عکاسی سه بعدی توسط «آرش حمیدی» بررسی شد

دروازه ای از جذابیت ها

الهام صالح: «عکاسی سه بعدی»، موضوع نخستین کارگاه ششمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت بود. در این کارگاه که یک شنبه ۲۹ آبان در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای سرو برگزار شد، «آرش حمیدی» مدرس کارگاه، درباره عکاسی سه بعدی، تاریخچه، روش های عکاسی سه بعدی و معایب این نوع عکاسی، اطلاعاتی را به شرکت کنندگان در کارگاه ارائه داد.


تاریخچه صد ساله عکاسی سه بعدی

عکاسی سه بعدی، تعابیر و پرسش های بسیاری را در ذهن به وجود می آورد. این تعابیر هستند که به ارائه تعریفی از عکاسی سه بعدی منجر می شوند. در واقع زمانی که از یک سوژه، دو عکس با فواصل زمانی چشم های انسان به ثبت برسد، نتیجه حاصل، یک عکس سه بعدی است. شاید این طور به نظر برسد که عکاسی سه بعدی، تکنیکی نوپا است، اما این طور نیست. «آرش حمیدی»، مدرس کارگاه به قدمت صد ساله عکاسی سه بعدی در جهان و قدمتی حدود ۶۰ سال در ایران اشاره کرد. این نوع عکاسی نیز تاریخچه خاص خود را دارد، تاریخچه ای که به سال ۱۸۳۳ میلادی بازمی گردد. در این زمان، «سر چارلز وستون»، مفهوم اختلاف منظر به صورت منطقی را ارائه کرد. در سال ۱۸۵۰ نیز دستگاه هایی برای نمایش عکس های سه بعدی تولید شد. دوربین هایی که عکس های سه بعدی را تولید می کنند در ابتدا توسط شرکت فوجی به بازار وارد شدند. این دوربین ها اغلب دارای دو لنز هستند، اما دوربین هایی با سه لنز نیز وجود دارند. حمیدی درباره دوربین هایی با سه لنز گفت:«در این دوربین ها لنز وسط، کاربردی ندارد و فقط برای دید مستقیم عکاس تعبیه شده. این لنز نه پرده دیافراگم دارد، نه شاتر.»

این طور که مدرس کارگاه «عکاسی سه بعدی» بیان کرد، فاصله لنزها در دوربین های سه بعدی متفاوت است که دلیل این تفاوت به تله یا واید بودن این دوربین ها بازمی گردد.

حمیدی ضمن اشاره به این نکته که عکاسی سه بعدی، دروازه ای از جذابیت ها را به روی عکاسان می گشاید، تاکید کرد که این نوع از عکاسی مشکلات خاصی را به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به شیوه های عکاسی سه بعدی و شیوه های ارائه عکس های سه بعدی اشاره کرد.

روش های مختلف عکاسی سه بعدی

بر اساس گفته مدرس کارگاه، عکاسی سه بعدی، روش های مختلفی را داراست. «اتروسکوپی»، «آناگلیف»، «لنتی کولار» و «دوربین های دو چشمی»، برخی از این روش ها هستند. حمیدی از روش «آناگلیف» به عنوان یکی از روش هایی که خود به ۱۰ روش دیگر تقسیم می شود، یاد کرد و از عینک آبی و قرمز به عنوان یکی از معروف ترین روش های آناگلیف نام برد. به گفته وی «لنتی کولار»، متداول ترین روش عکاسی سه بعدی است و «دوربین های دو چشمی» هم بهترین و با کیفیت ترین روش برای نمایش محسوب می شوند. حمیدی، درباره تاریخچه روش «آتروسکوپی» چنین توضیح داد:«این روش در سال ۱۸۳۳ به وجود آمد و هوانوردان و و جغرافی دانان از آن استفاده می کردند. جغرافی دانان با استفاده از این روش می توانستند از پستی ها و بلندی های زمین به صورت ملموس باخبر شوند. همچنین عکاسی سه بعدی در فعالیت های جنگی و نظامی هم کاربرد بسیاری دارد.»

مدرس کارگاه «عکاسی سه بعدی»، به برخی از معایب روش های نام برده شده هم اشاره کرد و درباره علت عدم رشد عکاسی به روش «آناگلیف» گفت:«مهم ترین دلیلی که در دنیای امروز از روش آناگلیف استفاده نمی شود این عیب است که در این روش، رنگ ها از بین می روند.»

معایب عکاسی سه بعدی

عکاسی «پولارایز»، یکی دیگر از روش های عکاسی «آناگلیف» است که حمیدی ضمن اشاره به تاریخچه ۹۰ ساله این نوع از عکاسی درباره معایب آن گفت:«فیلترهای پولار کدر هستند، بنابراین تصاویر را کدر ارائه می دهند. عیب دیگر این نوع فیلترها این است که نژاد زرد پوست به دلیل داشتن چشم های آستیگمات، در مشاهده کامل عکس های پولار با مشکل مواجه می شود. به همین دلیل این نژاد چندان از عکاسی پولارایز استقبال نمی کند.»

گران بودن ساخت عینک های پولار، یکی دیگر از معایبی بود که توسط مدرس کارگاه عنوان شد. وی ضمن اشاره به این نکته که عکاسی «لنتیکولار» روزنه ای برای نمایش و چاپ عکس های سه بعدی به وجود آورده، از تلویزیون های سه بعدی، انیمیشن ها و بازی های کامپیوتری به عنوان کاربری های تصاویر سه بعدی نام برد.

نیاز داشتن به ابزاری برای ثبت عکس، همسان سازی دو تصویر در زمان ثبت عکس، لزوم داشتن ابزاری برای مشاهده تصاویر سه بعدی، گران بودن این تکنولوژی و عدم تهیه عکس هایی با کیفیت دلخواه نیز از معایب عکاسی سه بعدی بود که حمیدی آن ها را برشمرد.

اشتراک گذاری

۲ یک نظر

  1. مهدي ضيايي

    سلام ارش خان
    با همایون جان هماهنگ کردم وسوالم اینه که چطوری میشه یه فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد ؟
    با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.