نشست خبری تصویرسال برگزار شد

متقاوت از همه‌ی دوره‌ها چهارشنبه ساعت پنج عصر، ششمین جشن تصویر سال آغاز می‌شود.
به گزارش دبیرخانه جشن تصویر سال، این جشن که در نخستین دور ۱۶۰، دور دوم ۲۲۰، دور سوم ۲۷۰ و دور چهارم به ۳۵۰ نفر، دور پنجم ۵۵۰ هنرمند امکان حضور داده بود، حالا در ششمین دوره با ۱۳۹۰ هنرمند روبه‌روست تا منتخب هنرهای تصویری یکساله‌شان را در تالارها و نگارخانه‌های خانه‌ی هنرمندان ایران متمایز از همه‌ی نمایشگاه‌های ایران عرضه کند. 
 سیف‌الله صمدیان نشستی در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برگزار کرد تا برنامه‌های جشن تصویر سال را برای خبرنگاران تشریح کند. او از بخش‌های گرافیک و کاریکاتور یاد و به شلوغ‌ترین بخش – عکس – اشاره کرد که در بخش‌های نگاهی دیگر، خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان، و دو بخش ویژه عکاسان از نگاه عکاسان، ورزش محلات تدارک دیده شده است و بخش جوان – زیر ۲۵ سال – در سه شاخه‌ی کاریکاتور، گرافیک و عکس هم منفک از همه‌ی بخش‌های به‌صورت جداگانه‌یی عرضه خواهد شد. 

