«جواهری در شرق» در خانه هنرمندان ایران

Catalog01

هم زمان با جشنواره فرهنگی کره جنوبی، نمایشگاه «جواهری در شرق» مجموعه آثار عکاسی میثم موحدفرد ۱۴ مهرماه در خانه هنرمندان ایران به نمایش در خواهد آمد.
هر ساله در ماه اکتبر به بهانه روز ملی جمهوری کره و آغاز روابط دیپلماتیک ایران و این کشور، برنامه های گسترده ای در تهران و سئول به اجرا گذاشته می شود که امسال نیز در پنجاه و یکمین سالگرد این رخداد، جشنواره فرهنگی کره جنوبی از ۱۴ تا ۱۶ مهر برگزار می شود.
نمایشگاه عکس جواهری در شرق بازتاب دهنده گوشه ای از فرهنگ کهن کره و در بردارنده بیست تصویر از کاخ های پادشاهان دوران فرمانروایی چوسان به نام گیونگ بوک گونگ است که با پشتیبانی سفارت کره‌جنوبی در ایران و حمایت بنیاد فردوسی ساعت ۱۷ روز یک شنبه در آیین گشایش رسمی جشنواره، رونمایی خواهد شد.
میثم موحدفرد، رییس هیات مدیره بنیاد فردوسی و عکاس تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری که تا کنون نمایشگاه‌های انفرادی عکس در کشورهای فرانسه، کره‌جنوبی، کویت و … بر پا ساخته است این بار کوشیده تا در قاب تصویر جلوه های معماری و هنرهای سنتی مردمان شبه جزیره را برای آشنایی هم میهنان خویش پیشکش نماید.
این نمایشگاه رهاورد هفته هنر ایران در چندین شهر کره جنوبی است که ماه اکتبر سال پیش از سوی بنیاد فردوسی و برای پاسداشت پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی ایران و کره به فرجام نیکو رسید و با همراهی پر شور چشم بادامی ها روبرو شد.
گفتنی است مجموعه تاریخی گیونگ بوک گونگ (Gyongbockgong) – به معنای شادی درخشان –  شماری از بناهای تاریخی گوناگون بیش از شش سده گذشته را در دل خود جای داده است که چون گوهری در انگشتری تختگاه جمهوری کره می درخشد.
برای مخاطب ایرانی که چه بسا شناخت دوباره اش از کره به پخش سریال های جواهری در قصر ( یانگوم )، جومونگ و … باز می گردد، شاید دیدن رنگ و لعاب سرخ و سبز سنتی و آشنای این کاخ را به اشتباه بیاندازد که آن چه در قاب تلویزیون دیده در همین جا ساخته و پرداخته شده است.
اما حقیقت اینست که فیلم های تاریخی کره ای در یک شهرک سینمایی بزرگ، بسیار دورتر از سئول آماده می شود.
کاخ گیونگ بوک گونگ با این که یک بار هنگام اشغال ژاپن و بار دیگر در دوره استعمار به آتش کین سوخته است، به زیبایی باز ساخته شده تا در مقام میراث جهانی کره، نمایانگر پیشینه پربار این کشور باشد و اکنون با همه شکوهش جواهری باشد در شرق.

ghasr

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.