نمایشگاه مهرداد افسری در گالری محسن افتتاح شد


روز گذشته جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵، دو مجموعه از کارهای اخیر مهرداد افسری در گالری محسن به نمایش درآمد.
در متن نمایشگاه اینگونه آمده است:
مهرداد افسری در این نمایشگاه که دربرگیرنده ی دو مجموعه‌ی «قانون پنهان علت» و «سال‌های دور» است، رویکردی را نسبت به رسانه ی عکاسی برگزیده که خود آن را «مکاشفهای تصویری دربارهی اندیشه» توصیف میکند. او از این طریق، حقایق مورد نظر خود را در قالب تصاویر عکاسانه ثبت میکند؛ تصاویری که برآمده از خاطره و زوال آن هستند و در ابعادی گسترده تر، بطن این چشم اندازها (Landscapes) حاکی از تاریخ‌های فردی و جمعی جغرافیاییست که او در آن زیسته است. جدا از تاثیرات آشکاری که در عکس‌های افسری دیده می‌شود، رویکرد او را نیز می‌توان خوانشی از نظریات جان بِرجِر (منتقد فقید) دانست که در رد زیبایی‌شناسی سنتی فرهنگ، ایدئولوژی‌های پنهان در پس تصاویر را به چالش میکشد.
در این تصاویر، حافظه‌ی فردی و جمعی با یکدیگر تلاقی می‌یابند و در خدمت رمزگشایی بزرگترین چالش رسانه‌ی عکاسی قرار می‌گیرند: نسبتِ رسانه‌ی عکاسی با واقعیتی که آن را تماما منعکس میکند یا صرفا اثراتش را بازتاب می‌دهد چیست؟ آثار افسری با قرار گرفتن در این گستره به کندوکاو در مضامینی چون هاله، اصالت و تکثیر میپردازد. افسری در مجموعه‌ی «سال‌های دور» مکان‌هایی را به تصویر کشیده است که فراتر از امر بصری است و مخاطب را به تعمق در امر ساده ی مشاهده هدایت میکند. این آثار تاملی است در سکون، فارغ از تمام رانه هایی که خود را از بیرون تحمیل می‌کنند؛ استوار و قائم به ذات.
از سوی دیگر «قانون پنهانِ علت» به بررسی شیوه‌های تاثیر ما بر محیط اطراف می پردازد که برگرفته از نوعی اندیشه، دیدگاه و همچنین آثاری است که انسان از خود به جای خواهد گذاشت. اگر نقش عکاسی به عنوان امری در نظر گرفته شود که شیوه‌های تکثیر تصویر را مورد پرسش قرار می‌دهد، در این صورت امکان خلق معانی جدید نیز فراهم می‌شود، چرا که عکاسی با اتخاذ موضعی علمی، مشاهداتی مستقیم از جهان را ارائه می‌کند.
مهرداد افسری کارشناس ارشد عکاسیست و تاکنون آثار او در گالری های متعدد داخلی و خارجی به نمایش درآمده است.
گالری محسن واقع در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک۴۲ میباشد و این نمایشگاه تا تاریخ ۲۷ بهمن همه روزه به غیر از پنج شنبه ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب برای بازدید علاقمندان دایر خواهد بود.
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.