دوازدهمین جشن تصویر سال برگزیدگانش را معرفی کرد

۱۳۹۳۱۲۱۵۲۳۵۹۰۱۷۹۵۴۸۷۲۶۴۴
مراسم پایانی دوازدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر عصر جمعه‌ی سرد نیمه‌ی اسفند ماه ۱۳۹۳ با حضور اهالی تصویر، برگزار شد. 

به گزارش دبیرخانه تصویر سال، امسال هم اهالی تصویر روی جاده‌ی تصویری‌ها قدم گذاشتند، گرد حوض آبی خانه‌ی هنرمندان ایران جمع شدند و عکس یادگاری همیشگی‌شان را ثبت کردند. فرهاد توکلی فارسانی امسال هم ثبت کننده‌ی تصویر بزرگ‌ترین گردهم‌آیی تصویری ایران بود. اما ساعت که از ۱۷ گذشت، میهمانان تصویر دوازدهم، به تالار شهناز و ناصری و بخشی هم به راه‌روهای خانه هنرمندان آمدند. اجرای مراسم امسال را مهدی پاکدل برعهده داشت که رضا رخشانی نیز او را همراهی می‌کرد.
۱۳۹۳۱۲۱۵۲۳۵۵۱۶۳۰۱۴۸۷۲۶۳۴
پیش از آنکه مهدی پاکدل به‌عنوان مجری به صحنه بیاید فیلمی از ۲۰ سالگی‌اش روی پرده نشان داده شد که با شرح و تفصیل به ماجرای فروختن روزنامه‌های باطله می‌پرداخت. بعد در یکی دیگر از فیلم‌های نمایش داده شده در این مراسم، ماجرای تلخ فروختن ماهنامه‌‌های تصویر را به‌عنوان کاغذ باطله روی پرده رفت. 
صمدیان با ارایه‌ی گزارشی کوتاه از روند برگزاری جشن دوازدهم گفت و تفاوت‌های برگزاری جشن امسال و بخش‌های ویژه آن؛ او گفت: در ۱۲ سالگی تصویر اتفاقات جدیدی افتاد و امیدوارم چه من باشم چه نباشم کارهای جدید اتفاق افتاد. امسال در کنار کارهای سال‌های قبل دو بخش ویژه در عکاسی داشتیم عکاس‌های موبایلی را دیدید که چه پرواز غریبی در تکنیک و محتوا کرده است.
برگزارکننده جشن تصویر سال خبر داد، عکس‌های بخش ویژه «ایران ما» با کامل‌تر شدن به‌صورت کتابی مستقل منتشر خواهد شد.
صمدیان اضافه کرد، در بخش فیلم تصویر اتفاقی را به ثمر رساندیم که با ورود سازماندهی شده هنر و تجربه فیلم‌های متفاوت و متفکرتر را انتخاب کردیم و در کنار فیلم‌های جشنواره فیلم تصویر، فیلم‌های برگزیده جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران و جشن خانه سینما و سینما حقیقت برگزیده‌ها را نمایش دهیم و بسیار استقبال شد. در بخش هنرهای تجسمی هم کار جدید انجام شد در سه بخش روایدادهای مهم سال در حوزه تجسمی در قالب مالتی مدیا بازبینی داشتیم و از این دوستان تقدیر شد. 
او از بازبینی بیش از ۴۰ هزار فریم عکسی هم گفت که به دبیرخانه تصویر در دوازدهمین دوره جشن تصویر سال رسیده و افزود: این همه حس را چه کسی باید جواب بدهد. ما کوچک هستیم و به اندازه کوچکی خود جواب می‌دهیم؛ امیدوارم آنها که امکانات دارند جلو بیایند و جوابگوی این استعدادها باشند. 
صمدیان گفت: عکس‌های دو بخش «ایران ما» و موبایلی قرار بود بر اساس آرای مردمی با همکاری اپراتورهای تلفن همراه باشد، اما به‌دلیل مشکلاتی، این امر اتفاق نیافتاد و ما امیدواریم از سال آینده این اتفاق بیافتد. او اعلام کرد: داوری دو بخش عکس‌های موبایلی و ایران ما را مجموعه‌ی داوران بخش‌های مختلف سینما، عکس و کاریکاتور به انجام رسانده‌اند.
این مراسم علاوه بر این‌ها سه اجرای زنده موسیقی هم داشت به سرپرستی فردین خلعت‌بری.  قطعه‌ی “سیاه ابران” موسیقی محلی فومن که روزبه مهر و بهرخ شورورزی را با پیانوی بهنام ابوالقاسم اجرا کردند. اما حمید هاشمی همخوان غزل شاکری بود در اجرای ترانه‌ای خاطره‌انگیز به یاد زنده‌یاد محمد نوری با شعری از زنده‌یاد حسین منزوی و آهنگسازی محمد سریر اجرا و هم‌خوانی کردند. قطعه سوم را هم روزبه مهر به‌تنهایی با پیانوی بهنام ابوالقاسم اجرا کرد.
 
