حیدر رضایی: اولویت رسانه ها عکس نیست

عطیه رحیمی فرد / حیدر رضایی عکاس با سابقه خبری درباره عکاسی مستند در مطبوعات با رضا جلالی در هفتین روز جشنواره دوربین.نت صحبت کرد.

١٧ سال به صورت شبانه روزی در رسانه کار کردم، خیلی زیاد اهل صحبت کردن نیستم معتقدم جلسه پربار باشد چون دغدغه دارم که کارم را درست انجام بدهم.
وی گفت :جامعه عکاسی ما خیلی شلخته و توهم زا و جوگیر است ما باید بتوانیم راه درست را تشخیص بدهیم و یک مسیر را انتخاب کنیم و سال ها برای آن زحمت بکشیم مجموعه ای از اتفاقات باعث می شود به چیزی که می خواهیم نمی رسیم مثلا برای اینکه در نقاشی حرفه ای شویم کلاس می رویم تمرین می کنیم از سیاه قلم شروع می کنیم، می رویم جلو تا نقاش شویم ولی در عکاسی کمی مشکل است سرعت بالای رشد تکنولوژی در این زمینه باعث بهم ریختگی می شود. اینکه فرد می تواند به راحتی به یک سری وسایلی برسد و عکاس کم تجربه از شرایط رسانه ها استفاده می کند تا جذب شود اصحاب رسانه اکثرا افراد سیاسی هستند و عکس را نمی شناسند دبیر عکس هم اصولا توسط اصحاب رسانه (عمومأ آشنایی مدیر رسانه) انتخاب می شوند در نتیجه دبیر عکس هم زیاد از عکس اطلاع ندارد به طبع عکاسانی را جذب می کند که تجربه کافی ندارند.

در ادامه بیان کرد؛ به دلیل بضاعت کم مالی رسانه ها و کم سوادی و کم تجربه بودن، خروجی ها بی تاثیر و منفی و پرت و پلا می شود. وقتی مدیر رسانه فهیم و با تجربه باشد قطعا از دبیر عکسی استفاده می کند که برنامه تصویری با توجه به سیاست آن رسانه دارد دبیر عکس باید بازوی تصویری رسانه باشد و بدیهیات اولیه کار را بداند. انگیزه ای که باید از سمت دبیر عکس باشد وجود ندارد، یکی از دلایلش این است که سواد و برنامه تصویری و انگیزه کافی وجود ندارد افرادی هم در این مجموعه کار می کنند برنامه ندارند، شما کمتر عکاسی می شناسید که برای خودش برنامه داشته باشد، بیشتر حواسشون روی حواشی کار است. وقتی پذیرفته ایم در این رسانه کار کنیم باوجود همه مشکلاتی که رسانه دارد باید برنامه داشته باشیم.

رضایی گفت: مشکل بزرگی که در حوزه عکاسی مستند داریم این است که، افراد نیاز به دانستن ندارند احساس نمی کنند باید مطالعه کنند، ببینند، اخبار گوش کنند و از مسائل آگاه باشند، فکر می کنند کار بلد هستند و ادای آدم های حرفه ای را در می آورند که خانم ها در این زمینه بیشترند به جای پرداختن به موضوعات بانوان که خیلی زیاد هستند به موضوعات آقایون می پردازند چون می خواهند اثبات کنند اندازه عکاس های آقا توانایی دارند. جرأت ورود به مسائل را نداریم در صورتی که مسئله مهم در هنر جسارت است و ما ریسک پذیر نیستیم
اگر بخواهیم رشد کنیم باید جرأت ورود به مسائل را داشته باشیم. خیلی از عکاس ها نمی توانند حتی یک خط در مورد عکس بنویسند یا یک اسیتمنت بنویسند.

او بیان کرد؛ برای اینکه عکاس خوبی باشیم باید فیلم خوب ببینیم، کتاب بخونیم، موسیقی خوب گوش بدهیم، عکس ببینیم، مجموعه این چیز ها روی ذهن خلاق شما تاثیر می گذارد باید ذهنیت خود را بمباران تصویری بکنیم باید ذهن، انباشته از تصاویر و مفاهیم باشد تا زمانی که می خواهید درباره سوژه ای فکر کنید بایگانی ذهنتون چیزی داشته باشد. عکاس های ما به دنبال نام هستند. لزوما عکاس خوب نمی تواند آموزش هم بدهد. بعضی عکاسان بی تجربه و کم سواد که صاحب اسم هستند کارگاه برگزار می کنند که جمعیت زیادی متاسفانه در آن شرکت می کنند این ها دردهای جامعه عکاسی است. عکاس باید از طریق آموزش و مطالعه و انتخاب راه درست و افراد آگاه به هدف خود برسد. عکاس خوب بودن فقط این نیست که عکس خوب بگیریم، باید رفتار حرفه ای داشته باشیم که آینده حرفه ای خوبی داشته باشیم.

او در ادامه عنوان کرد: رفتار حرفه ای این است که فرصت ها را درک کنید از تهران کلی مسافت را طی می کند به سمت مناطق محروم می رود، بدون اینکه بداند چیکار می خواهد انجام دهد. آشنا نبودن با فرهنگ و آداب و رسوم شهری که می خواهیم برویم در عکاسی خیلی مهم است. عکاسی فقط شاتر زدن نیست باید فکر کند شکل ایده و اجرای آن چگونه باشد-مخاطب آن کیست-کجا و چگونه انتشار پیدا کند. از بدیهیات امر در عکاسی ارتباط برقرار کردن با مخاطب است که ما خیلی ضعیف هستیم. وضعیت و تکلیف خودمون را با عکاسی مشخص کنیم
مشکل عکاسی مستند دو چیز است:١- تولید با هر کیفیتی ٢- عرضه عکس نداریم. عکاسی خیلی خوبی تو مستند هست اما جایی برای عرضه ی آن وجود ندارد

رضایی در پایان گفت: عکاسان خبری به خاطر ذات خبر به جای محتوای سوژه دنبال موضوعیت خبری می روند بعضی از موضوعات درک فضایی بالایی می خواهند مثل طلاق و خود سوزی و … کسی می تواند عکاسی کند که درک تصویری بالایی دارد. ما باید فرصت ها را غنیمت بشماریم بعضی از موضوعات دوبار تکرار نمی شوند در زمینه مناطق محروم کمتر عکاسی وجود دارد به دنبال مسائل آن منطقه بروند و آن را سوژه قرار بدهند.

رفتار حرفه ای یعنی تحقیق و مطالعه داشته باشیم. من قبول ندارم که رسانه ها پول ندارند بلکه الویت آنها عکس نیست، چون مدیر رسانه نمی داند عکس چیست هیچکس در رسانه نیست که ایراد بگیرد یا حتی حمایت بکند، توانایی های عکاس را بسنجد ضعف ها را شناسایی کند فرصت بیشتری بدهیم جشنواره های مثل دوربین.نت فرصتی برای شناخت و کشف استعداد هاست.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگسرای سرو، فروشگاه های زنجیره ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و اموربین الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.