نشست خبری گردهم‌آیی ده روزه عکاسان

92gtnkqn

ظهر امروز گردهم آیی ده روز با عکاسان ایران میزبان اهالی رسانه بود. این نشست به بهانه‌ی برنامه ویژه انجمن در روز دوشنبه و تشریح برنامه‌ها و چگونگی و روند برپایی برنامه ده روز با عکاس ایران برگزارشد.

فردا برنامه بزرگداشتی از پنج نفر پیشگامان فقید عکاسی ایران نیکول فریدنی، قاسم فارسی، کاوه گلستان، بهمن جلالی و یحیی ذکا برگزار می‌شود و علاوه بر این هیات مدیره انجمن عکاسان ایران از ۱۰ نفر – هادی شفاییه، فخرالدین فخرالدینی، نصراله کسراییان، مسعود معصومی، عباس عطار، کامران عدل، عباس کیارستمی، آلفرد یعقوب‌زاده، علی قلمسیاه و سعید صادقی – به عنوان افراد موثر در عرصه عکاسی امروز با اهدای کارت دایمی عضویت انجمن قدر‌شناسی خواهد کرد.

به گزارش کمیته‌ی اطلاع رسانی انجمن عکاسان ایران، ساعت ۱۴:۳۰ امروز یکشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۱، فرزاد هاشمی رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران – ساعد نیکذات دبیر اجرایی ۱۰ روز با عکاسان ایران – افشین شاهرودی، سیف‌اله صمدیان و حسن غفاری اعضای هیات مدیره مدیره انجمن عکاسان ایران در خانه هنرمندان ایران در تالار استاد امیرخانی -خانه هنرمندان ایران- نشستی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی برگزار شد.

برگزاری گردهم‌آیی عکاسان در شهرهای ایران
فرزاد هاشمی در این نشست گفت: سه سال پیش در چنین روزی نخستین مجمع عمومی انجمن عکاسان ایران شکل گرفت و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد؛ خردادماه ۹۱ با عکاسان ایران عهدی در مورد برگزاری مراسمی با عنوان ۱۰ روز با عکاسان ایران بستیم که حالا اداشده است و پنج روز از شروع آن گذشته است. او از استقبال قابل توجه از سوی عکاسان ایران از برنامه‌های این گردهم آیی گفت و خبر داد قرار است برنامه ۱۰ روز با عکاسان ایران در سال ۹۲ به تناوب در تهران و یکی از شهرستان‌ها به شکل ماهانه برگزار شود.

هاشمی درباره احتمال برگزاری برنامه‌هایی در آینده برای تقدیر و معرفی عکاسان برگزیده گفت: فعلا برنامه‌ای برای برگزیدن برترین‌ها نداریم،‌ زیرا چنین جشنواره‌ها و رویدادهایی این کار را انجام می‌دهند اما هدف انجمن عکاسان ایران چیز دیگری است. البته برای کسانی که خدمات ارزنده و تاثیرگذاری در عرصه انتشارات، برگزاری نمایشگاه و یا فعالیت‌های آموزشی داشته باشند، برنامه‌های قدردانی‌ در نظر خواهیم گرفت.

و اضافه کرد: انجمن عکاسان ایران تلاش و کوشش خود را برای راه‌اندازی کارگاه‌های تخصصی عکاسی و موارد مصرفی این رشته متمرکز کرده است و فکر می‌کنیم در چنین شرایطی هیچ نیازی به برتر عنوان کردن عکس‌ها وجود ندارد،‌ زیرا در کنار هم قرار گرفتن عکس‌ها قابلیت آنها را نشان خواهد داد و عکاسی باید کاربردی باشد و جایگاه خود را پیدا کند و تا آن زمان مسابقات متعدد و ارائه جوایز مسیر صحیحی را برای عکاسی نشان نخواهد داد.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با قدرشناسی از هیات موسس متشکل از مریم زندی، محسن راستانی،  امیر علی جوادیان، مجتبی آقایی، اکبر عالمی،  سیف اله صمدیان، افشین شاهرودی،  محمد ستاری، ساعد نیک ذات، عباس میرهاشمی، محمد فرنود و اسماعیل عباسی، عنوان کرد که اعضای هیئت موسس و هیئت مدیره انجمن نیز باید جزء تقدیرشدگان باشند اما تجلیل از آنها برای این که به عنوان اعضای هیئت مدیره و موسس انجمن مطرح هستند، ضرورتی ندارد.

