بابک برزویه: بسیار عکس ببینید و عکس بگیرید

DSC_6743

شفقنا رسانه- زهرا دریاافزون: بابک برزویه در برنامه‌ی «نقش اینستاگرام در عکاسی» به فواید عکس دیدن برای عکاسان اشاره کرد و گفت: برای آن که عکاس خوبی شوید، بسیار عکس ببینید و بسیار عکس بگیرید.

به گزارش شفقنا رسانه، برزویه در ابتدا با اشاره به سیر تحول هنر در ایران گفت: در مقطعی از زمان، هنر عکاسی به دلیل آنالوگ بودن هنر گرانی به شمار می‌آمد تا این که بعد از مدتی عکاسی آنالوگ جای خود را به عکاسی دیجیتال داد. عکاسی دیجیتال در ابتدای پیدایش خود در ایران مخالفت بسیاری از اساتید عکاسی را در پی داشت و بزرگان عکاسی در آن زمان عکاسی دیجیتان را چندان به رسمیت نمی‌شناختند.

او هم چنین یکی از معضلات عکاسی حال حاضر را عدم دقت کافی در ثبت عکس‌ها دانست و گفت: «امروزه با پیدایش و افزایش دوربین‌های دیجیتال متاسفانه شاهد هستیم که سرعت، جای دقت را در عکاسی گرفته است. برای مثال در آن زمان یک حلقه فیلم ۳۶ عددی بود که نهایت تلاش صورت می گرفت تا حداکثر استفاده از ۳۶ فیلم صورت بگیرد و بنابراین برای هر عکس دقت زیادی صرف می‌شد. اما امروزه با در دست داشتن دوربین‌های دیجیتال، امکان تکرار عکس و عدم محدودیت در تعداد عکسها، دقت در عکاسی به شدت تنزل پیدا کرده است و ترکیب‌بندی در عکاسی تا حدودی نادیده گرفته می‌شود.

برزویه پیشنهاد کرد: برای آن که عکاس خوبی شوید، بسیار عکس ببینید و بسیار عکس بگیرید. یکی از کارها برای بهبود عکاسی شما این است که عکس‌های عکاسان دیگری را ببینید که در یک مراسم در کنار شما عکاسی کرده‌اند و از نظر ترکیب بندی و سایر وجوه، عکس‌های خود را با سایر عکاسان مقایسه کنید. مثلا به سایر خبرگزاری‌ها رجوع و تمامی عکس‌های موجود از تمام عکاسان حاضر در آن مراسم را بررسی کنید.

او همچنین یادآور شد: یکی از تفاوت‌های عکاسی در ایران و سایر کشورهای اروپایی ترکیب بندی است. زیرا خط نوشتاری ما به گونه‌ای است که چشم انسان از راست به چپ هدایت می‌شود در حالی که در رسم الخط آنها چشم از چپ به راست در حرکت است و همین امر تفاوت فاحشی در ترکیب‌بندی‌ها ایجاد می‌کند.

از دیگر پیشنهادهای این عکاس سینمایی تجویز فتورمان برای افزایش دقت در عکاسی دیجیتال است. برزویه گفت: فتورمان مجموعه‌ای از اتفاق‌هاست که باید در قالب عکس کنار هم چیده شده و براساس آن یک نوشتار به همراه موسیقی خاص صورت بگیرد. بهترین کار برای تقویت فتورمان نیز استفاده از شعرهای تصویری نظیر شعرهای سهراب سپهری است. می‌توان با خواندن شعرهای تصویری دست به خلق یا انتخاب یک مجموعه عکس زد.

برزویه در ادامه به مبحث اینستاگرام به عنوان یک رسانه نوین جهانی پرداخت و با اشاره به تجربه خود در اینستاگرام گفت: «اینستاگرام من داستان زندگی من است و کسی که صفحه مرا می‌بیند در واقع زندگی مرا دنبال می‌کند. برای مثال من هر روز در صفحه خودم در ساعت خاصی عکس گل‌های گوناگون را قرار می دهم تا به این طریق فرهنگ گل دادن به یکدیگر در مخاطبانم ایجاد گردد و جالب است بدانید اگر یک روز این پست‌ها با کمی تاخیر ارسال شود دنبال کنندگان پیج من نگران شده و کامنت های زیادی دریافت می‌کنم که جویای احوالم شده‌اند. از دیگر فعالیت‌های من در صفحه شخصی خودم یادآوری روزهای مهم از جمله تولد و وفات شخصیت‌های مهم ادبی و هنری است. چراکه در این گونه موارد ما ایرانی‌ها کمی فراموشکار هستیم.

او ادامه داد: موضوع دیگری که من در صفحه‌ام دنبال می‌کنم «هم اکنون و هم اکنون» است. زیرا اینستاگرام به نوعی اپلیکیشنی به شمار می‌آید که ما لحظاتمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم. یکی از نکات مهم در استفاده از اینستاگرام، استفاده از «هشتگ» است. آنچه در هشتگ زدن بین کاربران ایرانی جا افتاده است، استفاده از هشتگ برای صفحات پربازدید و رجوع دادن به آن صفحات در زیر عکسهاست؛ در حالی که در هشتگ زدن شما باید اجزای داخل عکس را برشمارید و هشتگ بزنید.

DSC_6727

برزویه گفت: درخواست و سفارش دوستان و همکاران برای حضور در رخدادها برای پوشش اینستاگرامی از دیگر کاربردهای امروزه اینستاگرام است. یعنی شما از صفحه خود برای معرفی آثار جدید، فعالیت‌های در حال اتفاق (مثل کنسرت، نمایش و …) دوستان‌تان به دنبال کنندگان یا به نوعی فالوورهای صفحه خود استفاده می‌کنید. پست‌های آینده‌نگرانه عنوان دیگری از پست‌هایی است که شما می‌توانید در صفحه خود قرار دهید و به این ترتیب برنامه‌های نشست‌ها، سخنرانی‌ها و … را به سایرین اطلاع دهید.

او در ادامه با اشاره به ۵ دلیل استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی کالاها و خدمات گفت: ۱- با اینستاگرام عرصه گسترده تری از مخاطبان در دسترس خواهند بود. ۲- با اینستاگرام در هر لحظه می‌توان به صورت تصویری محصولات و خدمات جدید را به مخاطبان معرفی کرد. ۳- با اینستاگرام، مشتریان با عکس‌ها و نظرشان، معرف و مبلغ کالاها و خدمات ما خواهند بود. ۴- اینستاگرام می‌تواند مسابقات و رقابت‌های عادلانه و پرمخاطبی به راه بیندازد. ۵- اینستاگرام با پوشش رویدادها و همایش‌های مربوط به کالاها و خدمات، حاضران بیشتری را تبدیل به مشتری می‌کند. برزویه در پایان بار دیگر به تمامی عکاسان حاضر پیشنهاد داد: «تا می‌توانید عکس ببینید و عکس بگیرید.»

نشست «نقش اینستاگرام در عکاسی»، با حضور بابک برزویه در بخش پرونده عکاسی تلفن همراه در پنجمین روز از دهمین جشنواره عکس خبری دوربین دات نت چهارشنبه شب در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

+ گزارش تصویری نشست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.