نمایشگاه عکس نکورویان فرخار در گالری اکو

سال‌ها پیش، الیاس علوی شاعر افغانستان گفته بود که «ما می‌میریم / تا عکاس تایمز جایزه بگیرد». سال‌ها چرخ رسانه‌ها و هنرهای تصویری دربارۀ افغانستان بر همین محور چرخید و بسیار کسان با تصویر کردن نگون‌بختی و تباهی کشور ما، نان خوردند و آبرو حاصل کردند، آن هم کشوری که پایتخت زیبایی‌هاست.
افغانستان این کشور از نظر تنوع اقلیم‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی در منطقه کم‌نظیر است. از دشت‌های فراخ بکوا بگیرید تا کوه‌های بلند هندوکش و از رودهای خروشان هلمند و آمو بگیرید تا جنگل‌های سبز مشرقی. به این بیفزایید آثار تاریخی بی‌نظیری را که بعضی در مصائب جنگ‌ها نابود شد و بسیاری باقی مانده و همچنان جلوه‌گری می‌کند.
اما سرزمین را چه می‌کنی؟ از مردمش بگو.
حکایت نیکورویان «فرخار» در ادب کهن فارسی سابقه دارد، آنان که دل از فرخی و عنصری برده بودند. و هم اکنون نیز افغانستان از نظر تنوع چهره‌ها در منطقه کم‌نظیر است، به گونه‌ای که گویا خوبان عالم از ترک و تاجیک و پشتون و هزاره و هندو و تازی در آن گرد آمده‌اند، با سیماهای گوناگون و آواهای گوناگون. آواهای گوناگون آن‌ها در شعر و موسیقی تجلّی می‌کند و سیماها در عکس و فیلم و هنرهای نمایشی.
این همه زیبایی و تنوع بصری، عرصه‌ای است برای آزمون هنر عکاسی، تا این بار نه از مردن، که از زندگی تصویر بگیرد؛ نه از جنگ که از زیبایی پرده بردارد. و نمایشگاهی که ترتیب داده‌ایم، با این نگاه فراهم آمده است. می‌خواهیم نشان دهیم که در زیر آواری از مصیبت و دشواری، این سرزمین نفس می‌کشد و همچنان زیبایی می‌آفریند، زیبایی‌ای که هم در سیمای آدم‌ها نهفته است، هم در چشم‌اندازهای این سرزمین و هم در روح و جان این مردم پرتلاش و باهمت، که گاهی خودش را در بر صفحۀ دوربین هم تحمیل می‌کند حتی اگر شده با یک لبخند و یک نگاه گرم.
پیشگفتار را با واژه هایی از استاد کاظم کاظمی شاعر سرشناس افغانستان شروع کردیم تا بگوییم از نمایشگاه عکس نکورویان فرخار.
در این نمایشگاه عکس‌هایی از ده عکاس معاصر افغانستان به همراه عکاسانی از ایران، آمریکا، اروپا و استرالیا گرد هم آورده شدند تا با نگاهی دور از جنگ این زیبایی‌ها را به نمایش بگذارند، با اِلِمان‌هایی از هر ولایت این کشور، کوشیده‌ اند که با کادرهایی متفاوت و نگاهی زیبایی‌شناسانه، از فرّ و شکوه دیرین این سرزمین یاد کنند. این آثار به نمایشگاه ‌گردانی فاطیما حسینی در گالری مرکز فرهنگی اکو، در تاریخ جمعه٣ آذر ماه ١٣٩۶ ساعت ۴:٠٠ بعد از ظهر با همکاری بخش فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان و موسسه بین المللی و فرهنگی اکو در تهران با حضور سفیران و رایزنان کشورهای عضو اکو و اهالی ادب و هنر افتتاح خواهد شد.

عکاسان نمایشگاه:
اریک لافورگ / بریالی خوشحال / بصیر سیرت / بهار محمدیان / تهمینه منزوی / حسین حسینی / عارف کریمی / فرشاد عصیان / گرنت سومرز / لطیف عظیمی / متیو کارستن / محمد علی شیدا / مرتضی هراتی / مسعود حسینی/ نجیب الله مسافر / نجیبه نوری

افتتاحیه : جمعه ٣ آذر ١٣٩۶ ساعت ١۶ تا ٢٠ شب
بازدید: ۴ تا ١١ آذر ١٣٩۶ از ساعت ١٠ تا ١۶ بعد ازظهر
گالری روزهای جمعه و شنبه تعطیل است .
آدرس : موسسه فرهنگی اکو
تهران، خیابان موحد دانش (اقدسیه)، کوچه نیلوفر، شماره ٣
تلفن : ٣٠٠٠ ٢٧۶٧-٠٢١

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.