حاصل این گردهم‌آیی برای اعضا ارسال می‌شود
ساعد نیکذات گفت: انجمن عکاسان ایران در راستای تعریفی که از سازمان مردم نهاد دارد، با همت اعضای خودش حول محوری به نام عکاسی جمع شده‌اند تا در راه پیشرفت عکاسی گام بردارند.

او افزود این برنامه بدون حمایت مالی و تنها با حق عضویت اعضای انجمن عکاسان ایران برگزار می‌شود.

دبیراجرایی برنامه ده روز با عکاسان ایران گفت: برنامه‌های اجرایی به سه بخش تقسیم شده‌اند؛ نمایش فیلم‌ها در ساعت (۱۴: ۳۰ تا ۱۶) ورک شاپ (۱۶ تا ۱۸) و میزگرد با حضور اهل فن و متخصص در ارتباط با مباحث عکاسی که این برنامه‌ها در تالار شهناز به اجرا در آمده و در روزهای آینده نیز خواهد آمد. نمایشگاه عکس از برنامه‌های دیگر بود که در چهار بخش زلزلهٔ آذربایجان، اعتیاد – با همکاری رومین محتشم – و عکس‌های اعضای انجمن عکاسان ایران در گالریهای پاییز، زمستان و ممیز و گالری می‌رمیران عکس‌های اعضای پیشکسوت و هیات مدیران انجمن عکاسان به نمایش گذاشته شد. همچنین بخش‌های برای پایان نامه‌های عکاسی با همکاری مژگان پارسا مقام و نمایشگاه کتاب‌های عکاسی در فضای داخلی نگارخانه ممیز با ۱۰ درصد تخفیف برای اعضای انجمن عکاسان ایران برپا شده است.

ساعد نیکذات خبر داد، تمام مطالعاتی که در ورک شاپ‌ها برگزار شده به شکل دی وی دی و کتاب برای اعضای شهرستانی ارسال خواهد شد.

این تولد دوباره عکاسی ایران است
سیف‌اله صمدیان گفت: امروز شما به یک جشن تولد آمده‌اید؛ تولد دوباره عکاسی ایران پس از گذشت ۱۴۰ تا ۱۵۰ سال عکاسی ایران؛ مقوله‌ای به نام عکاسی در حالی که با این گستردگی در جمع دوستداران و بهتر است بگوییم قریب به اتفاق مردم ایران راه خود را باز کرده، متاسفانه این تولد در شرایط فرهنگی ایده‌ال و طبیعی که انتظار می‌رود، برگزار نمی‌شود.

صمدیان تصریح کرد: انجمن عکاسان ایران از هیچ کمک سازمان دولتی بهره‌مند نشده است و این اتفاق بزرگ تنها با عضویت محدود اعضا امکان پذیر شده است.

او اضافه کرد: قطعا چنین کارهای بزرگی را نه با پول و نه با زور نمی‌توان خرید و چه بسا انجمنی که در سال ۸۴ ایده شکل‌گیری‌اش در همین جا مطرح شد، امروز توانست با برنامه ۱۰ روز با عکاسان ایران به هویت‌بخشی و استقلال برسد و امیدواریم شما ارزش این استقلال بخشی را درک کنید. زیرا حرکت شگرفی است که برای ۱۰ روز با حداقل امکانات و بدون اینکه آب از آب اقتصاد دولتی ایران تکان بخورد، چنین حرکتی را شکل داده‌ایم.

او درباره‌ی بخش نمایش آثار به صورت اینتراکشن توضیح داد: دلیل نمایش اینتراکشنی آثار در بخش زمینه مالتی مدیا کسانی عضو انجمن نبودند و که برای زلزله و برای نمایشگاه ۱۰ روزه آثارشان را ارایه کردند و نیز اعضای انجمن، برای آن بود که بتوانیم شاخه‌های متعدد انجمن‌های عکاسی در ایران را به صورت حداقل معقولی معرفی کنیم؛ چراکه هیچ انجمنی در ایران به گستردگی و تعدد انجمن‌های عکاسی نیست.

