انیمیشن “آخر خط” ؛ میکروب ها علیه شویندگان

ششمین جشنواره دوربین.نت در سومین روز برگزاری خود میزبان انیمیشن “آخر خط” بود.
آخر خط که داستان درگیری سه میکروب با مواد شوینده است که به گفته محمد رضا نیافر کارگردان آن سعی  شده با نگاهی متفاوت به میکروب ها کار شود.
نیافر فارق التحصیل  رشته ی انمیشن در دانشگاه صدا و سیما است که به صورت حرفه ای عکاسی هم می کند. آخر خط را به سبک دیزنی و دیگر کمپانی های انیمیشن سازی ساخته است یعنی
کارکتر هایش را با توجه به صدای گویندگان کار طراحی کرده است و می گوید: در ایران رابطه تنگاتنگی بین انیمیشن سازان و گویندگان وجود ندارد و اغلب در بیشتر کارها بعد از تمام شدن انیمیشن به صدای گویندگان فکر می کنند. اما من  شخصیت های آخر خط را بر اساس صدا و حتی شخصیت گویندگان ساختم.
مجید حبیبی مدیر دوبلاژ این کار و همچنین نویسنده  دیالوگ ها در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی بین دوبله انیمیشن های  روز دنیا با انیمیشن های ایرانی است گفت: از لحاظ تکنیکی قابل قیاس نیست اما تلاش انیماتورهای ما قابل احترام است و بچه های صدا بازیگر برایشان فرقی نمی کند که کار برای کجا و در چه حیطه ای، بلکه کار خودشان را انجام می دهند و وقت و انرژی ای که برای
انیمیشن های بزرگ می گذارند برای دیگر کارها هم در نظر می گیرند.
حبیبی در رابطه با دیالوگ ها گفت: نیافر صفات و اصطلاحات کلی را به من گفته بود و دست  من را باز گذاشته بود. دیالوگ های  ابتدایی کم بود و سینک اضافی  داشت. با توجه به مشورت هایی که انجام شد دیالوگ ها و تکه کلام ها را انتخاب کردیم. چون شخصیت داستان میکروب بود سعی کردیم یک تفاوتی در صحبت کردنشان با آدم های عادی وجود داشته باشد. البته به هنگام دوبله حال و هوا و انرژی باعث می شود بداهه بیشتری به ذهنم برسد و ممکن است تکه کلامی را به کار ببرم که هیچ وقت کسی نگفته باشد.
حامد عزیزی ،  اشکان صادقی و محمدرضا علیمردانی  از دیگر گویندگان “آخر خط” هستند. دیالوگ نویسی این  کار دو روز و دوبله آن دوازده ساعت به طول انجامیده است. نیافر از جعفر سیاه به عنوان کار مستقل بعد خود گفت که داستان های پهلوان اکبر خراسانی و جنایات اوست.

| گزارش تصویری نشست |

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.