حتما عکس دیگری هم هست؛ عاشقانه ای برای عکس تو

الهام صالح/ دوربین.نت: آغاز همیشه سخت است، اما وقتی پای آدم های بزرگ در میان باشد، سخت تر هم می شود. بزرگ نه به معنای مسن تر بودن، نه حتی به معنای شهرت که البته شهرت هم راه انتخاب را آسان می کند و آغار کردن را سخت.

وقتی پای آن هایی که در دنیای ادبیات تاثیر گذار بودند در میان باشد، آغاز کردن دشوار است و دشوارتر می شود وقتی بخواهی با یکی از آن ها آغاز کنی.

قرار است از ملغمه ای از ادبیات و عکاسی بگویم، از تلفیق کلمه و تصویر؛ متن و عکس.

«حتما عکس دیگری هم هست»، همین است؛ مجموعه ای از متن و تصویر. کتابی درباره نویسندگان مطرح جهان. نه این که فقط به صورت ویژه به زندگی آن ها پرداخته شده باشد، نه!

«حتما عکس دیگری هم هست»؛ داستان خودش را دارد. روزی در گذشته، مردی عاشق جمع کردن کارت پستال هایی از نویسندگان مطرح دنیا بوده، بعدتر این رویا را داشته تا این کارت پستال ها و عکس ها را در کتابی منتشر کند.

«حتما عکس دیگری هم هست»؛ در واقع تحقق رویای او؛ «مهرداد اسکویی» درباره عکس ها و کارت پستال های نویسندگان مطرح جهان است.

کارت پستال ها و عکس هایی از این نویسندگان برای نویسندگان ایرانی ارسال شده تا آن ها بر اساس علاقه مندی خود درباره این نویسنده ها بنویسند.

این اتفاق رخ داده است. ربط کتاب به عکاسی هم مجموعه ای از عکس های نویسندگان است که در آن چاپ شده. به دو دلیل از کنار این عکس ها نمی توان به آسانی گذشت. دلیل اول ماهیت عکس بودن آن هاست. دلیل دوم هم این که برخی از این عکس ها توسط برخی از مطرح ترین عکاسان جهان به ثبت رسیده اند.

عکس «رابرت فراست»، لم داده روی صندلی در کنار یک سگ پشمالو یکی از همین عکس هاست؛ تصویری که توسط «یوسف کارش» ثبت شده؛ عکاسی که عکس معروف او از «وینستون چرچیل»؛ زبانزد است. چه کسی است که نداند «کارش» برای ثبت یک تصویر واقعی از چرچیل، سیگار برگ او را از دستش قاپ زد تا بتواند خشونت پنهان شخصیتش را ثبت کند؟

بین عکس های موجود در کتاب، نام های برخی از عکاسان، آشناتر است؛ مثل همین «یوسف کارش» یا «رابرت کاپا» که عکس «ارنست همینگوی» توسط او به ثبت رسیده. همان «کاپا» که عکس شبه نظامی جمهوری خواه را موقع اصابت تیر یا ترکش ثبت کرده.

وجود چنین عکس هایی این موقعیت را ایجاد می کند تا «حتما عکس دیگری هم هست» در گروه کتاب های عکاسی هم جای بگیرد.

این کتاب، دربرگیرنده ۶۶ قطعه نویسی برای ۶۶ عکس یا کارت پستال نویسندگان مطرح جهان است؛ نویسندگانی مانند ادگار آلن پو، آنتوان چخوف، ویکتور هوگو، مارک تواین، سیلویا پلات، آلبر کامو، فرانتس کافکا و … که افرادی مانند «نغمه ثمینی» (نمایشنامه نویس و مدرس دانشگاه)، «آزاده سیدصالحی»؛ (پژوهشگر تاریخ و فلسفه هنر)، «مهسا ملک مرزبان»؛ (مترجم و مجری صدا و سیما)، «شهریار توکلی» (عکاس)، «منصور ضابطیان» (نویسنده و روزنامه نگار)، «یوریک کریم مسیحی» (داستان نویس و منتقد عکس)، «مهران مهاجر» (مترجم و عکاس)، «اسدالله امرایی» (مترجم و روزنامه نگار) و … برای آن ها یادداشت نوشته اند.

خواندن این یادداشت ها و تماشای عکس ها، سرشار از لطف است.

حتما عکس دیگری هم هست/ به کوشش مهرداد اسکویی/ حرفه هنرمند

117-126

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.