عکس خبری از تیغ جراح برنده تر است

محمود عبدالحسینی، کارشناس و استاد عکاسی در دانشگاه های تهران با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری عکس در رسانه ها گفت: ما هنوز قدرت این رسانه را نشناخته ایم، چرا که عکس خبری از تیغ جراح برنده تر است و می تواند از یک ناامنی جلوگیری کند و یا بالعکس موجب ایجاد یک ناامنی بشود.
 
وی درحاشیه برپایی نمایشگاه عکس «فیلم وعکس استان قم» در کارگاه آموزشی عکاسی خبری افزود: این عکسهای خبری منتشر شده بودند که در جنگ ویتنام و نیز در سرزمین اشغالی فلسطین چهره کریه و جنایات آمریکا و اسراییل را به جهانیان نشان دادند.
 
عبدالحسینی ادامه داد: دوربین هیچ گاه دروغ نمی گوید و چشم سالمی است که رویدادها را به صورت واقعی در معرض دیدگان دیگران قرار می دهد.
 
وی با بیان اینکه متاسفانه در ایران از اهمیت و نقش عکس خبری غافل هستیم، بیان داشت: معتقدم که عکاسی ایران در دوران انقلاب اسلامی تولدی دوباره یافت و در دوران هشت سال دفاع مقدس به تعالی و شکوفایی خود رسید.
 
عبدالحسینی به هفت جلد آلبوم منتشر شده از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: عکاسان ما در دوران دفاع مقدس همانند یک رزمنده در جبهه ها حضور داشتند و در  دوران هشت سال دفاع مقدس  حدود ۳۰ نفر عکاس شهید و حدود ۵۰ نفر عکاس جانباز نیز شدند.
 
وی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه به عنوان هنرمند از سال ۱۳۵۸ با حضرت آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری در ارتباط است، گفت: ایشان بخوبی با مسایل فرهنگی و هنری آشنا و برای هنر و هنرمند احترام ویژه ای قایل هستند.
 
عبدالحسینی با بیان اینکه درحق عکاسان خبری اجحاف می شود، خاطرنشان کرد : در کارهای روزنامه نگاری نباید از نقش و تاثیرگذاری عکس غافل شد.
 
وی افزود: مسوولان و مدیران فرهنگی زمانی به نقش و اهمیت عکس پی می برند که به نوعی خود سهیم باشند.
 
عبدالحسینی با بیان اینکه پایه سینما و تلویزیون نیز عکس است، اظهار داشت: عکس توان و انرژی خاصی دارد که بیشتر مطبوعات کشور بویژه برای روی جلد نشریه و حتی مطبوعات زرد  از آن بهره می گیرند.
 
این عکاس خبری، درباره عدم توجه کافی به عکس در رسانه ها گفت: در رسانه ها برخورد خوبی با عکس نمی شود چون جایگاه عکاسی را بخوبی نشناخته ایم و از سوی دیگر خود عکاسان خبری نیز باید برای جایگاه عکاسی احترام ویژه ای قایل بشوند.
 
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر رسانه ها به جایگاه عکس پی برده اند و نسبت به گذشته به آن اهمیت بیشتری می دهند، اما متاسفانه برخی از رسانه ها از جمله تلویزیون  بدون اجازه عکاس و حتی بدون نام بردن از نام صاحب اثر از عکس های آنها استفاده می کنند.
 
عبدالحسینی با مطرح کردن این پرسش که «متولی عکاسی در ایران کیست؟» گفت: هنوز بخوبی مشخص نیست که کدامیک از معاونتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امر عکاسی در کشور هستند و هر یک از معاونتهای این وزارتخانه به نوعی این رشته را زیرمجموعه خود می دانند.
 
 
این استاد عکاسی تاکید کرد:  بایستی قانون «کپی رایت» در کشور رعایت شود.
 
وی «عکس گرفتن» را با «عکاسی کردن» متفاوت دانست وافزود: ثبت چیزی که در دیدگان همگان قرار دارد «عکس گرفتن» است؛ ولی «عکاسی کردن» یعنی چشم کنجکاو و جست وجوگر عکاس لایه های پنهان یک رویداد را در معرض دید دیگران قرار می دهد و عکاسی کردن نیازمند تفکر، اندیشه، مطالعه و اطلاعات درباره آن موضوع است.
 
این استاد عکاسی افزود: بدون تفکر و خلاقیت نمی توان عکاسی کرد، بلکه فقط عکس می گیریم.
 
وی گفت: نقد عکس موجب رشد عکاسی در کشور می شود و برپایی نمایشگاه های مختلف عکس نیز زمینه لازم را برای نقد عکس از سوی اقشار مختلف بویژه کارشناسان این امر فراهم می کند.
 
عبدالحسینی در ادامه بر یادگیری و تداوم کار گروهی از سوی عکاسان بخصوص در برپایی نمایشگاه های عکس گروهی  تاکید کرد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر عکاسی بیش از ۱۳۰ شاخه دارد،  درباره ویژگی های عکاس خبری گفت: عکاس خبری باید بی طرف، صادق و دارای روابط عمومی و ارتباط قوی باشد و اخلاق حرفه ای را رعایت کند و همچنین ضمن آموختن دانش عکاسی، درباره رویدادهایی که می خواهد از آنان عکاسی کند مطالعه نماید و اطلاعات لازم را داشته باشد.
 
عبدالحسینی با بیان اینکه در شهرهای مقدس و مذهبی مشهد و قم عکاسان خبری فعال و خوبی حضور دارند و در جشنواره های مختلف نیز مقامهای قابل توجهی کسب کرده اند، اظهار داشت: برای عکاسی از مفاهیم دینی، مذهبی و عرفانی باید از یکسری از المانها کمک بگیریم تا مفهوم و پیام خود را به مخاطب برسانیم.
 
این استاد عکاسی افزود: در این نوع عکاسی از کارهای بدون برنامه ریزی و تفکر باید اجتناب کرد.
 
 
این کارگاه آموزشی با استقبال عکاسان، بخصوص عکاسان خبری استان قم روبرو شد و عکاسان خواهان تداوم برگزاری کارگاه های آموزش عکس در زمینه های مختلف با حضور استادان بنام و خبره عکاسی در این استان شدند.
 
 
«محمود عبدالحسینی»، استاد عکاسی در سال ۱۳۳۷ متولد شد و به طور رسمی از سال ۱۳۵۹ کار عکاسی را به عنوان «عکاس خبری» با مطبوعات شروع کرد و از جمله نمایشگاه های انفرادی عکس وی می توان به نمایشگاه «حج و جهاد از دیدگاه تصویر» در سال ۱۳۶۴ اشاره کرد.
 
نمایشگاه عکس «فیلم وعکس استان قم» به مناسبت هفته فیلم و عکس این استان؛ در قم، خیابان شهیدان فاطمی، نگارخانه فرهنگ، صبح و عصر برای بازدید عموم دایر است

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.