صمدیان ابراز امیدواری کرد انجمن در بخش فیلم در سال‌های آینده با محکم‌تر کردن پایه‌های کارکردی خود بتواند فیلم‌هایی از اساتید عکاسی ایران که در قید حیاتند به نمایش بگذارد.

شرایطی فراهم شود تا این گفتمان و تبادل اندیشه گسترده شود

افشین شاهرودی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره عکاسان نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت این برنامه گفت: یکی از افتخارات کشور ما در این است که ۸ سال بعد از پیدایش عکاسی در اروپا، تجهیزات این حوزه به ایران آمد اما متاسفانه مشکل در این بود که تنها تکنولوژی عکسبرداری به کشور ما وارد شد و اندیشه عکاسی برای سال‌ها مورد توجه نبود و به همین دلیل طی دهه‌های متوالی ما از گفت‌وگوی عکاسی به دور بوده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: از سال ۱۸۵۳ تا امروز نشریه‌های مداومی در جهان برای عکاسی منتشر شد اما برای ما سال‌ها به طول انجامید تا نخستین نشریه عکاسی را منتشر کنیم و در چنین شرایطی برگزاری برنامه ۱۰ روز با عکاسان ایران، شرایطی را برای گفتمان عکاسی و تبادل اندیشه در این عرصه فراهم کرده است.

شاهرودی گفت: این برنامه امروز با حمایت جامعه عکاسی شکل گرفته و گامی رو به جلو می‌گذارد و امیدواریم شرایطی را فراهم کند تا این گفتمان هرچه بیشتر گسترده شود.

او با اشاره به برنامه نکوداشتی که در حاشیه این ۱۰ روز تدارک دیده شده، گفت: ۲۷ آذر به ۱۰ نفر از پیشگامان عکاسی نشان انجمن و عضویت دائمی انجمن را اهدا می‌کنیم، زیرا انجمن وابسته به هیچ گرایش خاص و رشته خاصی در عکاسی نیست بلکه قرار است امکانی فراهم کنیم تا به توسعه فرهنگ عکاسی بپردازیم.

انجمن  در اختیار  تولید کنندگان علم و محتوای عکاسی‌ست
حسن غفاری – بازرس انجمن عکاسان ایران – نیز در پایان این نشست نیز گفت: انجمن عکاسان به سطح خاص و نه به گروه خاصی تعلق ندارد بلکه در اختیار تمام همه کسانی است که تولید کننده علم، محتوا و حتا نرم‌افزار عکاسی هستند و این برنامه ۱۰ روزه نیز در راستای چنین هدفی شکل گرفته است.

او عنوان کرد، انجمن ملی عکاسان در تلاش است مسیری را برای فضای عکاسی ایران به وجود آورد که تنفس برای آن راحت باشد. تا کنون ۱۰۴جلسه صورت گرفته و نوار صوتی این جلسات موجود است ولی متاسفانه به دلایل شرایط خاص، انجمن نمی‌تواند شفاف سازی کند و موقعیت جدی و رسمی خود را اعلام کند.

غفاری با اشاره به آنچه در فتوبلاگ‌های عکاسی منتشر می‌شود افزود، نقدی که بر کار انجمن است اینکه این پدیده که در عکاسی بی نظیر است چرا روشن نیست! اینجا اعلام می‌کنیم که انجمن عکاسان ایران منتظرانتقادات و پیشنهادات سازنده است.

بازرس انجمن عکاسان ایران گفت، تمام کسانی که در هیات مدیره فعالیت دارند نه حقوقی دریافت می‌کنند و نه از رتبه علمی خاصی برخوردار می‌شوند. آنها در نخستین نشست مجمع عمومی اعلام هویت کردند و وارد مجموعه شدند تا مثل سلیر دوستان بی‌ادعا برای جامعه عکاسی قدمی بردارند.

اشتراک گذاری

۱ یک پینگ

  1. پینگ بک: دست مریزاد آقایون | شگفت‌بچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.