نمایشگاه عکس مُحَرَّمانه در نگارخانه اندیشه

5c9cg42k

مجموعه”مُحَرَّمانه”تلاشی است برای ثبت لحظاتی از مراسم عاشورا و تاسوعا  که در ایام ماه محرم  برگزار میشود .ایده اولیه جمع آوری مجموعه ی تصاویر مستند از این مراسم شاید جایگاهی داشته باشد در ذهن نوجوانی هنرمند که در سالهای بعد  با کسب تجاربی در زمینه عکاسی به اجرا درآمده است . عکاسی از مراسم محرم به صورت جدی از سال ۱۳۸۳ آغاز و تا کنون حدود ۴۵۰۰ قطعه عکس از این مراسم تهیه نموده است .
۱۰۰ تصویر برگزیده از میان این تصاویر در سال ۱۳۹۰ به توصیه اساتید و هنرمندان ، جهت چاپ در کتابی با نام مُحَرَّمانه آماده شد و در همان سال نیز نمایشگاهی از برخی تصاویر این کتاب در شهر کتاب مرکزی برگزارگردید .
این مجموعه حاصل تلاش و تجربه جدیدی است در در حوزه عکاسی از مراسم مذهبی با نگرشی روایت گونه از هر آنچه در آن هنگام به وقوع پیوسته است ، با نگاهی به نمادهای این مراسم  که هر یک معانی و تفاسیری را از واقعه عاشورا ، با خود به همراه دارند. در کنار عکاسی تصاویر این مجموعه فعالیت پژوهشی نیز آغاز شد تا تصاویر با متونی مناسب همراه شوند . این مطالب اشاره ای منطقی و اصولی دارد به فلسفه جمیع فعالیت هایی که در دهه محرم انجام میشود از جمله تعزیه خوانی ، نخل گردانی ، سینه زنی و زنجیر زنی و …. و همچنین تفسیری است بر نمادها و نشانه ها ی مورد استفاده در این مراسم . مانند نخل ، علم ، کتل ، رخدیس ها ، تندیس ها و …. در بخشی دیگر نیز به بحث معماری پرداخته شده ، بدان گونه که معماری حسینیه مورد بررسی قرار گرفته و تاریخچه مختصری از آن نیز آورده شده است .
درباره هنرمند
امیرحسین جباری ، متولد ۱۳۵۹ ، و کارشناس ارشد طراحی صنعتی است .
فعالیت های هنری را از سنین نوجوانی با شرکت در کلاس های انجمن خوشنویسان شروع کرده و تا کنون در زمینه های مختلف هنری از جمله خوشنویسی ، عکاسی، نقاشی خط ، گرافیک و … فعالیت داشته است .
از فعالیت های او می توان به عکاسی و پژوهش در زمینه هنرهای ایرانی و اسلامی و تهیه چندین مجموعه عکس از بناها و آثار معماری اسلامی و هچنین عکاسی و تدوین کتاب نقوش ایاصوفیه اشاره نمود.
وی تاکنون در دو نمایشگاه انفرادی در زمینه عکاسی و خوشنویسی و دو نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور در زمینه عکاسی شرکت داشته است.
افتتاحیه ۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۷-۲۰
ساعات بازدید ۹-۱۹
بجز جمعه و ایام تعطیل
زمان برگزاری ۹-۲۰ دی ۱۳۹۱
مکان : پایین تر از پل سید خندان – بوستان اندیشه – نگارخانه اندیشه –
۸۸۷۶۵۰۹۰

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.