نمایشگاه «سوگ‌واران» در موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله

نگارخانه لاله و موزه عکسخانه شهر در اقدامی مشترک و هم‌زمان نمایشگاهی از عکس‌های تاریخی مرتبط با ایام محرم را با عنوان «سوگ‌واران» برگزار می‌کنند.
یکی از ویژگی‌های برجسته عکس‌های تاریخی، ثبت وقایع و سندی برای شناخت و بررسی دوران گذشته است. از آغازِ ورود عکاسی به ایران در دوره قاجار به تدریج برخی از عکاسان توانستند رفتارها و آئین‌های جمعی مردم را ثبت کنند. یکی از این آئین‌ها، سوگواری برای امام حسین(ع) است. تصاویر زیادی از آیینهای سوگواری در عصر قاجار و پس از آن به جای مانده است. در این مجموعه برگزیدهای از چندین دوره تاریخی و تصاویری از هیات‌های عزاداری، تکیه‌ها، دسته‌های سینه‌زنی و آئین تعزیه انتخاب شده است.
نمایشگاه عکس «سوگواران» در دوبخش، شامل ۳۲ تصویر با چیدمانی تازه در نگارخانه لاله و بخش دیگر شامل ۲۳ تصویر درموزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود. این مجموعه‌ها و اسناد تصویری روایتگر دوران گذشته و ارادت مردمان ایران زمین به امام سوم شیعیان است که این موضوع همیشه در طول تاریخ ساری و جاری بوده است. با این تصاویر در تاریخ سفر می‌کنیم و با تجربیات زیسته پیشینیان آشنا می‌شویم. امید است که این رویداد زمینه‌ای برای توجه به مسائل تاریخی، مردمنگاری و جامعهشناسی فراهم آورد.
آیین گشایش نمایشگاه روز دوشنبه ۳ مهر ماه۱۳۹۶ ساعت ۱۶ تا ۱۹، هم‌زمان در موزه عکسخانه شهر و نگارخانه لاله برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند از تاریخ ۴ مهرماه تا ۹ آبان ماه(به غیر از ایام تعطیل) برای بازدید از نمایشگاه به این دو مرکز مراجعه نمایند.
موزه عکسخانه شهر: بازدید: ۴ مهر تا ۹ آبان ۱۳۹۶ / ساعت ۹تا ۱۳-۱۴تا ۱۷ / پنج شنبه ۹ تا ۱۳٫
نشانی: میدان هفت تیر، خیابان بهارشیراز، میدان بهارشیراز، ضلع جنوب غربی
نگارخانه لاله: بازدید :۴ مهر تا ۹ آبان ۱۳۹۶ / ساعت ۹ تا ۱۳-۱۴تا۱۹٫
نشانی: خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمال پارک لاله،جنب هتل لاله

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.