فراخوان سومین جشنواره ملی عکس نگاران

جوان، سرشار از امید و نشاط است و مایل است کاری به او محوّل کنند و آن را با شجاعت و خطرپذیری انجام دهد
مقام معظم رهبری

جشنواره ی ملی عکس نگاران با هدف به تصویر کشیدن تمامی زیبایی های استان سیستان و بلوچستان و همچنین ایجاد شور و نشاط،همبستگی و وحدت،استفاده از خلاقیت و نگاه نو ، میدان دادن ، فعال کردن در جهت مثبت و زایش اندیشه ی نو در بین جوانان مشتاق، هنرمند و دلبسته به هنر و استفاده از موقعیت خاص جغرافیایی، فرهنگ و تمدن غنی، بافت بومی و جاذبه های طبیعی و بکر استان در بین عکاسان جوان کشور که هرکدام دارای چندین و چند جایزه ملی و جهانی هستند هرساله (در دو دوره برگزار شده ی قبل) تعداد ۵۰ نفر را به استان دعوت نموده و میزبانشان بوده است.
۵۰ عکاس جوان خلاق از سراسر کشور در استان پهناور سیستان و بلوچستان حضور داشتند و مشغول ثبت و ضبط روشنی ها و زیبایی های این استان بودند و رقابتی بس بزرگ در بین جوانان سرزمین مان پدید آمد، لذا جشنواره ی ملی عکس نگاران فرصتی است برای هم اندیشی جوانان این مرز و بوم و ثبت تصاویر زیبا از استان سیستان و بلوچستان و انعکاس آن به جامعه ی جهانی بوده که نمونه ی بارز آن شرکت این جوانان با عکس هایی که در دو دوره ی قبل از این استان گرفته بودند در جشنواره های بین المللی بوده است.
همانگونه که مطلع هستید دو دوره ی قبلی این جشنواره بصورت اردویی و حضوری برگزار شده است، حال با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در جهان و کشورمان و تاکید بر رعایت سلامت همگان و رعایت پروتکل های بهداشتی و کنترل بیماری کووید ۱۹، سومین دوره ی این جشنواره را بصورت غیر حضوری و در فضای مجازی (آنلاین) برگزار می نماییم.

بخش های جشنواره
الف/ طبیعت و محیط زیست
ب/ جلوه های زندگی
ج/ زن (بصورت ویژه)

معرفی بخش ها:
الف/ طبیعت
شامل تمامی عکس هایی که با رویکرد مستندگرایانه به ثبت طبیعت بکر و زیبای استان سیستان و بلوچستان، مناظر کویری بخصوص کویر لوت،هامون، جازموریان،آسمان شب، دریا و ساحل،مناظر دریایی و زیر آب ، فضاهای طبیعی خارج از شهرها و همچنین موضوعاتی چون محافظت از محیط زیست،حیات وحش، گردشگری، عشایر و حضور مردم در طبیعت به منظور بهره وری صحیح از آن بپردازند.

ب/ جلوه های زندگی
شامل تمامی عکس هایی که با رویکرد مستندگرایانه و با نگاه امیدبخش به تعاملات و ارتباطات اجتماعی – شهری و روستایی، فرهنگ عامه، سنت ها و هنرهای بومی- محلی، اقتصادفرهنگ، اقتصاد مقاومتی، اماکن، معابر،مفاخر فرهنگی استان،صنایع دستی ، سبک زندگی،عشایر،مرزنشینان و وحدت و همزیستی اقوام در استان سیستان و بلوچستان بپردازد.

ج/ زن
شامل تمامی عکس هایی که با رویکرد مستند از زن و مسایل مرتبط با حوزه ی زنان در استان سیستان و بلوچستان،زن و قومیت،کرامت مقام مادر،زنان و اشتغال،زنان و سنت ها ، زنان و صنایع دستی(خامه دوزی و سوزن دوزی) که در طول سالیان مختلف در این استان ثبت و ضبط شده باشند.

