پیکر حسین پرتوی از خانه هنرمندان تشییع شد؛ آخرین وداع

IMG_3632

الهام صالح/ دوربین.نت: اولین نفراتی که به مراسم آمدند، عکاس ها بودند، با کوله هایی بر دوش و دوربین هایی بر دست. او که رفته بود، از جنس خود آن ها بود. پیشکسوت ها و عکاسان جوان هر دو آمدند تا در مراسم تشییع پیکر زنده یاد «حسین پرتوی»، شرکت کنند. همکاران رسانه ای اش در مراسم حضور داشتند تا رفتنش را با عکس ها ماندگار سازند. دولتی ها هم آمده بودند. پیکر پرتوی، سه شنبه ۳۰ اردیبهشت از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع شد.

پرتوی، ساده زندگی کرد

دولتی ها آمده بودند تا خود را در غم جامعه مطبوعات شریک بدانند. دکتر «علی ربیعی»؛ وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی، یکی از این افراد بود. او ضمن ابراز تسلیت خودش و رئیس جمهور به خانواده پرتوی و جامعه روزنامه نگاری، درباره این عکاس چنین گفت:«برای ادای احترام به مرحوم پرتوی به اینجا آمده ام. شخصیت فردی و اجتماعی پرتوی برای همه ما درس آموز است. شخصیت اجتماعی او را با عکاسی می شناسیم. عکاسی، ثبت کننده لحظات مهم جامعه است. عکس ها تداوم دهنده یک لحظه در تاریخ محسوب می شود. عکاسی به عنوان یک سرگرمی به دربار ایران آمد، اما عکاس ها به سرعت با مردم عجین شدند. هر چند که نتوانستیم عکاسی مطبوعاتی را ارج بنهیم، اما این عکاسی نقش بسیاری در فهم مسائل جامعه داشته. امروز به پاسداشت یک هنرمند و به پاسداشت هنر عکاسی انقلاب، کنار هم جمع شده ایم. عکس همافران، شهامت یک ملت را افزون کرد. این عکس، همبستگی اجتماعی یک ملت را نشان داد و در ساختار حکومت پهلوی، تزلزل انداخت. هنرمند، با ثبت یک لحظه در تحول اجتماعی جامعه نقش دارد. پرتوی این کار را انجام داد. او ساده زندگی کرد و رنج بیماری را در طول ۶ سال متحمل شد. من خودم را از خانواده مطبوعات می دانم و معتقدم باید بیش از این از یکدیگر حمایت و تنهایی همدیگر را پر کنیم.»

IMG_3541

نام او در تاریخ عکاسی خواهد ماند

بهمن سال گذشته به عیادتش رفته بود و روزی هم که از دنیا رفت، در کنار خانواده اش قرار گرفت تا آن ها را تسلی دهد. «احمد مسجدجامعی»؛ رئیس شورای شهر، هم در مراسم تشییع پیکر پرتوی حضور داشت و درباره او گفت:«همه ما برای از دست دادن یکی از عزیزترین چهره های هنری و رسانه ای کشورمان بسیار متاسفیم. در مراسم او چهار نسل از نویسندگان و عکاسان جمع شده اند. تاسف و تاثر عمیقی را در آن ها می بینم. از همکارانش در دهه ۴۰ تا افرادی که شاگرد او بودند، همه با نیکی از او نام می برند. پرتوی، برای ایران و مردم ایران، مردی دلسوز بود. حاشیه هم نداشت. در زندگی او جز دوستی، نیکی و پاکی چیزی نمی بینیم. عکس همافران، مقدماتی داشته. توانایی ها و شجاعت پرتوی، به ثبت این عکس منجر شده است. افراد هوانیروز، امروز به قدردانی عکسی که او ثبت کرد، در اینجا جمع شده اند. برای جامعه عکاسی خبری آرزو می کنم تا دستاوردهای بزرگی را کسب کنند. نام این عزیز برای همیشه در تاریخ عکاسی خواهد ماند.»

IMG_3539

بی ادعایی، پرتوی را بزرگ تر کرد

دکتر «حسین انتظامی»؛ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر «علی مرادخانی»؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مراسم حضور داشتند. دکتر «حسین انتظامی»؛ معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم چنین بیان کرد:«همه ما در طول زندگی مان با رفتاری که داریم، قضاوت هایی را در اطرافیانمان ایجاد می کنیم. در طول این سال ها هیچ همکاری را ندیدم که از پرتوی به نیکی یاد نکند. او به هنر متعهد، اعتقاد داشت، به همین دلیل هم تاثیرگذار بود. جامعه مطبوعات، عزیزی را از دست داده است که امیدوارم راه او را ادامه بدهد. درگذشت پرتوی را از طرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانواده اش و به جامعه مطبوعات تسلیت می گویم.»

دکتر «علی مرادخانی»؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ضمن آرزوی صبر برای خانواده پرتوی، چنین گفت:«مهم ترین ویژگی پرتوی، صداقت و نگاه بسیار شفاف او بود. درباره عکس های خود هیچ ادعایی نداشت. هرگز از او ادعایی ندیدم. بی ادعایی، او را بزرگ تر کرد. برای خانواده اش صبر و اجر جزین آرزو دارم.»

در این مراسم، برخی از دوستان زنده یاد پرتوی هم به نقل خاطرات خود از وی پرداختند. بیانیه مشترک انجمن صنفی عکاسان مطبوعات، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و انجمن عکاسان ایران هم درباره وی قرائت شد.

پرسنل هوانیروز هم برای ادای احترام به پرتوی آمده بودند. وقت وداع نزدیک می شد. صدای لا اله الی الله بین برگ های درخت ها پیچید و پیکر پرتوی تشییع شد تا او در قطعه نام آوران بهشت زهرا آرام بگیرد.

IMG_3639

درباره زنده یاد پرتوی

«حسین پرتوی» در سال ۱۳۲۱ در شهر اردبیل متولد شد. کمی بعد همراه خانواده اش به تهران آمد. او از همان کودکی به عکاسی علاقه داشت. بازی با دوربین عکاسی برادرش، یکی از سرگرمی های او به شمار می رفت. او در آرشیو روزنامه کیهان کار می کرد. عکاسی هم برایش از همین روزنامه آغاز شد. ۱۷ ساله بود و عکاسی را با عکاسی ورزشی آغاز کرد. او اعتقاد داشت عکاسی ورزشی، مادر عکاسی است. در طول فعالیت خبری خود در روزنامه کیهان از وقایع بسیاری مهمی عکاسی کرد؛ بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان به فرمان بختیار در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۵۷، اعدام سران حکومت پهلوی در دبیرستان های علوی و رفاه و ورود امام خمینی (ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد (۱۲بهمن ۱۳۵۷) از جمله این وقایع هستند. پرتوی در سال های دفاع مقدس به عنوان دبیر سرویس عکس روزنامه کیهان انتخاب شد و تصاویر بسیاری را به ثبت رساند.

تا ۲۱ شهریور سال ۱۳۶۸ در این روزنامه کار کرد و در این تاریخ بازنشسته شد. او پس از بازنشستگی به دلیل علاقه به پروفسور حسابی به همکاری با بخش فرهنگی بنیاد حسابی پرداخت. بیماری ای ال اس هم سال ۱۳۸۴ گریبان عکاس را گرفت و خانه نشینش کرد. او ۲۸ اردیبهشت امسال چشم از جهان فرو بست.

IMG_3606

IMG_3573

عکس‌ها : شهاب تیزرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.