وحید سالمی: مطبوعات پولی برای عکس ندارند

01

عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: در این شرایط اقتصادی مطبوعات، ارائه‌ی رایگان عکس هیچ لطمه‌ای به عکاسی مطبوعاتی وارد نمی‌کند.

وحید سالمی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تعریف عکس مطبوعاتی اظهار کرد: عکس مطبوعاتی، عکسی است که برای مُصور کردن یک مطلب استفاده می‌شود یا خودش به‌تنهایی یک مولف است. چنین عکسی می‌تواند از اتفاق‌های ورزشی،‌ طبیعت یا رخ‌دادهای سیاسی باشد.

او با اشاره به جایگاه عکس مطبوعاتی در ایران،‌ بیان کرد: برای این‌که جایگاه عکس مطبوعاتی را در ایران بشناسیم، باید ابتدا ببینیم واقعا مطبوعات داریم؟ مطبوعات داخلی عموما با استانداردها مطابقت ندارند، به‌ندرت روزنامه‌ای منتشر می‌شود که استانداردها را رعایت کند. شرایط عکس مطبوعاتی نیز در گروی شرایط مطبوعات است. بنابراین جایگاه عکس مطبوعاتی در ایران خوب نیست و با عکس در مطبوعات رفتارهای نامناسبی می‌شود.

سالمی با بیان این‌که آگاهی مدیران و سردبیران مطبوعات درباره‌ی عکس کم است، گفت: دلیل این ناآشنایی،‌ مطبوعاتی نبودن بیشتر مدیران این حوزه است. مدیران روزنامه‌ها عموما چهره‌های برجسته‌ی سیاسی‌اند که روزنامه‌دار شده‌اند و تجربه‌ی روزنامه‌نگاری ندارند. نتیجه‌ی ‌کار با توجه به این موضوع، حرفه‌یی نیست.

او ادامه داد: متأسفانه ما مطبوعات شکیل نداریم و به عکس توجه زیادی نمی‌شود. البته گاهی شاهد یک روند رو به بهبود در این زمینه هستیم که نیمه‌کاره رها می‌شود.

سالمی درباره‌ی راهکار بهتر شدن این جایگاه، اظهار کرد: این جایگاه تا وقتی شرایط مطبوعات بهتر نشود تغییر نمی‌کند. اگر مدیران و مسئولان سطح بالا با رسانه‌ها آشنایی شوند، خود به خود این سواد و شناخت رسانه‌یی به مطبوعات تزریق می‌شود. مدیران باید از عکس شناخت داشته باشند، مثلا یک سردبیر در فرانسه عکاس نیست، اما عکس‌های خوب را فراوان دیده و می‌شناسد، چراکه از جنس این کار است. متأسفانه در مطبوعات ما چنین چیزی بسیار کم دیده می‌شود.

وی معتقد است: اگر قرار باشد عکس از فردا پولی عرضه شود خریداری نخواهد داشت، چراکه مطبوعات ما پولی ندارند که بخواهند برای عکس بپردازند. در نشریات و روزنامه‌های بزرگ دنیا برای عکس خوب، هزینه می‌شود. دلیل آن هم این است که آن روزنامه‌ها با گرفتن تبلیغات، درآمد زیادی دارند. سرمایه‌داری یک روزنامه، نتیجه‌ی یک اقتصاد درست است.

او با بیان این‌که میانگین سواد بصری در جامعه‌ی ما پایین است، افزود: پایین بودن سواد بصری را می‌توان از نمونه‌های عکس‌های تبلیغاتی متوجه شد. ما آدم‌های تصویری نیستیم و اگر معماری امروز را با معماری و نگارگری دوران صفویه مقایسه کنیم، روند نزولی این سواد را درک خواهیم کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.