کار در شرایط سخت

منبع: وبسایت دانشگاه پوینتر

ترجمه : جواد منتظری

page_1816_0_1

روزنامه نگاران و عکاسان مطبوعاتی آزاد کسانی هستند که بسیار اوقات بدون هیچ پشتوانه ای پا به مکان‌هایی  پر خطر می‌گذارند.

اما پیش از شروع یک کار اینچنینی، موضوعاتی هست که باید در نظر گرفت. در این مطلب به چیزهایی بر می خورید که بهتر است پیش از آن که عازم یک تظاهراتی شوید، یا به منطقه ای بروید که درگیری در آن در جریان است، یا به جاهای پر خطر قدم بگذارید، به آن‌ها فکر کنید.

 

چگونه آماده شوید

به عنوان یک فریلنسر، زمانی را برای فراگیری اصول کمک های اولیه برای خود اختصاص دهید. به هیچ روی نخواهید دانست چه زمانی ممکن است خود شما یا دیگران مجبور شوید از این آموزش‌ها استفاده کنید. خطر در کمین است و ناغافل از راه می‌رسد.

اگر برای ماموریتی بیشتر از چند ساعت می روید و روزها و شب هایی را در هتلی به سر می برید، حتما با یک دوست غیر ژورنالیست هماهنگ کنید تا به طور متوالی شما را در اتاق‌تان چک کند. یعنی به اتاق‌تان تلفن بکند و با شما حرف بزند. در کشورهایی به ویژه با رژیم‌های دیکتاتوری و پلیس مخفی های فعال، اتفاقات نه چندان کمی برای ژورنالیست‌ها، در اتاق های هتلشان افتاده که کسی خبری از آن‌ها نداشته است. ممکن است همین ارتباط‌ها کسانی را که برای‌تان دسیسه ای تدارک دیده‌اند از هدفشان منصرف کند.

همیشه کپی‌های مدارکی نظیر پاسپورت و مدارک مهم دیگر نظیر ویزا، کارت شناسایی، کارت اعتباری و مجوز خبرنگاری و چیزهای دیگر را در ایمیل خود نگه‌داری کنید. اگر مشکلی برای کامپیوتر شما پیش بیاید یا گمشان کنید به این طریق هر جایی که اینترنت داشته باشید در دسترستان هستند.

پیش از این که به مناطق پر خطر گام نهید مطمئن شوید که لیستی از تلفن‌های ضروری را در تلفن‌تان ذخیره کرده‌اید. برنامه های سفرتان را با جزییات فعالیت‌های روزانه‌تان به کسی که اعتماد دارید بگویید. این گونه اگر شما مفقود شدید، آن شخص می‌داند از کجا و چگونه باید دنبال شما بگردد. همچنین در روزهای کاریتان، آن شخص را با اطلاعات و پیشروی‌های برنامه‌تان به روز کنید.

page_1817_1_2

چه با خود بردارید و چه بپوشید

بسیار مهم است آیتم های زیر را به همراه خود داشته باشید: یک کیت کمک‌های اولیه. کپی‌های مدارک مهم. نقشه شهر و یا مناطقی که به آن سفر می‌کنید. ممکن است طی سفرهای شما برخی نقاط خارج از دسترس اینترنت باشد یا دچار قطعی شود، بنابراین داشتن مدارک و اطلاعات به شکل فیزیکال (سخت‌افزاری) به کمک‌تان خواهد آمد.

مقداری پول نقد رایج مکان مورد مسافرت و نیز دلار همراه خود بردارید. هیچوقت نمی‌دانید چگونه ممکن است اندکی رشوه جان‌تان را نجات دهد.

همیشه یک پیاز نصف شده بسته بندی شده در کیف خود داشته باشید. اگر دچار گاز اشک آور شدید پیاز را مقابل صورت خود گرفته و استنشاق کنید. پیاز اثر گاز اشک آور را کم می‌کند.

کلاه ایمنی ویژه برای امنیت‌تان از لوازم ضروری است که باید داشته باشید. اگر در دسترس نبود حتی کلاه دوچرخه سواری هم بهتر از هیچ چیز است.

اگر ویدیو می‌گیرید همیشه یک کیف کوله پشتی داشته باشید تا اگر نیازبود دست‌هایتان آزاد باشد، دوربین را در کیف تان بگذارید. اگر امکانش را دارید یک دوربین کوچک یدک هم همراهتان باشد. ممکن است دوربین اصلی تان را نتوانید استفاده کنید یا به هر دلیلی ضبط بشود. همیشه چند کارت حافظه داشته باشید و تمام اطلاعات‌تان را روی یک هارد ذخیره نکنید.

هیچگاه به تنهایی کار نکنید و همیشه با فریلنس‌های دیگر ارتباط داشته باشید و همدیگر را چک کنید. در شرایط سخت داشتن یک گروه یا اجتماع کوچک یعنی همه چیز.

هیچ گاه به خط مقدم نروید اگر نمی‌دانید چه چیزی انتظارتان است. اما اگر به خط مقدم رفتید، در یک مکان ثابت نمانید. مدام جا به جا شوید. به صداها و انفجارهای دوروبرتان به دقت گوش بدهید تا بدانید که از چه سمتی باید از آن ها دوری گزینید.

خوب بخورید و و با خود چیزهایی کوچک برای خوردن داشته باشید. آب را فراموش نکنید.

اگر  کسی در لباس یونیفورم از شما کارت شناسایی خواست، همیشه کارت را در دستان خود نگه دارید و نشانشان دهید. مگر این که به زور از شما بخواهندش. به آدم ها به راحتی اعتماد نکنید. همین که آنان می گویند مردان یا زنان قانون هستند، دلیل نمی شود واقعا این گونه باشند.

اطلاعات‌تان را از مجاری مختلف بگیرید و با کسان دیگر چک کنید. این افراد می‌توانند فعالان آن اجتماع یا خبرنگاران مستقل باشند. با تعدادی افراد محلی رابطه های دوستانه برقرار کنید تا از این طریق به زوایای مختلف اتفاقات دوروبرتان پی ببرید.

اگر تصویر و عکس مهمی گرفته‌اید، کارت حافظه را از دوربین خارج و در جایی پنهان کنید. اگر ویدیو می‌گیرید، چراع قرمز رکورد را خاموش نگه دارید.

اگر درگیری مقابل دوربین‌تان رخ می دهد، با تمام شدن آن بلافاصله رکورد را قطع نکنید. شاید ادامه‌ای در پی باشد که شما خبر ندارید.

اگر مورد حمله قرار گرفتید، دوربین‌تان را بین خود و فرد حمله کننده سپر کنید. دستگاهی سخت و فلزی بسیار محکم تر از صورت شماست.

مهمتر از همه اما این است که به شرایطی که در آن قرار دارید، آگاهی داشته باشید و جانب احتیاط را رعایت کنید. هیچ داستانی ارزش زندگی‌تان را ندارد.

منبع: وبسایت دانشگاه پوینتر

ترجمه : جواد منتظری

http://javadmontazeri.blogspot.no/2014/06/0-0-1-657-3748-freelance-31-8-4397-14.html

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.