شغل‌های قاجاری در یک نمایشگاه

نمایشگاهی از کارت پستال‌های تاریخی با موضوع « پیشه‌ها و حِرَف در دوره قاجار» به کوشش مهرداد اسکویی در موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود.

اسکویی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این نمایشگاه اظهار کرد: من از سال ۲۰۱۰ که به عنوان چهره فرهنگی سال جهان انتخاب شدم و مبلغ ۲۵ هزار یورو به من دادند، تصمیم گرفتم کارت پستال‌هایی با موضوع ایران، جهان اسلام و خاورمیانه را از کشورهای مختلف جمع‌آوری کنم. برای این کار از بیش از ۱۵ پژوهشگر دعوت به همکاری کردم تا براساس این عکس‌ها، کاری روایی و علمی را به صورت یک تحقیقات گسترده انجام بدهیم.

او افزود: از زمانی که به همراه بابک روح‌الامینی مرکز میراث تصویری را تأسیس کردیم، این نمایشگاه هشتمین نمایشگاهی است که کارت پستال‌هایی با موضوع روایت تاریخی دوره‌ای از این سرزمین نمایش داده می‌شوند. در این دوره کارت پستال‌هایی به نمایش گذاشته می‌شوند که به پیشه‌ها و حرفه‌های مردم در دوره قاجار اختصاص دارد. متنوع بودن و فاصله زمانی این شغل‌ها با دوره حاضر باعث شده نمایشگاهی دیدنی و جذاب حاصل شود.

این عکاس و پژوهشگر همچنین عنوان کرد: در این نمایشگاه ۴۲ کارت پستال در ۳۰ قاب روی دیوار می‌روند. برای هر تصویر نیز یک متن کوتاه در نظر گرفته شده که توضیحی اجمالی برای ارتباط مخاطب با حال و هوای عکس است. کارت پستال‌ها از حدود ۵۰ کشور جهان خریداری و به کشور برگردانده شده‌ است. عکاس برخی از عکس‌ها مشخص نیست و آن‌هایی را که می‌دانستیم مشخص کرده‌ایم.

اسکویی ادامه داد: در این عکس‌ها علاوه بر شغل مردم در دوره قاجار می‌توان موارد دیگری مثل سبک زندگی مردم را مشاهده کرد و دریافت‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی از آن دوره داشت. انگیزه من و گروهم و مدیریت موزه عکسخانه شهر برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، زنده نگه داشتن و نمایش دوره‌ای از زندگی مردم این سرزمین برای علاقه‌مندان است.

او درباره هدف برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: ما دوست داشتیم عکس‌هایی را که احتمال دیدن آن‌ها کم است در اختیار مردم قرار بگیرد و آن‌ها بیایند و با بخشی از تاریخ و هویت بصری سرزمین‌شان آشنا شوند. بیشتر این عکس‌ها در اختیار مجموعه‌داران است و مدت‌ها بدون اینکه دیده شوند، دست به دست می‌چرخند و در گنجه‌ها خاک می‌خورند.

اسکویی افزود: متاسفانه به مسئله آرشیو، نگه‌داری و نمایش عکس‌های قدیمی در کشور ما آن‌طور که باید اهمیت داده نمی‌شود. درخواست ما از مسؤولان این است که نگاه جدیدی به این موضوع داشته باشند و از کسانی که در این‌باره تحقیق و پژوهش انجام می‌دهند، پشتیبانی کنند.

این عکاس خاطر نشان کرد: برپایی این نمایشگاه یک کار فردی نیست. کار ما با نمایشگاهی که صرفا با چسباندن چند عکس به دیوار برگزار می‌شوند، متفاوت است.

حمید خانی به عنوان مدیر هنری، نقش مهمی در بهتر برگزار شدن این نمایشگاه داشته است. بابک روح‌الامینی به عنوان پژوهشگر و سپهر لطفی از انجمن مجموعه‌داران نیز با نهایت همکاری در کنار ما بودند.

اسکویی در بخش دیگری از سخنانش درباره فعالیت‌های دیگرش در این زمینه اظهار کرد: فعالیت‌های ما در حوزه عکس‌های تاریخی به انتشار کتاب هم اختصاص دارد. بعد از چاپ کتاب «حتما عکس دیگری هم هست»، دو کتاب دیگر با عناوین « گیلان به روایت کارت پستال‌های تاریخی» و «مساجد به روایت کارت پستال‌های تاریخی» آماده چاپ هستند و به زودی منتشر می‌شوند. کار پژوهش این کار را خودم به عنوان مدیر قسمت کارت پستال‌های انجمن مجموعه‌داران بر عهده دارم.

او ادامه داد: این نمایشگاه سومین نمایشگاهی است که به مناسبت روز جهانی موزه برپا می‌شود. نخستین نمایشگاه در سفارت هلند و دومی هم در همین موزه عکسخانه شهر برگزار شده بود.

مژگان طریقی، مدیر موزه عکسخانه شهر، نیز درباره برپایی این نمایشگاه گفت: سیاست‌های موزه بر پایه برگزاری نمایشگاه عکس‌های تاریخی است. از ۱۲ تا ۱۶ نمایشگاهی که در طول سال برگزار می‌کنیم، ۷۰ درصد آن‌ها مبنای تاریخی دارند. نمایشگاه‌های آقای اسکویی هم تا به حال از بهترین نمونه‌های این رویدادهای هنری بوده است.

او افزود: معمولا این نمایشگاه‌ها از سوی علاقه‌مندان با استقبال روبه‌رو می‌شوند. مردم به عکس‌های تاریخی علاقه دارند و نمایشگاه قبلی آقای اسکویی بیش از سه هزار نفر بازدیدکننده داشت.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه کارت پستال‌های پیشه‌ها و حِرَف در دوره قاجار می‌توانند از ۲۸ اردیبهشت تا ۱۶ خرداد ماه به موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز مراجعه کنند.

Copy+of+579787_OZNOZ0vv

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.