فراخوان دومین دوسالانه‌ی “عکس غار”

فراخوان دومین دوسالانه‌ی عکس غار به‌عنوان مجالی برای نمایش آثار عکاسانی که دوربین خود را به هزارتوی پر رمز و راز و ساکت و سرد غارها می‌برند، منتشر شد.

نخستین دوسالانه‌ی عکس غار دو سال پیش با همت انجمن غار و غارشناسی فعالیت خود را با رویکرد حفاظت و زیبایی‌شناسی غارها آغاز کرد. دوسالانه‌ی عکس غار، حرکتی است مستقل با رویکردی فرهنگی – ورزشی و با نیت معرفی و حفاظت از غارهای ارزشمند ایران.

این جشنواره به‌دنبال ایجاد فضایی است تا عکاسان حرفه‌ای طبیعت نیز با غارنوردان عکاس همراه شوند و به کمک ابزارهای حرفه‌ای و امکانات نورپردازی، تصاویر زیبایی را از دل زمین به تصویر بکشند.

با توجه به اهداف برگزارکنندگان، مسائلی را مانند زیبایی، شگفتی غارها، موقعیت جغرافیایی، دهانه‌ها و مدخل‌های ورودی، فضاهای داخلی (تالارها و، دالان‌ها و …) حیات و زندگی در غارها، گستره‌ی زمین‌شناسی، فضاهای باستانی و هر آنچه در این پدیده خلقت به چشم می‌رسد، می‌توان به تصویر کشید.

از طرفی با توجه به برگزاری روز غار پاک، برگزارکنندگان این دوسالانه، توجه خاصی به موضوع حفاظت، پاک‌سازی و تخریب‌ها و آسیب‌های ناشی از برخورد ناآگاهانه و نیز مسائل مرتبط با آن دارند. از این رو عکاسان می‌توانند براساس خلاقیت و نگاه هنرمندانه‌ی خود این موضوعات را به تصویر بکشند.

دوسالانه‌ی عکس با هدف ایجاد فضایی متفاوت به جهت فراهم کردن شناخت و آگاهی بیشتر برای علاقه‌مندان به دنیای ناشناخته‌ی غارها از عکاسان، غارنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت برای شرکت کردن در این جشنواره دعوت به عمل می‌آورد.

این جشنواره در دو بخش اصلی و جانبی برگزار خواهد شد. بخش اول معرفی دنیای پر رمز و راز غارها است. فضاهای داخلی غارها از جمله غارنهشته‌ها، تالارها و راهروها، موقعیت مکانی غارها از بیرون، دهانه‌ها، مدخل‌ها و …، غارنوردی فنی (حضورغارنورد روی طناب، روی ابزار غارنوردی و در حین کارهای سخت که ارائه‌کننده تلاش تخصصی غارنوردان است)، محیط زیست و حیات در غارها (رویش‌ها و گیاهان داخل غار، زباله‌ها ، قارچ‌ها و حیوانات غارزی و اکوسیستم غارها)، باستان‌شناسی غارها (تصاویری از آثار باقی‌مانده از تاریخ، فسیل‌ها و سنگ‌نگاره‌ها و …)، مسائل زیست‌محیطی شامل زیرساخت‌های غلط ، تخریب‌ها، آلودگی‌ها، تغییرات به جا مانده غیر قابل بازگشت به طبیعت.

در بخش جنبی به موضوع بخش ویژه دومین دوسالانه عکس غار نگرشی به تاریخ هفتاد ساله غارنوردی در کشور پرداخته می‌شود.

این دوسالانه درنظر دارد عکس‌های سیاه و سفید قدیمی غارنوردی کشور که از ارزش تاریخی برخوردار هستند را نیز در معرض دید عموم قرار دهد. بنابراین عکس‌های با کیفیت قدیمی که گویای غارنوردی‌های چند دهه پیش باشند یا عکس‌هایی از پیشکسوتان این رشته درغارها، محافل و مجالس تهیه شده است، قابل ارائه خواهد بود.

علاقه‌مندان برای اطلاع از نحوه‌ی شرکت در این دوسالانه می‌توانند به آدرس اینترنتی www.speleophoto.irمراجعه کنند و یا با شماره تلفن‌های ۰۹۳۳۹۸۶۲۹۰۳ و ۰۲۱۵۵۴۱۴۶۷ تماس بگیرند. آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ دی‌ماه و انتخاب و داوری آن‌ها ۲۸ دی خواهد بود. نمایشگاه آثار برگزیده نیمه اول بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.

منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.