تقدیر از برترین های عکاسی در اختتامیه دوربین دات نت

سومین جشنواره دوربین دات نت شب گذشته با معرفی عکاس برتر سال، تقدیر از عکاسان فعال در بخش اینترنت، عکاسان فعال دوربین دات نت و تجلیل از پیشکسوتان  این رشته به کار خود پایان داد.
به گزارش ستاد خبری سومین جشنواره دوربین دات نت، در ابتدای این مراسم احسان رأفتی دبیر جشنواره گفت: بار دیگر اعضای دوربین دات نت به همراه اساتید و عکاسان دیگر از آزمونی بزرگ به خوبی عبور کردند.
وی با بیان سختی های برگزاری یک جشنواره افزود: برگزاری یک جشنواره سخت تر از آنچه که فکر می کردم بود. اکنون می فهمم که چرا هیچ کدام از جشنواره های عکس خبری به دوره سوم و چهارم نمی رسند.
رافتی خاطرنشان کرد: اما با وجود همه این سختی ها، اجازه نخواهیم داد که این جمع کوچک که روز به روز بزرگ می شود، به هر نوعی تضعیف شود. ما کاری به کار کسی نداریم و تنها می خواهیم عکاسی کنیم.
به گفته دبیر سومین جشنواره عکس خبری، دوربین دات نت یک جریان مستقل و کاملا خصوصی است. دوربین دات یک جریان خود جوش عکاسی است که جوانان عاشق عکس وارد آن شده و تجربه کسب می کنند.
وی با اشاره به این موضوع که قرار بود، این جشنواره در مرداد یا شهریور ماه امسال برگزار شود، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود برخی مشکلات و خلف وعده همکارانمان در خانه هنرمندان و موزه امام علی (ع) موفق به برگزاری جشنواره در زمان مقرر نشدیم.

رافتی به برنامه ۱۰ ساله دوربین دات نت اشاره کرد و گفت: دوربین دات نت برنامه ای ۱۰ ساله برای عکاسان دارد که تنها چهار سال آن سپری شده است. اضافه کردن بخش انگلیسی و عربی، بخش صوت و تصویر و فعال سازی ۱۰۰ فتوبلاگ برای عکاسان از جمله برنامه های دوربین دات نت طی شش سال آینده است.
وی در پایان از تمامی خبرنگاران خبرگزاری‌ها و روزنامه ها، هیات داوران، اساتید کارگاه های برگزار شده، ستاد برگزاری جشنواره که سهم بزرگی در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره داشتند، تشکر کرد.
در ادامه مراسم، از سه عکاس فعال و موفق دوربین دات نت قدردانی شد.
دوربین دات نت در این بخش لوح های تقدیر خود را به ایمان فرزین به خاطر انتخاب وی به عنوان عکاس دوم مسابقه جام ملت های آسیا، مصطفی حقگو به خاطر انتخاب عکاس دوم مسابقه عکس سوره، امید وهاب زاده به خاطر تلاش ویژه  در یک سال گذشته برای عکاسی و کمک به برگزاری جشنواره سوم اهدا کرد.
همچنین در این بخش علی کاظمی مجرد و مصطفی حقگو به عنوان کم کارترین عکاسان سال گذشته معرفی شدند.