محمود کلاری -فیلم‌بردار برجسته‌ی سینما- داور بخش فیلم این دوره از جشنواره فیلم تصویر بود. او به‌عنوان نماینده هیات داوران سخنرانی کوتاهی کرد و با اشاره به اینکه هیات داوران بعضی از فیلم‌ها را سه بار دیده‌اند و طبیعتا نتیجه‌ صرفا سلیقه‌ی داوران است؛ تاکید کرد، نکته مهم اینست که مهم‌ترین ویژگی – یعنی کوتاه بودن- را فیلم‌های کوتاه شما نداشتند. بعضی از آنها نیاز به مونتاژ دوباره دارند و می‌شود که کوتاه شوند. بعضی دیگر دیدگاه تازه‌ای می‌خواهند. گاهی آنچه که در واقعیت جاری است در سینما جواب نمی‌دهد. کلاری یک نمونه هم مثال آورد: یک روز با کیارستمی در جاده داشتیم می آمدیم بچه‌ای را دیدیم که با فرغون علفی از عرض جاده عبور می‌دهد؛ کیارستمی گفت این بچه را می‌بینی با پیراهن چرک و حجم علفی که حمل می‌کند اگر این را در فیلم بیاوریم، می‌گویند که ساختگی است. 
او گفت، قرار است فیلم کوتاه باید تجربه‌ای برای شما باشد و اگر به این نکته توجه نکنید به شما کمکی برای آینده‌تان نخواهد کرد. کلاری عنوان کرد، عرصه‌ی فیلم کوتاه، یافتن دیدگاه تازه است و باید به عرصه‌های مختلف وارد شوید و چیزهایی را تمرین کنید. ما در پاره‌ای از فیلم‌ها به این نتیجه رسیدیم که دیالوگ‌های خوب اما با سکانس‌هایی اضافی دارند؛ این‌ها نکاتی است که باید شما به آن توجه کنید. 
این فیلم‌بردار باسابقه‌ی سینما، با اشاره به افزودن بخش جایزه «بهترین تصویر» در جشنواره فیلم تصویر، تصریح کرد، ایده‌ی خوبی است که برای ساختار تصویر فیلم جایزه‌ای تعلق گیرد. شاید با چند همکار دیگر باید می‌نشستیم فیلم‌ها را بررسی می‌کردیم. چون من تنها به‌عنوان یک فیلمبردار سینما در هیات داوران بودم، به چند نکته توجه کردم. مواردی مثل نور کنترل لنز و …، اینها جزو مسایل اولیه بود، ولی مهم‌ترین چیزی که در دنیای دیجیتال اهمیت دارد خلاقیت‌های ذهنی است که معمولا در پست پرداکشن اتفاق می‌افتد. خلاقیت در اینجا بروز می‌کند و شما می‌گویید که من می‌خواهم به این رنگ و کیفیت برسم. 
کلاری با بیان اینکه امسال یک فیلم را در مجموعه فیلم‌هایی که دیدیم انتخاب کردیم، ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده به این چالش برسیم که کدام فیلم را انتخاب کنیم.
 