 وی گفت: به‌طور قطع روش‌ پذیرش عکس‌ هم‌چون سال‌های گذشته جواب نمی‌دهد، ما هم می‌خواهیم با نگاهی دقیق‌تر و حرفه‌یی امسال برخورد کنیم، اما هجوم آثار رسیده بی‌سابقه است و تاکنون بیش از ۳۰ هزار عکس در دبیرخانه تصویر ثبت شده است. ببینید این ولع حس ثبت کردن چه بلایی سرمان آورده است.
صمدیان اضافه کرد: در نتیجه همراهی و اعتمادی که مدیران گذشته و فعلی خانه هنرمندان داشته‌اند، گویی کلید خانه‌ی هنرمندان ایران در دست ماست و می‌خواهیم با چیدمانی متفاوت نمایشگاه را برگزار کنیم. او در عین حال اشاره‌ای به نوع و چگونگی چیدمان نکرد. 
 برگزارکننده‌ی جشن تصویر سال با تاکید بر این‌که قصد مقایسه با هیچ نمایشگاه یا دوسالانه‌ای را ندارد گفت: به دبیرخانه بینال عکاسی ۱۲ هزار عکس رسیده، این درحالی است که ۱۰۵۰ نفر عکس به دبیرخانه ارسال کرده که از این میان ۴۴۰ نفر در بخش جوان اثر ارایه کرده‌اند.
سردبیر نشریه‌ی تصویر سال توضیح داد: در بخش ویژه گرافیست‌ها، در دور اول و دوم تنها به پیشکسوتان‌شان اختصاص داشت، اما از سال سوم چند هنرمند جوان نیز آثارشان معرفی شد، سال گذشته نسل پنجم گرافیست‌های ایران را معرفی کردیم و امسال در این بخش گرافیست‌های زیر ۲۵ سال را در بخش جداگانه معرفی می‌کنیم. آثار آن‌ها توسط سه داور به انتخاب انجمن طراحان گرافیک ایران انتخاب شده‌اند. مریم کهوند و فتح‌الله مرزبان و ایرج میرزاعلیخانی آثار جوان‌های زیر ۲۵ سال را اتخاب کرده‌اند.
وی افزود: در این بخش ۲۵۷ هنرمند با آثار خود حضور پیدا کردند که در بخش جوانان ۲۵ هنرمند برگزیده و ۱۷ هنرمند شایسته بودند. در بخش نسل پنجم نیز ۱۷ هنرمند برگزیده و از ۹ هنرمند تقدیر می‌شود.
او گفت:  آثار کاریکاتور هنرمندان جوان زیر ۲۵ سال را کامبیز درم‌بخش، مسعود شجاعی طباطبایی و هادی حیدری انتخاب کرده‌اند. در این بخش ۷۶ هنرمند آثار خود را ارسال کردند که چهار نفر نیز شایسته تقدیر بودند. همچنین در بخش نسل پنجم ۱۵ هنرمند برگزیده شدند که هشت هنرمند تقدیری بودند. 
به گفته‌ی او، روز ۲۰ آذرماه روز عکاسان در جشن تصویر سال است. عکس‌های عکاسان از فضاهای کاری همکاران خود در ۳۰ سال گذشته به‌نمایش درمی‌آید و برای نخستین‌بار در یک گردهمایی عکاسان کنار هم در یک‌روز خاطرات سال‌ها تلاش خود را مرور می‌کنند. 
وی همچنین خبر داد: در مراسم پایانی این جشن همزمان با ۲۹ آذرماه سال جاری اسپانسرهای جشن جایزه‌هایی را برای منتخبان خود در نظر گرفته‌اند. هیات داوران این بخش‌ها با تفاهم دو طرف انتخاب می‌شوند. 
او گفت: ما با یک اتفاق ناگوار یعنی از دست رفتن  محسن رسول‌اف به جمع‌بندی شیرینی رسیدیم. محسن رسول‌اف شاید جزو معدود جوان‌هایی بود که در چهار رشته‌ی هنری فعالیت می‌کرد؛ او در فاصله زمانی یکسال در ۱۷ نمایشگاه گروهی در تهران و شهرستان‌ها برگزار کرد. بنابراین از امسال تصمیم گرفیتم به‌خاطر این ربع قرن، بخش جوان‌های زیر ۲۵ سال را  جداگانه تعریف کنیم و با اینکه همیشه به غیررقابتی بودن خود افتخار می‌کردیم، از جوان‌هایی در این بخش تقدیر کرده و به آن‌ها جایزه دهیم.
بخش مهم این جشن که چهارمین دور برگزاری را پشت سر می‌گذراند، بخش تصویر هنرمند است. تصویر هنرمند طولانی‌ترین جشنواره‌ی تاریخ سینما، شاید در دنیا – به لحاظ تنوع فیلم‌های غیرتجاری هنری – به‌شمار می‌رود که در مدت ۱۷ – ۱۸ روز، هر روز سه سئانس، فیلم‌های هنری را نمایش می‌دهد.
سیف‌الله صمدیان خبر داد: از مجموع ۲۱۰ فیلم رسیده به دبیرخانه جشنواره تصویر هنرمند، حدود ۶۰ فیلم در انتخاب اولیه به‌خاطر پایین بودن استانداردهای کیفی حذف شدند و به مجموع فیلم‌های پذیرفته شده ۶۰ فیلم از آثار برگزیده و برنده جایزه در جشنواره سینما حقیقت باید اضافه کرد. 
برگزارکننده جشن تصویر سال گفت: براساس توافقنامه با دبیر جشنواره سینما حقیقت – محمد آفریده – بهترین فیلم‌های جایزه برده از جشنواره حقیقت به‌صورت پکیج آماده در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. در واقع از امسال شاید عنوان “جشنواره‌ی جشنواره‌های سینمایی” در بخش غیرتجاری بیشتر برازنده جشن تصویر هنرمند باشد.
او از لطف شخصی عباس کیارستمی یادکرد که امسال نیز نمایش اول فیلم‌های کارگاه‌های آموزش فیلم‌سازی‌اش را در اختیار جشنواره تصویر هنرمند قرار می‌دهد.  به گفته‌ی وی، “در” و “باد” موضوع اصلی ۲۸ فیلم دانشجویان کیارستمی بوده است که در کارگاه آموزش فیلم‌سازی او تهیه شده‌اند.
سیف‌الله صمدیان همچنین ابراز کرد: با توجه به مشکلات شخصی که برای من پیش آمد و ازسویی برگزاری نمایشگاه عکس “چشم درون” در موزه هنرهای معاصر تهران، انتشار “تصویرسال” به تاخیر افتاد؛ اما اکنون ویژه‌نامه تصویر سال در ۳۴۰ صفحه رنگی و تمام گلاسه، به‌همراه یادنامه ویژه‌ای برای ۱۶ هنرمند شاخصی که از یک‌سال گذشته از میان ما رفته‌اند، هم‌زمان با آغاز جشن منتشر خواهد شد. 
صمدیان از “موسسه آموزش عالی آزاد پارسه” به‌عنوان پشتیبان و همراه  جشن تصویر سال خبر داد و گفت: هر دو طرف فکر کردیم با این همکاری می‌توانیم فضای فرهنگی مناسبی برای نسل جوان ایران ایجاد کنیم. خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر تهران، انجمن طراحان گرافیک ایران، انجمن عکاسان مطبوعات، جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت و بازرگانی نورنگار نیز ما را در این حرکت مهم  یاری می‌کنند.
ششمین جشن تصویر سال و جشنواره تصویر هنرمند از روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه جاری ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران گشایش خواهد یافت و مراسم پایانی با عکس دست‌جمعی هنرمندان و مراسم اعطای جایزه به برندگان بخش‌های مختلف مربوط به جوانان زیر ۲۵ سال و بخش ویژه ورزش در شهر تهران، ۲۹ آذر ساعت ۱۵ در همین محل برگزار خواهد شد

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.