تقدیر از پیشکسوتان عکاسی


عکاسان پیشکسوت محمد صیاد و محسن شاندیز

در بخش تقدیر از پیشکسوتان ابتدا فیلمی از حسین پرتوی عکاس  انقلاب و جنگ که اکنون در بستر بیماری‌ است، پخش شد.
پس از پخش این فیلم محمد خیرخواه عکاس UPI روی سن رفت و همزمان با نشان دادن عکس معروفی از حسین پرتوی که در بحبوحه انقلاب از بیعت همافران با امام‌خمینی(ره)گرفته بود و موجب ارسال جوابیه‌ای مبنی بر انکار واقعیت موجود در عکس شد، گفت: انقلاب پیروز شد. بعد از آن هر کس به کار خود مشغول شد. اکنون پس از۳۰ سال، عکاس صادق قصه‌ ما در سن۶۶ سالگی  در گوشه‌ای ناخوش افتاده است.
وی ادامه داد: اما عکاس قصه‌ ما آنقدر با شرف زندگی کرده که هیچ‌گاه حتی در بدترین شرایط دستش را دراز نکرده و اینک این وظیفه‌ ماست که دستی دراز کنیم برای سلامتی‌اش.
خیرخواه اظهارداشت: کاوه گلستان، نیکول فریدنی، سعید جان بزرگی و به‌ تازگی هم محسن رسول‌اف که رفته‌اند به نامشان مسابقه ترتیب دادیم، بزرگداشت گرفتیم و برایشان نمایشگاه برگزار کردیم. اما این‌بار می‌خواهیم قدر بزرگانی که هم‌اکنون در کنارمان هستند و پا به پای ما با انرژی زندگی می‌کنند را بدانیم. بدین جهت است که مفتخریم از سوی برگزارکنندگان جشنواره عکس خبری ازدو نفر اساتید عکاسی خبری تقدیر کنیم.
پس از سخنرانی خیرخواه لوح تقدیر و سپاس به استاد محمد صیاد و استاد محسن شاندیز اهدا شد.
خواندن بیانیه هیات داوران از سوی مهدی قاسمی از دیگر بخش های مراسم اختتامیه جشنواره دوربین دات نت بود.
همچنین پس از قرائت بیانیه هیات داوران لوح تقدیر وسپاس جشنواره به تمامی اعضای هیات داوران شامل مانسا یووان، محمد خیرخواه، مهدی قاسمی ، حسین فاطمی و محمد گلزاری اهدا شد. ضمن آنکه در این بخش نیز از مریم رحمانیان به دلیل همراهی کردن هیات داوران تقدیر ویژه به عمل آمد.

مهدی قاسمی عکاس برتر سال


مهدی قاسمی عکاس برتر سال ۱۳۸۶  

بنابر این گزارش، مهدی قاسمی عکاس خبرگزاری ایسنا در سومین جشنواره دوربین دات نت موفق شد با ۳۸ امتیاز عنوان عکاس برتر سال را از آن خود کند. براین اساس تندیس طلای جشنواره به همراه لوح تقدیر و سپاس به مهدی قاسمی اهدا شد.
همچنین نشان طلا و لوح تقدیر جشنواره به جواد مقیمی عکاس خبرگزاری فارس به عنوان نفر دوم و آرش خاموشی عکاس خبرگزاری ایسنا به عنوان نفر سوم اهدا شد.
در بخش سومین جشنواره عکس خبری دوربین دات نت، حسن سربخشیان از خبرگزاری AP نفر چهارم و جاوید نیک پور از خبرگزاری برنا نفر پنجم معرفی شدند که با اهدای لوح سپاس از آنها قدردانی شد.

