نشست انتخاب عکس برای نشریات جهان برگزار شد

عطیه رحیمی فرد / نشست انتخاب عکس برای نشریات جهان توسط محمد فرنود در جشنواره دوربین.نت برگزار شد.

در زیر خلاصه ای از صحبت های محمد فرنود را می خوانید.

– زمانی که شروع به عکاسی کردم دوربین دیجیتال و تلفن همراه نبود. ما با دوربین آنالوگ عکاسی می‌کردیم و من عادت داشتم عکس هایم را خودم چاپ کنم و ۲۴ تا ۴۸ ساعت روند چاپ عکس تا رسیدن به مجله طول می کشید. گاهی از شهر دیگه عکاس عکس‌ها می‌فرستاد و گاهی کشور دیگه …الان شرایط برای عکاسی و انتشار خیلی راحت تر شده در نتیجه عکس‌های بهتری می‌شه گرفت.
– به نظر من عکس باید هویت داشته باشه و این هویت است که باعث ماندگار شدن عکس می‌شه اینکه زیباشناسی و جامعه شناسی در اون عکس باشه وقتی عکس هویت داره برای نسل‌های بعدی ماندگارتر است. مثل عکس‌های منتشر شده از جنگ وینتام که باعث خروج آمریکا از ویتنام شد. این قدرت عکس و داستان و هویتش است.
– به نظر من یکی از ابزارهایی که خیلی به عکاس کمک می‌کنه روابط عمومی بالاست. چه در ارتباط با سوژه و موقعیت‌ها و چه افراد مرتبط با کار.
– لازمه‌ عکس خوب توضیح و استیتمنت اونه و در واقع عکس و خبر مکمل هم هستند و تاریخ انقضا دارند و شما باید به همه‌ اینها در کنار اینکه سلیقه مطبوعات با هم متفاوت است توجه کنید.
– عکاس برای گرفتن عکس از قبل انتخابش رو انجام داده و بعد دکمه شاتر می‌زنه در واقع عکاسی اول عقلانی است و در مرحله دوم احساس هم در بر می گیره
نکته‌ ای که خیلی برای عکاس مهم است اعتبارش هست باید تلاش کنه اون اعتبار را از دست نده.
– لزوما عکاس خوب ادیتور خوب و یا داور خوبی نیست.
– عکاس حرفه‌ای روی دیدن خوب تمرکز داره و باید با توجه به نیاز مطبوعاتش عکاسی کنه و تیتر عکس رو عکاس تو نوشته‌هاش مشخص می‌کنه. عکس باید به موقع به نمایش گذاشته بشه و هدفش تاثیرگذار و درگیری بیننده‌اش باشه.
_ عکاس در بحران‌ها باید تلاش کنه با عکس‌هاش به مردم‌ کمک کنه البته روحیه‌ بالایی می‌خواد و باید بتونی به سوژه مسلط باشی.
– الزام عکس خبری اینه که به سرعت منتشر کنی اما بعضی وقت‌ها انتشار دیرهنگام عکس مهم است. انتخاب در این شرایط به عکاس و شناختش از موقعیت برمی‌گرده و این انتخاب قبل از گرفتن عکس اتفاق می‌افته.
– عکس در عمق کاربردیش بر همه هنرها غلبه می‌کنه
– وقتی در مطبوعات کار می‌کنی باید با توجه به سلیقه اونجا عکاسی کنی و وقتی سلیقه‌شون می‌شناسی خیلی کارت راحت‌تر می شه.
من همیشه با سوژه همدل و همراه می شم حضور دارم ولی دیده نمی‌شم در واقع با چشمام عکاسی می‌کنم اینکار خیلی به من کمک کرده
– ده‌ها ژانر عکاسی وجود داره اما عکاسی مطبوعاتی ارزشمندی بیشتری داره چون رو افکار عمومی تاثیرگذاره است.
– عکاس باید با عکس خود دیگران رو به قضاوت درست رهنمود کنه و باید تمام تکنیک در اختیار محتوا قرار بده و محتوا رو قربانی تکنیک نکنه.
– موقعی که عکس می‌گیریم باید بدونیم برای نمایشگاه می‌خوایم یا مجله یا چاپ در روزنامه و نشریات.
– عکاس باید حامعه‌شناس و روانشناس باشه و هنر عکاس هست که بدترین سوژه رو با زیبایی نشون بده.
– عکاسی وسیله ای برای ارتباط با دنیاس و عکس باید حرفی برای گفتن داشته باشه.
– معنای واقعی عکاسی برای من عشق به زیبایی است.

در ادامه محمد فرنود مجموعه عکس زلزله رودبار را نشان داد و از تجربه هایش از اولین لحظه های زلزله تا چاپ عکس ها در نشریات بین المللی صحبت کرد و در پایان در مورد کتاب اخیرش در مورد پنج دوره جام جهانی نکاتی را اشاره کرد.

هفدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۳ تا ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۳ در کوشک باغ هنر تهران و فرهنگسرای رسانه برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.