فراخوان جشنواره تهران، شهرچنارها

chenar

پاییز را پادشاه فصل‌ها گفته‌اند! از این رو که چشم‌اندازهای متفاوت در این فصل زیبا و بازی بی‌نظیر رنگ‌ها ـ که هیچ نقاش چیره‌دستی یارای هماوردی آن ندارد ـ را تقریباً در هیچ کدام از فصل‌های سال نمی‌توان یافت. اگرچه پاییز برای برخی نیز حس اندوه و دلگیری دارد، امّا خزان پاییزی با خود امید را هم می‌آورد! امید به بهاری سبز و تازه که خواهد رسید!

و امّا تهران و چنارهایش، پاییز متفاوتی را نسبت به خیلی از شهرهای خزان زده‌ی دیگر خلق می‌کنند. از گذشته‌های خیلی دور و بر اساس آن‌چه که از تاریخ تهران به دست ما رسیده، تهران و چنار همواره‌ی یاران قدیم بوده‌اند. به قول استاد داریوش شهبازی، فرهنگ‌نگار و تاریخ‌نگار تهران، چنار نماد استواری تهران است و تهران هم مهدی مهربان برای چنار. این دو یار غارند و پیوندشان قدیم و مهرشان عظیم است. شهرت این کهن‌پیوند تا آنجاست که بیش از چهارصد سال پیش «پیترو دلاواله» – سیّاح ایتالیایی ـ می‌نویسد که نزد جهان‌گردان، تهران به «چنارستان» یا «شهر چنارها» مشهور است.

پیشینه‌ی چنار در پهنه‌ی تهران با وجود چنارهای امامزاده صالح و امامزاده‌های پونک و کن به روشنی به پیش از اسلام می‌رسد. آن‌چنان که دلاواله که هم‌زمان با شاه‌عباس از ارک سلطنتی دیدن کرده، درباره‌ی درختان چنار آن‌جا می‌نویسد: «… چنارهایی در آن‌جا (چهارباغ عباسی) بود که اگر دو مرد دست خود را باز می‌کردند، نمی‌توانستند آن‌ها را بغل کنند.» چنار تهران، زیباترین جلوه‌ی پاییزی شهر است. برگ‌های رنگارنگ چنار خزان‌زده، تابلوی رنگی زیبایی را در برابر چشمان شهروندان خلق می‌کند.

بعد از برگزاری مسابقه‌ی نوروزی «مهمان طهران»، حالا پاییز و چنارهای تهران باز بهانه‌ای شده‌اند که در قالب عکس و فیلم موبایلی «تهران، شهر چنارها» به سراغ تهران برویم و شهرمان را باری دیگر از قاب دوربین موبایل‌های‌مان ببینیم و به تصویر بکشیم. این مسابقه، این‌بار هم بر بستر شبکه‌های اجتماعی طرّاحی شده و در اجرای آن، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری تهران را یاری می‌کند.

* اهداف برگزاری مسابقه
+ جلب نظر شهروندان به زیبایی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردش‌گری، امکانات رفاهی و تفریحی، اماکن و فضاهای تاریخی، فرهنگی و هنری؛ نقد، ترویج و تبلیغ آن‌ها
+ جلب نظر شهروندان به مجموعه‌ی فعّالیّت‌ها، اقدام‌ها و خدمات مدیریت شهری؛ نقد، ترویج و تبلیغ آن‌ها
+ دریافت دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات شهروندان در خصوص تهران و جاذبه‌های آن
+ توسعه‌ی برند شهری و گسترش گردش‌گری داخلی و خارجی تهران
+ ترویج و تبلیغ ارزش‌ها و اصول شهروندی در جهت حمایت و حفاظت از شهر

* موضوعات مسابقه
موضوع کلّی مسابقه «تهران پاییزی» است. امّا شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار تصویری خود را در محورهای پیشنهادی ذیل نیز ارسال کنند:

+ طبیعت پاییزی تهران
+ گردش‌گری پاییزی تهران
+ تهران و جاذبه‌های طبیعی
+ تهران، اماکن و جاذبه‌های مذهبی
+ تهران، اماکن و جاذبه‌های سیاحتی
+ تهران و جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی
+ نقد عملکرد شهرداری تهران در فصل پاییز
+ تهران و عزاداری سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین ـ علیه‌السّلام ـ

* داوری
داوری در مسابقه‌ی «تهران؛ شهر چنارها» به صورت متمرکز صورت خواهد گرفت و گروهی از کارشناسان حوزه‌های اجتماعی، گردش‌گری و عکّاسی به داوری آثار رسیده خواهند پرداخت.

* زمان برگزاری مسابقه
مسابقه‌ی عکس و فیلم «تهران؛ شهر چنارها» از ۲۰ آبان تا اول دیماه ۹۳ برگزار خواهد شد. در طیّ این مدّت شرکت‌کنندگان می‌توانند عکس‌ها و ویدئوهایی را که صرفاً در سه‌ماهه‌ی پاییز امسال ثبت کرده‌اند، ارسال نمایند.

* نحوه‌ی شرکت در مسابقه

شرکت کنندگان در مسابقه، بایستی آثار خود را برای شرکت در مسابقه با هش‌تگ #شهرچنار در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند.
همچنین برای تسهیل ارسال محتوای شرکت‌کنندگانی که در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارند، صفحه‌ای اختصاصی طرّاحی گردیده که امکان ارسال آثار از طریق آن هم وجود دارد. / لینک صفحه ارسال عکس

* جوایز مسابقه
در هر بخش: نفر اوّل سه سکّه، نفر دوّم دو سکّه و نفر سوّم یک سکّه‌ی بهار آزادی دریافت خواهند کرد.
به بیست نفر دیگر از صاحبان آثار برگزیده نیز هدایای نفیسی اهدا خواهد شد.

* نکات مهم
+ برندگان مسابقه موظّفند هم‌زمان با اعلام نتایج داوری، اصل عکس و فیلم خود را به هیئت داوری ارائه کنند.
+ شهرداری تهران این اجازه را دارد که تمامی عکس‌ها و ویدئوهای ارسالی را به هر نحو که تشخیص می‌دهد مورد استفاده‌ی تبلیغاتی و اطّلاع‌رسانی قرار دهد و منتشر نماید.
+ زمان شرکت در مسابقه و ارسال عکس و فیلم‌ها قابل تمدید نیست.
+ کلّیه‌ی اخبار، اطّلاعیه‌ها و تغییرات احتمالی را در طول مسابقه تنها در آدرس visit.tehran.ir دنبال کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.