همه‌ی چراغ‌های تصویر سال روشن است

قطعات موسیقی “فردین خلعتبری” با جشن تصویر سال همراه شد
خانه‌ی هنرمندان ایران عصر روز ۱۶ آذر هم یکی از شلوغ‌ترین روزهای فصل گذشته پشت سر گذاشت تا بار دیگر میزبان هنرمندان و اهالی تصویر ایران شود.
به گزارش دبیرخانه جشن تصویر سال، روز گذشته، دومین آیین گشایش جشن ششم تصویر سال درحالی در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد که صدها نفر از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنرهای تصویری، دانشجویان هنر و…  برای دومین‌بار در انتظار رونمایی بیش از دو هزار عکس، پوستر و کاریکاتور بودند.
در گالری ممیز علاوه بر ارایه‌ی آثار هنرمندان شاخص گرافیک و کاریکاتور و همیشه حاضر در جشن تصویر سال، با دو ال.سی.دی‌ بزرگ در دو بخش جداگانه، آثار نسل برگزیده نسل پنجم گرافیک و کاریکاتور ایران و همچنین جوانان زیر ۲۵ سال که پس از داوری انتخاب شده بودند، به‌نمایش درآمد و در گالری میرمیران نیز با همین شیوه، تصاویر برگزیده، با قطع بزرگ در دو بخش “هنر و هنرمندان” و “نگاهی دیگر” عرضه شده است. این بخش از نخستین ساعت‌های روشن شدن چراغ نمایشگاه ششمین تصویر سال، ازجمله شلوغ‌ترین پرببینده‌ترین بخش‌ها به‌شمار می‌رفت. 

در نگارخانه نامی هم عکس‌های “مستند اجتماعی” و “خبری” نمایش داده شده و نگارخانه نیلوفر دربرگیرنده‌ی عکس‌های ورزشی است.
در هر گالری، عکسی به‌عنوان شاخص و معرفی‌کننده بخش، در قطع یک‌متر و نیم در دو متر چاپ و به دیوار آویزان شده که عکس مراسم افتتاحیه المپیک پکن از آلفرد یعقوب‌زاده از آن جمله است.
اما در بالاترین گالری خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه، حکایتی دیگرگونه پیدا کرده و دیوارهای نگارخانه انتظامی، عکس‌های ورزش در شهر تهران را که با همکاری سازمان ورزش شهرداری تهران با جشن تصویر سال برپا شده، درخود جای داده است. در این گالری برخلاف سایر گالری‌ها همه تصاویر به‌صورت چاپ‌شده به‌نمایش درآمده‌اند.
از ساعت نخست برپایی نمایشگاه ششمین جشن تصویر سال، قطعات انتخابی موسیقی فردین خلعتبری، آهنگساز نامی ایران، با تصاویر همراه شدند و مونیتورهای جای‌ داده شده در داخل نگارخانه‌ها، تصاویر منتخب هنرمندان شرکت‌کننده در جشن را نمایش می‌داد و جمعیت حاضر، ایستاده و یا نشسته مقابل مونیتورها همه‌ی عکس‌ها را از نگاه می‌گذراندند تا حاصل رخدادهای مهم فرهنگی سیاسی، اجتماعی و هنری ایران را  شاهد باشند و یا دست‌کم بدانند کدام آثارشان به نمایشگاه راه یافته است.
در نخستین روز برپایی نمایشگاه اعلام شد که قطعات موسیقی پخش‌شده بر روی آثار، هدیه فردین خلعتبری به هنرمندان شرکت‌کننده در جشن تصویر سال است. این قطعات انتخابی از میان موسیقی فیلم‌های ساخته‌شده توسط این هنرمند آهنگ‌ساز است.
این تجربه در ارایه‌ی آثار تصویری که شاید نتوان به‌سرعت و با قاطعیت درباره‌ی جزییات آن نتیجه‌گیری کرد، در روز نخست نمایش رسمی آثار یک ویژگی بارز داشت که به‌نوعی تمرکز و اختصاص زمان لازم برای دیدن آثار دیگر هنرمندان ازسوی هر یک از بازدیدکنندگان، به‌ویژه خود هنرمندان بخش‌های مختلف بود که این کار مانع از شتاب‌زدگی و گزیده‌بینی رایج در نمایشگاه‌های گروهی این‌گونه می‌شد.
ایجاد فضای مشترکِ دیدن در جمع و درست مثل تجربه تماشای فیلم در یک سالن سینماست که برخلاف سالن سینما فضای گالری‌ها به‌خاطر پخش ال.سی.دی‌ها با اندازه و کیفیت بالا به‌راحتی واکنش‌های آنی و حسی حاضران را دربرخورد با تصاویر روبه‌رو به‌راحتی قابل مشاهده بود.
جشن تصویر سال و جشنواره تصویر هنرمند تا پایان آذرماه جاری در خانه هنرمندان ایران ادامه دارد و نمایش فیلم‌های جشن تصویر هنرمند از امروز – یکشنبه ۱۷ آذر – آغاز خواهد شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.