وحید سالمی: عکس خبری بدون زیر نویس سندیت ندارد

۵

شفقنا رسانه- زهرا دریاافزون: وحید سالمی، عکاس خبری در کارگاه انتخاب و ارایه عکس در عکاسی خبری به نقش زیرنویس در ارایه‌ی خوب عکس خبری اشاره کرد و گفت: عکس خبری بدون زیرنویس سندیت ندارد و در شرح عکس تاریخ، مکان و … باید ذکر شود.

به گزارش شفقنا رسانه، وحید سالمی در ابتدا با اشاره به وجود گرایش عکاسی خبری از آغاز پیدایش صنعت عکاسی گفت: از نخستین عکس‌های خبری می‌توان به عکس‌های جنگ توجه کرد. در آن زمان دوربین‌ها توسط کالسکه‌هایی حمل می‌شدند و با فاصله‌ی زیادی به ثبت عکس‌ها می‌پرداختند. کم کم با پیشرفت صنعت عکاسی این فاصله‌ها کمتر شد و پیشرفت حمل و نقل کمک کرد تا عکسها سریع‌تر گرفته و استفاده شوند.

او ادامه داد: در حدود سال‌های ۱۸۴۵ که عکاسی خبری به تازگی شکل گرفته بود، خبرگزاری‌ها چندان به زیبایی شناسی عکس‌های خبری توجهی نداشتند و تنها ثبت عکس و لحظه مورد توجه بود. ولی امروزه عکاسی خبری به یک هنر کاملا مجزا تبدیل شده است. وقتی صحبت از عکاسی خبری می‌شود با عکس‌هایی سر و کار نداریم که قرار است به دیوار آویخته شود بلکه عکاسی خبری خالص یا Pure Photojournalism  نوعی از عکاسی است که برای رسانه صورت می گیرد و رسانه در اینجا به معنای رسانه‌های جمعی مثل روزنامه ها، مجله ها، کتابها، وب‌سایت‌ها و رسانه‌های آنلاین و تا حد کمی تلویزیون است.

سالمی خاطرنشان کرد: عکاسی خبری و عکاسی برای مطبوعات در شرق و غرب بسیار متفاوت است. مثلا به جرات می‌توان گفت در ایران چیزی به نام مطبوعات در نوع حرفه‌ای و واقعی وجود ندارد. مطبوعات ما به واقع چند درصد از استانداردهای فنی و حرفه‌ای بهره برده‌اند؟ بنابراین وقتی از عکاسی خبری صحبت می‌کنیم باید در وهله اول به ارزش‌ها و انتظارات رسانه پیش رو توجه کنیم. وقتی شما به مقایسه روزنامه‌های کشورهای پیشرفته و صنعتی می‌پردازید کاملاً به این تفاوت‌ها پی خواهید برد. مثلا در مجله‌ای مثل تایم تمامی کارکنان از مدیر مسوول و سردبیر تا ادیتورها در ابتدا به تحصیل در حوزه تخصصی می‌پردازند؛ سپس در رسانه‌های محلی مشغول می‌شوند و بعد از آن گام به گام با اشتغال در روزنامه‌های ملی با کسب تجربه و آگاهی لازم قدم به روزنامه‌های بین‌المللی می‌گذارند.

۲

او ادامه داد: اما در مطبوعات کشورهای جهان سوم نظیر ایران نشریه‌ها کمی حزبی است و این مسایل ما را از در اختیار داشتن رسانه‌های حرفه‌ای دور می‌کند. در نتیجه انتظار ما در ایران یک نشریه نسبتا سطح پایین خصوصا در رسانه‌های چاپی است که لازم است متناسب با این سطح و توقع دست به اقدام بزنیم.

سالمی ادامه داد: مرحله بعدی شناسایی ایده و موضوع عکاسی برای رسانه‌ای است که در آن مشغول به کار هستیم. زیرا هر رسانه‌ای هر مجموعه‌ای را کار نمی‌کند. برخی موضوعات برای برخی رسانه‌ها دارای اهمیت بیشتر و برای رسانه‌های دیگر دارای اهمیتی به مراتب کمتر است. برای مثال من زمانی به صورت حرفه‌ای قدم به عرصه عکاسی خبری گذاشتم که می‌توانستم تشخیص بدهم عکس گرفته شده برای کدام رسانه مناسب است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که شما به عنوان عکاس خبری باید به گونه‌ای عکاسی کنید که رسانه‌های مشترک از جمله رسانه‌های چپ، راست، معتدل و … بتوانند از عکس‌های شما استفاده کنند.»

این عکاس خبری هم چنین تبعیت از اعتقادات اخلاقی و مذهبی در عکاسی را مهم خواند و گفت: «اگر اخلاق به شما اجازه ثبت یک عکس را نمی‌دهد، قطعا نباید آن عکس را ثبت کنید زیرا در صورت ثبت یک عکس امکان استفاده از آن در هر جایی وجود دارد.

او ادامه داد: وقتی شما در یک خبرگزاری بین‌المللی کار می‌کنید باید بدانید مطبوعات در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، عربستان، ژاپن و … معنای متفاوتی از یکدیگر دارند. بنابراین شما به عنوان عکاس خبری باید مطبوعات را در هر یک از این کشورها بشناسید.

سالمی در ادامه به بحث بازاریابی عکس اشاره کرد و گفت: هنر نقاشی یک هنر کاملا شخصی و زمان ارایه اثر در اختیار هنرمند است ولی عکاسی خبری این گونه نیست. شما باید عکاسی کنید و سپس به سرعت عکس‌تان را ارایه دهید و در قبالش پول دریافت کنید. گاهی پیش می‌آید که عکس خبری گرفته شده، عکس زیبایی نیست ولی عکس مهمی است بنابراین باید ارایه و استفاده شود زیرا از نظر خبری عکس حائز اهمیتی است.

سالمی یادآور شد: در یک ارایه عالی، عکاس، خوب عکاسی می‌کند؛ نشریه، خوب کار می‌کند و ادیت هم به خوبی صورت می‌گیرد و در نتیجه یک نشریه به یک رسانه‌ی پرمخاطب تبدیل می‌شود. نکته‌ی دیگر در ارایه عکس‌های خبری نباید مغفول بماند، نوشتن زیرنویس مناسب و شرح عکس خوب است. عکس خبری بدون زیرنویس سندیت ندارد و در شرح عکس تاریخ، مکان و … باید ذکر شود.

وحید سالمی در پایان به نمایش نمونه هایی از عکس های خبری خود پرداخت و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد. این نشست با موضوع ارایه عکس خبری در جشنواره عکس خبری دوربین دات نت چهارشنبه شب در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

+ گزارش تصویری نشست

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.