– نمایش مالتی مدیای کتاب «مینیاتورهای سیاه» کامبیز درم‌بخش به‌خاطر، کتاب «زمان سخت» محسن راستانی، پوسترهای چهل سال ابراهیم حقیقی، نمایشگاه نقاشی‌هایش بعد از چهل سال آیدین آغداشلو عکس‌های جام جهانی ۲۰۱۴ محمد فرنود و احمد معینی‌جم در بخش‌های مختلف این مراسم نمایش داده شد.
– رضا رخشانی که در اجرای بخش اول مراسم پاکدل را همراهی می‌کرد، بخش دوم را به تنهایی اجرا کرد؛ او با برندگان و حاضران در دو تالار شهناز و ناصری سلفی‌های یادگاری می‌گرفت. پاکدل به شوخی از رضا عطاران یاد کرد که این موضوع را مد کرد.
– فردین خلعت‌بری که ملودی «ایران ما» را بر اساس ملودی‌های سرودهای ماندگار مربوط به ایران برای پیانو ساخته بود تقدیر شد.
خلعت‌بری خطاب به صمدیان گفت: فکر می‌کردم که دست اندرکاران را دعوت می‌کنی مرا صدا می کنی! او گفت کاری که می‌کنم در مقابل کاری که صمدیان می‌کند چیزی نیست. بعد به پاس قدرشناسی دوربینی به او اهدا شد. صمدیان هم گفت که ما دوربینی هدیه داده ایم که که دست از پیانو زدن بردارد و سال دیگر بیاید امشب به‌عنوان عکاس در تصویر سال شرکت کند. 
صمدیان هم توضیح داد برای جشن تصویر نه وزارتخانه و نه بودجه داریم و عده‌ای با جان و دل زحمت می‌کشند. او از همکارانش در تصویر سال روی سن تقدیر کرد. او از انجمن طراحان گرافیک که همه ساله حامی تصویر بوده و کامبیز در‌م‌بخش – – داور ثابت جشن تصویر سال در بخش کاریکاتور و  موزه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان ایران و شرکت دایا سیستم نیز قدرشناسی کرد. 
یوسفی – مدیرفروش شرکت دایا سیستم-  هم روی سن آمد و درباره همکاری با جشن تصویر سال توضیحاتی داد. او گفت: ما در شرکت دایاسیستم سعی کردیم در رابطه با عکاسی کمک کوچکی انجام دهیم و این شانس را داشتیم که به این جشن هم کمک کوچکی کنیم. ما سال آینده از هر گونه حمایت از عکاسان و ورک شاپ های عکاسی حمایت خواهیم کرد. او گفت خودش از علاقمندان مجله تصویر بوده‌ و امیدوار است که با حمایت مجموعه‌های فرهنگی این مجله به‌صورت ماهانه و هفتگی چاپ شود. 
جایزه‌ی برگزیدگان بخش ایران ما با حضور صمدیان و یوسفی اهدا شد. 
صمیدان تولد رسول یونان – شاعر و داستان‌نویس- را که در جمع تصویری‌ها حاضر بود تبریک گفت.
 
 ۱۳۹۳۱۲۱۵۲۳۵۹۰۲۲۶۳۴۸۷۲۶۴۴
 
جوایز برگزیدگان دوازدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر اهدا شد.
 
اسامی برگزیدگان به تفکیک بخش‌ها به شرح زیر است: 
 
برگزیدگان بخش کاریکاتور جوانان زیر ۲۵ سال

(داوران: کامبیز درمبخش، فیروزه مظفری و آروین)
تقدیری‌ها:
علی اصغر باقرزاده ماتک
هومان مهرآذین
سمانه نیسانی
شاهین کلانتری
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: مجتبی حیدرپناه
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: داوود صفری
برنده تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال و جایزه نقدی: سحر فتاح
 

 برندگان گرافیک بخش جوانان زیر ۲۵ سال
 بهروز متین‌صفت، کوروش پارسا‌نژاد و فرهاد فزونی)
 
