نسل امروز حق ندارد عکس‌هایی بگیرد که پیش از این گرفته شده‌

نصرالله کسراییان باور دارد وقتی خود عکاسی حرفی برای گفتن ندارد، نمی‌تواند به مخاطبش هم چیزی بگوید. این مستند نگار پیشگام که در یک نشست درباره‌ی نگاه عکاسانه و عکاسی سخن می‌گفت خبر داد که می‌خواهد حاصل ۳۰ سال عکاسی از کویر‌های ایران را منتشر کند.
نشست نقد و بررسی مستند‌نگاری در عکاسی با حضور مستندنگار پیشگام ایران نصرالله کسراییان در تالار بتهوون خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.
در این نشست که به‌بهانه‌ی برپایی نمایشگاه عکس طبیعت با عنوان “ترنج خیال”، ۲۴ تیرماه برگزار شده و با نمایش تصویرهایی از عکس‌های نمایشگاه “حمید گردان” و “محمد کاظم محمدپوری” همراه بود، نمایشگاه ترنج خیال توسط نصرالله کسراییان مورد نقد قرار گرفت.
کسراییان در این نشست عکاسی را کشف‌کردن تعریف کرد و گفت: در کارت دعوت نمایشگاه نوشته شده بود چیزهایی را می‌بینید که معمولاً نمی‌بینید. اما بیشتر این عکس‌ها معمولی است و چیز تازه‌ای برای نشان‌دادن ندارند.


این هنرمند با سابقه وظیفه‌ی یک عکاس را نشان‌دادن چیزهایی دانست که مردم به‌طور معمول نمی‌بینند و توجهی به آن‌ها ندارند.
کسراییان در پاسخ به این پرسش که چه عکسی را موفق می‌داند، ابراز عقیده کرد: عکاس لزوماً نباید چیز عجیبی را نشان دهد، بلکه ضروری است یک سوژه را طوری نشان دهد که بیننده فکر کند آن را ندیده است، ولی حتا بسیاری از عکس‌های خود من نیز واجد چنین خصوصیتی نیستند و اگر روزی بخواهم کتابی از عکس‌هایم تهیه کنم از ۱۵۰ عکس فراتر نمی‌رود، اما این موضوع سبب نمی‌شود که آن‌ها را با ارزش ندانم.
وی افزود: نسلی که امروزه به عکاسی می‌پردازند، حق ندارند عکس‌هایی را بگیرند که پیش از این گرفته شده‌اند، بلکه باید عکس‌های با معناتر، جذاب‌تر و محکم‌تری داشته باشند.
این مستندنگار پیشگام ایران انتخاب کردن در عکاسی را مهم دانست و اظهار کرد: دوربین برای عکاس یک ابزار است و او باید بتواند یک وجهی از چیزی را انتخاب کند و نشان دهد و هرحسی را که قصد انتقال آن را داشته – نظیر فقر یا جنایت – به مخاطب القا کند. وقتی خود عکاس حرفی برای گفتن ندارد، نمی‌تواند به مخاطب چیزی بگوید.
کسراییان گفت که معتقد است ما نمی‌توانیم نداشتن امکانات را برای خوب کار نکردن بهانه قراردهیم زیرا هنگامی که عکس‌های ما در جهان مورد مقایسه قرار می‌گیرد دیگران از امکانات ما اطلاعی ندارند و یا دست‌کم کاری که می‌توانند انجام دهند دلسوزی است هم‌چنین در بعضی مواقع هم دردی کردن برای خودمان نیز سبب می‌شود که چیزهایی را نبینیم.
وی با بیان این‌که عکاس باید دیدی تازه داشته باشد افزود: در خیلی از مواقع چیزهایی که ملموس نیستند به اندازه چیزهای ملموس ارزش دارد عکس‌های نمایش را تازه نیستند و ما باید توقع و استانداردهای خود را بالا ببریم.
نصرالله کسراییان با اشاره به این‌که ۳۰ سال است از کویر عکس‌برداری می‌کند از تهیه یک کتاب درباره‌ی کویرهای ایران خبر داد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.