نگاهی به مجموعه “به وقت اندوه” ابراهیم نوروزی

Event_1757_Bigdddb710c1f2d42c63d63704ecbbf0729

نویسنده : محمد سبحان

این مجموعه که در باب مراسم عزاداری در ماه محرم می باشد از سوی بنیاد ورلد پرس فوتو ۲۰۱۳ برنده جایزه دوم در بخش پرتره گردید ، هم اکنون نیز دو فریم از عکس های این مجموعه در گنجینه موزه هنرهای زیبای هیوستون نگهداری می شود .
ابراهیم نوروزی عکاس ۳۵ ساله ایرانی ست که عکاسی را از سال ۲۰۰۴ با تمرکز بر عکاسی خبری و مستند آغاز کرد و عکس های او در بسیاری از مجلات و روزنامه های بین المللی منتشر شده است .
وی برنده سه جایزه از بنیاد بین المللی ورلد پرس فوتو در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۳ ، جایزه اول مسابقه عکاسی نیکون ۲۰۱۳ ، و چندین جایزه بین المللی معتبر دیگر شده است .
نوروزی همچنین در سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از ۱۰ عکاس برتر جهان انتخاب شد .
عکس های این مجموعه در قالب نمایشگاهی در گالری راه ابریشم در آبان ماه ۹۴ در معرض دید عموم گذاشته شد .

عکس های این نمایشگاه با یک تفاوت آغاز میشود. تفاوتی از جنس تفکیک و اینجا نقطه ی مقابل و برابریست با هدف ذهنی ابراهیم نوروزی .
گویا تفکیک در جامعه معاصر ایران آن هم بخصوص در ایام ماه محرم سوژه ی جهان بینانه ایست. تفکیک رنگ ، بافت ، فرم و جنسیت در این نمایشگاه بیش از  نگاه معاصرانه ی هنرمندان کنونی دیده میشود.
با توجه به اینکه این نمایشگاه عکس مربوط به آئینی خاص از دو قومیت و دو استان متفاوت است ، نگاه ابراهیم نوروزی در پس این عکس ها باز هم از مرزها پا فراتر گذاشته و به دنبال کشف حقیقتی گشته  که در پس فرهنگ و سنت های عزاداری آن ها ، دو جنسیت کاملا متضاد یعنی مرد ها و زن ها در تقابل با مراسمی آئینی چهرا از واقعیتی دیگر برمیدارند و دیگر خودشان نیستند.

۶۳۵۸۲۷۶۷۵۶۳۰۸۷۵۶۸۹

اینکه هر گروه شیوه ی خودشان را دارند برای عزاداری ، که همین امر در بافت و فرم عزاداری آن ها کاملا مشهود است و در پوشش و رویش و آرایش آنها تاثیر بسزایی گذاشته است.
گویا ماه محرم در قلب آنها جاری شده طوری که جهانیان از آن روز به بعد تا پایان مراسم ها مردمی بسیار متفاوت را مشاهده میکنند. مردمی که در ورای این عزاداری به هیچ چیز جز نام حسین ع فکر نمیکنند.
از لحاظ کادر بندی ، ساختار عکاسی ،  و زیبایی شناسی :
در این عکس ها کادر ها به مراتب در هر دوبخش بیشتر بسته است یا مدیوم شات.
و از زاویه های نا متعارف تر در بخش مردها استفاده شده ولی در بخش زنان کاملا متعارف است و نرمال و تیپ نگاری به صورتی اصولی تر دیده میشود.
از لحاظ ترکیب بندی در هر دوبخش عکس ها کاملا متفاوت ولی زیبا هستند. همچنین عکس ها از لحاظ ساختاری دارای چهارچوبی مشخص در معنا و فرم هستند و عکس ها رویکردی بسیار مفهومی در ورای حرفی که برای گفتن دارند نسبت به جامعه معاصر دارند در تقابل با عزاداری محرم .
از لحاظ زیبایی شناختی هم این مجموعه به علت فرم ارائه ای که به شیوه ابراهیم نوروزی دیده شده نگاه خاصی را به بیننده القا میکند و شاید پیش ذهنیتی به ما میدهد از زیبایی درون انسان ها که در پس زندگی روزمره خود که ممکن است بسیار متفاوت باشند ، در ایام محرم گونه ای دیگر از رفتار ها را از خود بروز میدهند که موجب برانگیخته شدن نگاه جهانیان میشود و جایزه ورد پرس فتو را از آن خود میکند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.