گزارش کامل نشست خبری شانزدهمین جشن تصویر سال

چراغ شانزدهمین جشن تصویر سال روز جمعه ساعت ۱۶ سوم اسفند ۱۳۹۷ در همه‌ی فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان ایران روشن می‌شود.

به گزارش دبیرخانه تصویر سال، سیف‌اله صمدیان –دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در نشست خبری شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر که صبح امروز در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، همه‌ی برنامه‌های پیش روی شانزدهمین جشن تصویر سال را تشریح کرد.

او صحبت‌هایش را با قدرشناسی از خانه هنرمندان ایران آغاز کرد با این توضیح که جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر یک رویداد ملی فرهنگی‌- هنری مشترکی‌ست که با حمایت و میزبانی پانزده ساله خانه‌ی هنرمندان ایران خارج از مناسبات و انگیزه‌های اقتصادی برگزار می‌شود.

صمدیان با اشاره به اینکه فضای حال حاضر خانه هنرمندان دیگر پاسخگوی این همه اشتیاق هنرمندان برای حضور در جشن تصویر سال نیست، تصریح کرد، ضروری‌ست فضای خانه هنرمندان ایران گسترش پیدا کند.

 

این خانه حالا دیگر کوچک است

دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از نخستین سال برگزاری جشن تصویر سال با ۱۲۰ نفر در سال ۱۳۸۲ گفت و گسترشی که هر سال به کیفیت و کمیت اجرایی این رویداد هنری سال داده شد تا جایی که پس از ۱۵ سال با حضور چند هزار نفری و چند ده‌هزار فریمی تصویری به شانزدهمین دوره رسیده است.

او با این اوصاف نتیجه‌گیری کرد که فضای موجود خانه هنرمندان پاسخ‌گوی اشتیاق حضور تصویری هنرمندان مشتاق به حضور در جشن تصویر سال نیست و دست‌کم ضروری‌ست این فضا در شرایط کنونی تا دوبرابر فضای موجود افزایش پیدا کند.

صمدیان از خط مشی بی‌طرفانه و فراجناحی این گردهم‌آیی تصویری با اشاره به مصداق‌هایی از حضور عقاید مختلف فرهنگی هنری ایران هم یاد و به لحظه‌ای اشاره کرد که هر سال روی سن مراسم اختتامیه انتخاب آثار و اهدای جوایز با روابطی فراتر از مناسبات اجتماعی و سیاسی موجود شکل می‌گیرد؛ او این ویژگی‌ها را ناشی از فضای امن فرهنگی خانه هنرمندان ایران هم دانست و تاکید کرد: در آستانه برگزاری شانزدهمین دوره جشن تصویر سال، در کشوری که معمولا بدون مصلحت‌ اندیشی‌ و سیاست‌زدگی رایج، نمی‌توان جشنواره‌ای را برگزار کرد، حالا می‌شود مدعی شد که امکان برگزاری جشنواره‌‌ی مستقلی با ویژگی‌های تصویر سال حتا با وجود مشکلات جدی اقتصادی وجود دارد.

در ادامه این نشست دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر به ارایه گزارش آماری از تعداد آثار رسیده و منتخب و نیز فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره فیلم تصویر پرداخت و برنامه‌های پیش‌روی شانزدهمین دوره را تشریح کرد.

 

۹۰۰ قاب بر دیوار خانه

«در نمایشگاه این دوره از جشن تصویر سال بیش از ۹۰۰  قاب دیوارهای خانه هنرمندان را در بخش‌های آزاد، جوانان زیر ۲۵ سال (عکس، پوستر و کاریکاتور)، عکس‌های موبایلی و نیز بخش «تصویر محرومیت» دربر خواهند گرفت. علاوه بر این‌ها بیش از ۱۳۷۰ تصویر به‌صورت مالتی مدیا در بخش‌های آزاد، جوان (عکس)، عکس‌های موبایلی و ایران ما ارایه خواهد شد. این آثار از میان بیش از ۴۰ هزار فریم تصویر ارسالی به دبیرخانه انتخاب شده‌اند.

امسال عکس‌های بخش جوانان زیر ۲۵ سال و آزاد به‌صورت مستقل در دو طبقه‌ی جداگانه به دیوار می‌رود.

همچنین دربخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۴۰ اثراز ۶۹ کاریکاتوریست ۱۳رسانه فعال که همچون سه سال گذشته، به کوشش آروین گردآوری شده است، نمایش داده می‌شوند.

در بخش آزاد جشنواره فیلم تصویر از مجموع کل ۲۵۰  فیلم‌ رسیده ۱۵۶ فیلم و در بخش فیلم‌های بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال از مجموع کل یک‌صد فیلم‌ رسیده ۴۱ فیلم به جشنواره راه پیداکرده است.

 

معرفی داوران چهار بخش

فیلم‌های راه یافته به جشنواره را پیروز کلانتری، ساعد نیکذات، مهناز افضلی انتخاب کرده‌اند؛ اما داوری آثار در بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال بر عهده رخشان بنی‌اعتماد، حسن فتحی، پیمان شادمان‌فر خواهد بود.

در بخش مسابقه‌ی عکس نیز‌ رعنا جوادی، رضا معطریان، مهدی وثوق‌نیا آثار راه‌یافته به نمایشگاه را داوری می‌کنند.

