نمایشگاه عکسهای «شهیدالعلم» در کافه مانیا

unnamed9

نمایشگاه عکس‌های شهید العلم عکاس سرشناس بنگلادشی با عنوان «CrossFire» در کافه مانیا برپا می‌شود.

شهیدالعلم که در سال ۱۹۵۵ در داکا به دنیا آمده است، فارغ‌التحصیل شیمی از دانشگاه لندن است. او از سال ۱۹۸۰ عکاسی را آغاز کرده و در سال ۱۹۹۸ مدرسه پاتشالا (موسسه آموزش فتوژورنالیسم جنوب شرق آسیا) را بنیان نهاد. مؤسسه‌ای که در دهه اول فعالیتش چهار برنده مستر کلاس جوپ سوارت را تربیت کرد. شهیدالعلم همچنین فستیوال آسیایی چوبی‌ملا (Chobi Mela) را مدیریت می‌کند.

شهیدالعلم که پیش از این در جایزه عکس کاوه گلستان و جایزه عکس مستند اجتماعی «شید» نیز آثار عکاسان ایرانی را داوری کرده است، داور بسیاری از فستیوال‌های بین‌المللی دنیا از جمله ورلدپرس فوتو (World Press Photo) بزرگترین مسابقه عکس مطبوعاتی جهان بوده است. او همچنین اولین عکاس آسیایی است که جایزه معتبر مادرجونز (Mother Jones Award) را برای عکاسی مستند به دست آورده است.

محمدرضا کارفر که هماهنگی‌های برگزاری این نمایشگاه را با این عکاس بنگلادشی انجام داده درباره این نمایشگاه می‌گوید: «crossfire (تیرباران) مجموعه عکس های شهیدالعلم، عکاس، نویسنده و فعال اجتماعی‌ اهل بنگلادش است، ماجرای این مجموعه عکس به اتفاقی در سال ۲۰۰۴ برمی‏‌گردد. زمانی‌ که قانونی توسط دولت بنگلادش تصویب می‌شود که براساس آن حق تیر به عده‌ای از مأموران پلیس به نام راب RAB داده می‌‏شود. سال ۲۰۰۹ شهیدالعلم به همراهی تیم تحقیقاتی‌ بر روی قربانیان این قانون بررسی‌‌های خود را شروع می‌کنند، که مجموعه عکس حاضر شکل می گیرد؛ مجموعه‌ای که سعی‌ دارد تا آخرین صحنه های احتمالی‌ دیده شده توسط قربانیان را به تصویر بکشد.»

کارفر با اشاره به اینکه آژانس عکس «دریک» تلاش کرد تا نمایشگاه این مجموعه آثار در گالری این آژانس برگزار شود افزود: «بعد از اعلام خبر برگزاری نمایشگاه ، ساختمان «دریک» توسط مأموران ضد شورش بنگلادش محاصره شد. پس از آن دریک با کشاندن دولت به دادگاه عالی‌، موفق می‌شود این نمایشگاه را تنها برای یک روز برگزار کند.»

این مجموعه عکس‌ در جعبه‌ای توسط آژانس عکس دریک تولید شده تا به گفته‌ی کارفر «به دست هرکسی که در هر کجای دنیا بتواند فرهنگ مقاومت و گذر از آتش و گذر از ترس را به عرصه‌ی نمایش بگذارد، برسد»

گفتنی است در این نمایشگاه که از جمعه ۱۵ اسفند برپا می‌شود، ۷ عکس در ابعاد ۵۰×۷۵ سانتی متر به نمایش گذاشته می‌شود.

تاکنون آثار عکاسانی چون فرزانه خادمیان، رضا میلانی، ابوالفضل نسائی، علی اکبر شیرژیان، مهدی منعم، حسین فاطمی، بابک بردبار، آذین حقیقی، بهروز مهری، Edd Ou، سعید فرجی، محمد تاجیک، حمید جانی‌پور، جلال شمس آذر، بهنام صدیقی، روزبه روزبهانی و روشن نوروزی در کافه مانیا به نمایش گذاشته شده است.

کافه مانیا: تهران – بین میدان فاطمی و خیابان ولیعصر – جنب پارکینگ مجتمع تجاری اداری ۳۷

ساعات بازدید:
روزهای عادی از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰
روزهای تعطیل از ساعت ۱۱:۳۰ تا۲۲:۳۰

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.