تقدیری‌ها:
مهرداد مه‌آبادی
مریم عالی‌نیا
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: هومن علیزاده ثانی
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: نوید رحمانی
برنده تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال و جایزه نقدی: محمدجواد بهشتیان
 

 برگزیدگان عکس بخش جوانان زیر ۲۵ سال  (داوران: افشین شاهرودی، مجید سعیدی و کیارنگ علایی)

عکس‌های مستند اجتماعی
تقدیر: امید وهاب‌زاده
تقدیر: هومن فاخته
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: خشایار جوانمردی
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: ارسلان امانتی شهری
تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال: مهران میرزایی

عکس‌های نگاهی دیگر 
 
تقدیر: پژمان شجاعی
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: میلاد مختاری
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: بهزاد بهروزنیا
تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال: آرمین امیریان
عکس‌های هنر و هنرمندان
دیپلم افتخار: آوا کیایی
دیپلم افتخار: سینا عدلی
تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال: مریم دیهول
 
عکس‌های ورزشی 
 
تقدیر: محمدامین انصاری
تقدیر: میثم ملکی قزوینی
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: عرفان کوچاری
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: مهدی ابراهیمی
تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال: امید وهاب‌زاده
 
عکس‌های خبری

تقدیر:  میعاد آخی
تقدیر:  سینا شیری
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: امید وهاب‌زاده
دیپلم  و لوح افتخار و جایزه نقدی: عرفان کوچاری
تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال: حامد ملک‌پور
 
برندگان بخش ویژه ایران ما

امیر بهروزی‌راد 
سروش جوادیان
ساسان توکلی‌فارسانی 
سینا شیری 
بابک صدیقی 
جواد عسکراوغلی 
ابوالفضل نسایی 
بهنام رضوانیان 
احمد معینی‌جم 
برنا میراحمدیان 
 
تقدیری‌ها
مرضیه ایوتین 
حامد صادقی 
احمد آق 
علیرضا عباسی 
 
 
برندگان بخش ویژه عکس‌های موبایلی
 
ابولفضل سلمان‌زاده 
خسرو پرخیده 
اکو سالمی 
سجاد صفری 
ابراهیم نوروزی 
امیر پورمند 
ساسان توکلی فارسانی 
سپهر صمدیان 
ارسلان امانتی 
نازنین طباطبایی 
 
تقدیری‌ها
سینا شیری 
کاووس صادقلو 
مهدی عباسی 
الناز قندفروش
 
 
بخش فیلم (داوران: رخشان بنی اعتماد، اکبر عالمی و محمود کلاری)

فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه

تقدیر/ نقطه قرمز/ کارگردان: مطهره احمدپور 
دیپلم افتخار/ چه زخم‌هاست نهان/ کارگردان: مونا شمس
تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال/ قنات شهر خاموش/ کارگردان: حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری

فیلم‌های بالای ۱۵ دقیقه
 
تقدیر/ می لا دو/ کارگردان: ‌فاطمه طوسی
تقدیر/ رویای خاکستری/ کارگردان:‌ علی صادقیان
تقدیر/ تک‌نوازی/ کارگردان: ایمان فراهانی
تقدیر/ کبوتر بازی/ کارگردان: مریم فرساد
دیپلم افتخار/ حذف اضطراری/ کارگردان: فهیمه آقا حسنی
دیپلم افتخار/ نجس/ کارگردان: بهرام ارک و بهمن ارک
دیپلم افتخار/ بن بست/ کارگردان: آرمان خوانساریان
 تندیس جایزه جوانان زیر ۲۵ سال: لام تا کام/ کارگردان: محسن بانصیری
 
جایزه تندیس ویژه‌ی بهترین تصویر
 
 آفتاب سوخته/ کارگردان: بهرام ارک و بهمن ارک
۱۳۹۳۱۲۱۵۲۳۵۹۰۲۸۵۶۴۸۷۲۶۴۴
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.