بهترین عکاس فعال در حوزه اینترنت


حمید سعیدی عکاس برتر نظرسنجی مردمی

در بخش بهترین عکاس فعال در حوزه اینترنت از نگاه مردم در بخش اعضای دوربین دات نت، نشان طلا و لوح تقدیر به احسان رافتی به عنوان نفر اول اهدا شد.
همچنین در بخش عکاسان خبری فعال در حوزه اینترنت، حمید سعیدی از خبرگزاری برنا موفق به کسب نشان طلا و لوح تقدیر جشنواره شد.
در بخش بهترین عکاس فعال در حوزه اینترنت از نگاه داوران جشنواره محمد تاجیک نشان طلا و لوح تقدیر را به پاس وبلاگ نویسی روزانه دریافت کرد. همچنین در بخش عکاسان خبری نشان طلا و لوح تقدیر و سپاس به محمدخیرخواه اهدا شد که وی جایزه خود را به استادش اسماعیل عباسی تقدیم کرد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره در بخش بهترین عکس خبری جشنواره سوم از نگاه داوران، جایزه نفر اول شامل نشان طلا به همراه لوح تقدیر و سپاس به مصطفی حقگو به خاطر عکس اوباشگری تماشاگران فوتبال اهدا شد.
جایزه نفر دوم جایزه نفر اول شامل نشان طلا به همراه لوح تقدیر و سپاس به فاخره خطیبی به خاطر عکس تایپوییسم در هند داده شد و جایزه نفر سوم نشان طلا به همراه لوح تقدیر و سپاس به روشن نوروزی به خاطر عکس تماشاگر فوتبال اهدا شد.
همچنین احسان رافتی به خاطر عکس شکست سنگین پرسپولیس مقابل سپاهان و حمید هراثی به خاطر عکس جشنواره عشایر شایسته دریافت لوح تقدیر و سپاس شدند.
تقدیر از مدرسان کارگاه های آموزشی- تخصصی این دوره از جشنواره شامل وحید سالمی، حسن سربخشیان، نیوشا توکلیان، جواد منتظری، حمید فروتن، مرتضی نیکوبذل، امید صالحی ، مهدی قاسمی و حسین فاطمی  از دیگر بخش های این مراسم بود.

اسماعیل عباسی: نظام آموزشی سیستماتیک در حوزه عکاسی خبری وجود ندارد


استاد اسماعیل عباسی

اسماعیل عباسی یکی از اساتید پیشکسوت عکاسی از دیگر سخنرانان مراسم اختتامیه جشنواره دوربین دات نت بود.
وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه با دیدن فیلم حسین پرتوی بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است، اظهار داشت: تعداد عکاسان خبری هم اکنون رو به افزایش است. همچنین در دانشکده خبر نیز رشته فتوژورنالیست تدریس می شود اما متاسفانه هم اکنون هیچ نظام آموزشی سیستماتیک در حوزه عکاسی خبری در ایران وجود ندارد. اما با توجه به تکنولوژی های روز دنیا عکاسان خود می توانند دانش و اطلاعات لازم را بدست آورند.
این استاد پیشکسوت با بیان اینکه عکاسان با نفی یکدیگر به اثبات نخواهند رسید، خاطرنشان کرد: عکاسان شاغل در مطبوعات می توانند دانش و قواعد عکاسی را به درستی به مسوولان روزنامه ها منتقل کنند تا گاهی اوقات شاهد چاپ عکس های تلفیقی در روزنامه ها نباشیم.
به گفته وی دنیا هم اکنون در حال تحول است و عکاسان کشور برای رقابت با دیگر عکاسان جهان لازم است تا خود دست به کار شوند.
در پایان مراسم نیز محمد فروغی مدیر شرکت بازرگانی نورنگار که یکی از حامیان برگزاری این جشنواره بود ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: یکی از اولویت های کاری شرکت نورنگار توجه کردن به بخش بیمه و گارانتی برای دوربین های عکاسی است.
وی ادامه داد: همچنین شرکت نورنگار از سال ۱۳۸۳ با توسعه آموزش و مشارکت در کارهای فرهنگی به ویژه برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های عکاسان  تلاش هایی را در حوزه عکاسی به ویژه عکاسی خبری انجام داده است.

 گزارش تصویری اختتامیه ها ( ۱ ) و ( ۲ )

بقیه عکس ها به همراه عکس های کارگاه ها

اشتراک گذاری

۲ یک نظر

  1. afsane pazoki

    tttttttttttttttttttttttaaaaaaaaaaabbbbbbbbbbbrrrrrrrriiiiiiiiiiiiiikkkkkkkkkk
    baraie movafaghiathaie bishtaret 1 donia arezoziekhob
    baz ham ttttttaaaaaaabbbbbrrrrrriiiiiiiiiiiikkkkkkkk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.