهنگی نیازمند وجود نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متعددی است. این نرم‌افزارها و سخت‌افزارها عموماً در یک جا در یک سازمان فراهم نیست. برای مثال داشتن ۵۹ دفتر در سراسر کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی اندوخته بسیار بزرگی است که در اختیار انجمن قرار دارد. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز همواره سعی کرده، داشته‌ها و آثار عکاسان را جمع‌آوری کند. دستاورد این تلاش بیش از یک‌میلیون فریم نگاتیو جمع‌آوری‌شده است که امیدواریم با استفاده از امکانات انجمن در اختیار نسل جوان امروز قرار بگیرد.

وی افزود: گام بعدی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس انتشار کتاب‌های مجموعه عکس‌های تک‌تک عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است. عملی که در راستای ادامه مسیری که از دوران جنگ تحمیلی آغاز شد قرار دارد. انجمن سینمای جوانان ایران، اهداف و همکاری‌های تنظیم‌شده در این تفاهم‌نامه کمک بزرگ و مؤثری در راستای این هدف خواهد بود.

منبع : ایسنا

عکس ها : وبسایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.