صمدیان: جشن تصویر سال سفره غنی فرهنگ و هنر است

دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: پانزدهمین جشن تصویر سال یک سفره غنی از فرهنگ و هنر است که بدون اتکا به بودجه دولتی تا کنون برگزار شده و همه گروه های فکری بدون جایگاه سیاسی دور آن حضور دارند.

سیف الله صمدیان روز یکشنبه در نشست خبری پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر اظهار داشت: جشن تصویر سال امسال پانزدهمین دوره خود را تجربه می کند و که این موضوع نشان می ‌دهد یک مسیر طولانی را طی کرده و به یک تعادل در عرصه فرهنگ رسیده ایم.
وی با بیان اینکه این تنها رویداد فرهنگی هنری است که فاقد از وابستگی های هنری تا کنون دوام آورده، گفت: جشن تصویر سال فارغ از وابستگی ‌ها و سیاست زدگی‌ های فرهنگی، ۱۵ سال است که دوام آورده و زیر سیاست دولتی ‌ها و تفکر دولت نبودیم و همه هنرمندان نیز با این باور و عقیده با خاطر آسوده در این جشن جمع می شوند.
صمدیان ادامه داد: در جشن تصویر سال، ۱۲ انجمن دور هم جمع می شوند و بهترین آثار را در اختیار ما قرار می دهند که امیدوارم این اتحاد را به شکل خصوصی حفظ کنند.
این هنرمند عکس و فیلمساز با بیان اینکه جشن تصویر سال در دو بخش برگزار می شود، گفت: جشن تصویر سال از ۲ بخش نمایشگاهی سالانه تصویر سال که شامل آثار عکاسان در بخش های خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان، عکاسی خلاقانه و نگاه دیگر است.

وی افزود: در بخش گرافیک و پوستر و کاریکاتور نیز فراجناحی عمل خواهیم کرد و داوران از ترکیب گروه‌های مختلف فکری هستند.
صمدیان ادامه داد: بخش دیگر جشنواره فیلم تصویر شامل فیلم ‌هایی می‌شود که در بیرون امکان اکران ندارند و غیر تجاری هستند، تا دوازدهمین دوره، تنها مرکز نمایش فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن و سینما آرت بود که رنگ و بوی هنر و تجربه را داشت اما جشن تصویر سال افتخار دارد که از گروه‌ های کوچک، بزرگانی را به عرصه سینما معرفی کرده است.

دبیر پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: دستگاه‌ های مختلفی مانند شهرداری تهران جوایز را اهدا می ‌کنند. افرادی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا، احمد عربانی، اصغر فرهادی، رامبد جوان، فاطمه معتمدآریا و مهدی پاکدل این جشن را حمایت کرده‌ اند.
وی افزود: در این دوره در کنار بخش نمایشگاهی جشن تصویر سال، آثار کاریکاتور را با کمک سردبیران نشریات انتخاب و روی دیوار خواهیم برد.
صمدیان با اشاره به حجم بالای آثار گفت: حدود ۴۰ هزار فریم عکس به دست ما می رسد که کار داوری و انتخاب اثر بسیار سخت است و آثاری که انتخاب نمی شوند نیز به صورت مولتی مدیا در کنار دیگر آثار نمایش داده می شوند.

وی افزود: در بخش ایران ما که چهارمین سال است برگزار می شود، آثار ارزشمندی تا کنون جمع شده است.
صمدیان خاطر نشان کرد: «الفرد یعقوب زاده» عکاس ۳۰ سال انتفاضه فلسطین آثاری را به این جشن ارسال کرده است همچنین «مرتضی نیکو بذل» جنگ با داعش را عکاسی کرده که به تصویر سال آورده است. «احمد معینی جم» عکاس خبری ایرنا مولتی مدیایی از عکاسی ورزشی دارد. «سمیه غلام نژاد» نیز برای بچه‌های مدرسه کار ویژه‌ای را انجام داده است.

صمدیان با اشاره به بخش عکاسی موبایلی گفت: بیشترین تولید بشری میلیاردها عکس است که تولید می شود و کار انجمن عکاسان را مشکل کرده ولی وظیفه این انجمن است تا به عکاسان خط بدهد.
این هنرمند با اشاره به بخش ویژه گفت: بخش یزد شهر جهانی بخش ویژه عکس و گرافیک است همچنین تمام تولیدات ایرانی را در بخش ساخت ایران داریم و بخش ویژه دیگر امسال تور عکاسی در مناطق محروم است که عکس های خاص به نمایش گذاشته می شود.
پانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از دوم تا بیستم اسفند ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.