مجید بلوچ، ابراهیم حقیقی، کوروش پارسانژاد داوران بخش گرافیک (پوستر) و کامبیز درم‌بخش، جمال رحمتی و بزرگمهر حسین‌پور هیات داوران کاریکاتور هستند.

به رسم ده سال گذشته، هیات داوران  بخش گرافیک (پوستر) از سوی انجمن طراحان گرافیک ایران معرفی شده‌اند.»

 

جایزه ابد، تصویر محرومیت و کتاب ایران

معرفی جایزه وحید ابد (عکاس مطبوعاتی سال از نگاه جشن تصویر سال) در دومین سال، بخش تصویر محرومیت در دومین سال، اجرای پروژه ایران ما و انتخاب ۳۰۰ تصویر منتخب از میان آثار پنج دوره این بخش برای انتشار در کتاب بخش‌های دیگری بودند که دبیر جشن تصویر سال درباره‌ی آنها توضیح داد.

 

تندیس برترین‌های ده‌سال گذشته 

به‌گفته او در دهمین سال برگزاری جایزه‌ی جوانان زیر ۲۵ سال، بنیاد فرهنگی رسول‌اف و جشن تصویر سال، ۹ تندیس ویژه جدا از تندیس‌های شانزدهمین سال اهدا خواهند کرد.

این تندیس‌ها به‌ ۹ نفر منتخب از میان به برندگان ده‌سال گذشته تعلق می‌گیرد که در ده دوره‌ی گذشته برنده‌ی تندیس شده‌اند. پنج تندیس در شاخه‌های پنج‌گانه بخش عکس(خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنروهنرمندان و نگاهی دیگر)، دو تندیس در بخش فیلم (فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه و بالای ۱۵ دقیقه) و یک تندیس در هر یک از بخش‌های گرافیک و کاریکاتور.

صمدیان خبر داد در بخش جشنواره‌ی جشنواره‌های این دوره از جشنواره فیلم تصویر هم آثار برنده جشن خانه سینما، سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه تهران درتالار ناصری اکران می‌شود.

 

شانزده پروژه‌ی تصویری در شانزدهمین دوره 

صمدیان همچنین خبر داد شانزده پروژه‌ی تصویری در شانزدهمین دوره جشن تصویر سال به‌صورت مالتی مدیا ارایه خواهد شد.

پروژه عکاسی کیمیا رهگذار (پرتره‌های استودیویی و پولاروید)، پروژه عکاسی مصطفی نوده (ما هیچ، ما نگاه)، پروژه عکاسی ستاره سرداری (عکس‌های زندگی روزمره «نرگس آبیار» کارگردان سینما)، پروژه عکاسی افشین آریافر (بر مدار عدم) عکس‌های قدیمی خانواده‌های ایرانی، پروژه عکاسی ارسلان امانتی (اینجا، مراقب خنده‌های خود باشید/ آسایشگاه بیماران ذهنی)، پروژه عکاسی محمدرضا قوام‌پور (مجموعه صورت بی‌نقاب/ پرتره‌های اهالی سینمای ایران)، پروژه عکاسی حسین محمودی و کاوه مناف‌زاده (رگه‌های شور/ عکس‌های دریاچه ارومیه)، پروژه عکاسی احمد معینی‌جم (مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷)، حامد ملک‌پور (بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸)، میلاد بهشتی (استادیوم خانوادگی/ پخش زنده جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸)، نعیم احمدی (فوتبال جام ملت‌های آسیا)، امین جمالی (عکس‌های ورزشی المپیک و جام جهانی)، منا هوبه فکر (جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸)، مقداد مددی (جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸)، مالتی مدیای عکس‌های برگزیده بخش «ایران ما» با موسیقی فردین خلعتبری، گزیده کارتون‌ها و کاریکاتورهای منتشر شده در مطبوعات ایران ۱۳۹۷ به کوشش آروین عنوان این پروژه‌ها هستند.

دبیرجشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر از حمایت مادی و معنوی بنیاد رسول‌اف، سازمان زیباسازی، سازمان سینمایی، موزه هنرهای معاصر، انجمن طراحان گرافیک، خانه هنرمندان ایران و بنیاد سینمایی فارابی قدردانی کرد.

 

و اما رونمایی و افتتاحیه

اما این همه‌ی ماجرا نبود. جشنواره‌ی فیلم تصویر افتتاحیه دارد. مجموعه‌ی سه جلدی تصاویر منتخب فیلم‌های ماندار تاریخ سینمای ایران رونمایی خواهد شد. این مجموعه سه کتاب از مجموعه «عکس‌های عکاسی نشده» است که در گام نخست از فیلم‌های «گاو»، «ناخدا خورشید» و «باد صبا» انتخاب و به‌صورت نمایشگاه عکس در دوره‌های سی‌وپنجم و سی‌و ششم جشنواره جهانی فجر در پردیس چارسو و سینما فلسطین به نمایش درآمده بود.

«قصر شیرین» به‌کارگردانی سیدرضا میرکریمی، فیلم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره فیلم تصویر است که با حضور کارگردان و عوامل فیلم از ساعت ۱۸ این فیلم در دو تالار شهناز و ناصری همزمان اکران خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.