تقوایی : ما مدیون عکاسان جنگ هستیم

dyggqhfd

نشست خبری «نخستین اکسپوی عکس تهران» با حضور «علی جمشیدی» مدیر نگارخانه شمس، «جمشید حقیقت‌شناس» مدیر نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران و «ناصر تقوایی» فیلمساز، عصر دو‌شنبه ۱۱ دی در تالار استاد «امیرخانی» خانه‌ هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش شبکه خبری هنرمندان، در این نشست ابتدا «جمشید حقیقت‌شناس» با ارائه توضیحاتی درباره برپایی این اکسپو گفت: «این برنامه از ۱۶ تا ۲۷ دی در نگارخانه‌های بهار، تابستان و استاد «نامی» خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود و بسیاری از افراد شناخته شده عرصه عکس در این نمایشگاه حضور دارند. از هر هنرمند ۴ تا ۵ عکس به نمایش درمی‌آید. این اکسپو مشارکتی از سوی خانه هنرمندان ایران و گالری «شمس» برگزار می‌شود. خانه هنرمندان ایران مدتی است که در عرصه ارتباط با بخش خصوصی برای به کارگیری آثار هنرمندان در زمینه‌های فروش و عرضه پیشتاز شده است و هدف این است که آثار هنری در مکان‌های دولتی و عمومی به نمایش دربیاید. امید ما این است که برپایی چنین نمایشگاهی باعث حضور عکس‌ها در بانک‌ها، خانه‌های مردم و در میان مجموعه‌داران شود. »
در ادامه «ناصر تقوایی» فیلمساز گفت: «هنر عکاسی در سال‌های پس از انقلاب رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است که بخش بزرگی از آن را مدیون عکاسان جنگ هستیم؛‌آنها بودند که شدت ابعاد مختلف جنگ را به جهانیان نشان دادند. متاسفانه مشکل اکران‌های یک‌باره از سینما به هنرهای دیگر هم منتقل شده است. مثلا فیلم ها تنها یک بار پخش می‌شوند؛ در حالی‌که در نوبت‌های دیگر ممکن است افرادی که کار را ندیده‌اند یا کودکانی که بزرگ شده‌اند، موفق به دیدن فیلم شوند. کارها و فعالیت‌های هنری نتیجه مدت‌ها فعالیت یک هنرمند است و نباید به یک بار نمایش برای مردم محدود شود. در کنار تمامی اتفاقات و نمایشگاه‌های فردی، باید کارها دیده شوند؛ شاید در نخستین نمایش به هر دلیل کار مورد توجه عموم قرار نگرفته باشد.»
«تقوایی» در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نقش عکس در بیان واقعیات گفت: «کاری که یک عکس نجام می‌دهد، نوشته‌های دو صفحه یک روزنامه انجام نمی‌دهد. عکاسی این روزها هنر ارزانی است و اگر فرد عکاس باشد، از سر تا ته یک کوچه می تواند ۳۶ عکس خوب بگیرد. وظیفه جایی مثل خانه هنرمندان ایران این است که گروه‌های بیشتری از مردم را به هر بهانه‌ای با انواع هنر آشنا سازد؛ کاری که در این سال ها به خوبی انجام داده است.»
در ادامه «علی جمشیدی» درباره برپایی این اکسپو گفت: «در۱۰-۱۵ سال گذشته در عرصه هنرهای دیگر، هنرمندان بسیار خوب و پرکاری داشته‌ایم اما آثار آنها به دلیل محدودیت و خروجی گالری‌ها به خوبی ارائه و نمایش داده نشده است. برای برپایی این اکسپو ما فراخوان رسمی در جایی اعلام نکردیم اما عکس‌های بسیار خوبی از عکاسان گنام و جوان، با کیفیت های عالی، به دست ما رسید که برای نخستین بار به نمایش درمی‌آید. گالری شمس هشت سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و اکسپوی عکس تهران کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی چنین برنامه‌هایی نیست. ما امیدواریم این اکسپو به رونق هرچه بیشتر عکاسی در کشور منجر شود. از خانه هنرمندان هم تشکر می‌کنم که در این مسیر همراه و همگام ما هستند.»

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.