آیین‌نامه:
۱ – شرکت تمامی عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر ایران در این جشنواره آزاد می باشد.
۲- ثبت نام در جشنواره رایگان است و هیچگونه هزینه‌ای به عنوان حق ثبت نام وجود نخواهد داشت.
۳-جشنواره ی امسال بصورت غیر حضوری برگزار خواهد شد و انجام اردوهای عکاسی این جشنواره به رسم دوره های قبل برگزار نخواهد شد.
۴-زمان تولید عکس های این جشنواره در دو بخش طبیعت و جلوه های زندگی در به بازه ی سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ بوده و عکس های بخش زن می تواند پذیرای عکس های آرشیوی و زمان دار بیشتری باشد.
۵- کلیه عکاسان شرکت کننده در جشنواره لازم است جهت شرکت در جشنواره، ابتدا ثبت نام اولیه را در سایت رسمی جشنواره به نشانی www.negaran.salon.photoانجام داده و پس از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور خود را برای تمامی مراحل بعدی جشنواره نزد خود حفظ کنند.
۶- ویرایش عکس‌ها نباید به مرزهای گرافیک، تصویرسازی و حذف بعد و پرسپکتیو نماها بیانجامد. لازم به ذکر است تراز نور و کنتراست، تنظیم و کنترل رنگ، کراپ، پاسپارتو، اعمال یا کاهش گرین و تقویت شارپنس و کلاریتی آزاد است.
۷- هر عکاس می‌‌تواند در هر کدام از بخش های طبیعت و محیط زیست،جلوه های زندگی و زن، ۱۰ اثر ارسال نمایند که مجموعا برای سه بخش ۳۰ اثر خواهد شد.
۸-عکس‌های ارسالی می‌‌توانند رنگی یا مونوکروم باشند و با هر قالبی ثبت شده باشند اما در نهایت باید به صورت یک فایل JPEG که اندازه ضلع بزرگ آن حداکثر Pixel1400 (در عکس‌های افقی Width =1400 Pixel و در عکس‌های عمودی Height =1400 pixel باشد) و حجم فایل ارسالی از ۱ مگابایت تجاوز نکند، ارسال شوند. DPI عکس‌ها را تغییر ندهید و با همان رزولوشنی که دوربین شما خروجی می‌دهد، ارسال نمایید.
۹- بدیهی است عدم ارائه فایل خام عکس (در همه ی بخش ها) در زمان مطالبه دبیرخانه، منجر به حذف عکاس از بخش مسابقه و نمایشگاه خواهد شد.
۱۰- کلیه شرکت کنندگان جشنواره می بایست عکس های خود را در هر کدام از بخش های مورد نظرشان را صرفا از طریق ارسال در سایت جشنواره و در مدت ارسال آثار ارسال نمایند و از طریق دیگری جشنواره پذیرای آثار نخواهد بود.
۱۱- آثاری که در دو دوره ی قبلی جشنواره ی ملی عکس نگاران به بخش نهایی راه پیدا کرده اند به هیچ عنوان مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت،لذا شرکت کنندگان از ارسال این آثار خودداری نمایند.
۱۲- برگزار کننده حق استفاده از آثار ارسالی برای مصارف کاملا فرهنگی و همچنین فروش آثار را دارد.
۱۳– آثار راه یافته به بخش مسابقه با کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت پروتکل های بهداشتی در قالب نمایشگاهی حرفه ای به روی دیوار خواهد رفت و در صورت عادی شدن وضعیت و ریشه کن شدن بیماری کووید ۱۹ ، در دیگر شهرستان های کشور نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
۱۴- مدت شرکت در این جشنواره و ارسال آثار آن از تاریخ انتشار فراخوان لغایت ۲۴ بهمن ماه می باشد.مهلت ارسال تمدید نخواهد شد.لذا علاقمندان به مدت اعلام شده ارسال آثار دقت نمایند.
۱۵- مراسم اختتامیه این جشنواره بصورت غیر حضوری برگزار خواهد شد .چانچه تغییری در وضعیت اپیدمی بیماری کووید ۱۹ حاصل شد با توجه به دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا و با رعایت پروتکل های بهداشتی درخصوص برگزاری مراسم اختتامیه بصورت محتصر تجدید نظر خواهد شد.
۱۶- داوری این جشنواره بصورت آنلاین برگزار خواهد شد و عکس های منتخب پس از بررسی های لازم توسط دبیرخانه این جشنواره بصورت عمومی معرفی و نمایش داده خواهند شد.
۱۷- تصمیم گیری در رابطه با موارد پیش بینی نشده بر عهده ی دبیرخانه جشنواره می باشد.
۱۸-شرکت در جشنواره و ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است.

جوایز:
طبیعت و محیط زیست)
نفر اول در بخش طبیعت و ممحیط زیست : تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ سه میلیون تومان
نفر دوم در بخش طبیعت و محیط زیست : لوح افتخار و مبلغ دو میلیون تومان
نفر سوم در بخش طبیعت و محیط زیست : لوح افتخار و مبلغ یک میلیون تومان

جلوه های زندگی :
نفر اول در بخش مردم نگاری : تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ سه میلیون تومان
نفر دوم در بخش مردم نگاری : لوح افتخار و مبلغ دو میلیون تومان
نفر سوم در بخش مردم نگاری : لوح افتخار و مبلغ یک میلیون تومان

زن )
نفر اول در بخش زن : تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ سه میلیون تومان
نفر دوم در بخش زن : لوح افتخار و مبلغ دو میلیون تومان
نفر سوم در بخش زن : لوح افتخار و مبلغ یک میلیون تومان
*** دبیرخانه این جشنواره ۴ جایزه بصورت لوح تقدیر و مبلغ پانصدهزار تومان برای ۴ نفر در این سه بخش در نظر گرفته است.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره : حسین مسگرانی
دبیر جشنواره : مهدی نجارپیشه
مدیر اجرایی : صادق سوری
مسئول دبیرخانه جشنواره : احسان صالحی
هیأت داوران : کیارنگ علایی/محمدرضا چای فروش/ عرفان سامان فر/ آزاده بشارتی / صادق سوری
مشاورحقوقی جشنواره : رامین کاکاوند

سیستان و بلوچستان / زاهدان/ بلوار خرمشهر/ خرمشهر ۱۴/ مجتمع فرهنگی هنری/طبقه سوم/دبیرخانه سومین جشنواره ملی عکس نگاران
تماس ۰۹۱۲۵۱۲۴۵۰۶ / ۰۹۱۵۱۴۹۹۹۳۴

گاه‌شمار سومین جشنواره ملی عکس نگاران:
انتشار فراخوان ۱ دی ماه ۱۳۹۹
آخرین مهلت ارسال آثار ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۹ – تمدید نخواهد شد
داوری آثار : اسفند ۱۳۹۹
اختتامیه و اهدای جوایز : اسفند ۱۳۹۹- متعاقبا اعلام خواهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.