نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت» در موزه عکسخانه شهر

نمایشگاه عکس تاریخی «تکیه دولت»؛ روایتی از تاریخ، تعزیه و معماری،  از روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۷ مقارن با اول محرم ۱۴۴۰ هـ.ق، ساعت ۱۶ در موزه عکسخانه شهر افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه حاصل چند سال پژوهش کتابخانه‌ای است که به کوشش منصور کرم‌زاده شیرانی گردآوری شده است. منصور کرم‌زاده شیرانی پژوهشگر حوزه معماری و نویسنده مقالات متعددی است.

در این نمایشگاه بیش از ۵۰ قطعه عکس و نقشه‌‌های هوایی تطبیقی از تکیه دولت تهران به نمایش گذاشته خواهد شد.

تکیه دولت بنایی است که به دستور ناصرالدین شاه و به منظور اجرای مراسم تعزیه و برگزاری آئین‌های سوگواری و روضه خوانی در ایام محرم در تهران قدیم برپا شد و تا پایان دوره قاجار به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران محسوب می‌شد. تکیه دولت نه تنها به لحاظ معماری و جنبه‌های تاریخی بلکه از لحاظ اجرای مراسم با شکوه تعزیه نیز دارای اهمیت خاصی بوده‌است. این عکس‌ها توسط عکاسان ایرانی و خارجی دوره قاجار به تصویر کشیده شده اند.

علاقه‌مندان برای بازدید می‌توانند تا روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر واقع در میدان هفتم تیر، میدان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۸۴۸۹۹۳ تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی موزهwww.iranphotomuseum.com    مراجعه کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.