محمد نوروزی : عکاس باید حقیقت‌بین باشد

۱۶۵۰۳۲_۴۲۳۸۷۱۱۴۱۰۱۸۹۰۶_۶۳۷۰۶۴۸۶۶_n

در حاشیه برگزاری نمایشگاه عکس گروهی “در همین حوالی” کارگاه یک روزه عکاسی با عنوان “اخلاق در عکاسی” در اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، این کارگاه به منظور ارتقاء بخشی به وضعیت هنر عکاسی در استان برگزار شد و استاد محمد نوروزی در این کارگاه یکروزه به مباحثی در خصوص موضوع اخلاق در عکاسی پرداخت.

وی در ابتدا به این نکته اشاره کرد که یک عکاس در وهله نخست شروع به کار خود در عکاسی باید به سه سوال اصلی و مهم پاسخ دهد؛ اول اینکه عکاسی چیست دوم اینکه هدف عکاس از گرفتن عکس چه چیزی می‌تواند باشد و سوال نهایی اینکه فرد عکاس بداند از چه سوژه‌ای می‌خواهد عکاسی کند.

وی افزود: یکی از نکات مهم در عکاسی آنست که یک عکاس باید در همه شرایط دوربین را به همراه خود داشته باشد چراکه ممکن است در یکی از روزهایی که بسیار عادی به نظر می‌رسد بتواند تاریخی‌ترین عکس خود را به ثبت رساند و سبب شود که همان عکس او را به یک عکاس تاریخ‌نگار تبدیل کند.

نوروزی تصریح کرد: مشاهده عکس‌های مختلف برای یک عکاس سبب می‌شود که نگرش ویژه‌ای به عکاس داده شده و کیفیت کار او ارتقاء یابد.

وی با اشاره به اینکه گاهی گرفتن یک عکس سبب می‌شود به موضوع و معضلی اهمیت ویژه داده شده و مورد توجه قرار گیرد و از کنار آن به سادگی عبور نشود، گفت: یک عکاس باید توجه کند که برای عکاسی از هر سوژه‌ای بهتر است قبل از اقدام به عکاسی، در سوژه مورد نظر خود نوعی ایجاد دلگرمی کرده و شرایطی را ایجاد کند که خود سوژه به سمت او کشیده شود.

این عکاس دفاع مقدس تصریح کرد: توجه کنید که در دنیای عکاسی به دنبال بت‌سازی نباشید چرا که متأسفانه بعضی از جوانان امروزی در مسیر عکاسی خود با انتخاب الگوهای غلط و نامناسب سبب قرارگیری خود در دام بسیاری از معضلات می‌شوند.

نوروزی یکی از نکات ارزشمند در مبحث اخلاق در عکاسی را توجه به رکن حقیقت‌بین بودن عکاس دانست.

نوروزی تصریح کرد: عکاس باید چشم خود را بر روی حقیقت‌های جامعه باز کرده و فارغ از رابطه‌ها عمل کند و این ویژگی بارز را همواره مورد توجه و اهمیت قرار دهد.

وی با اشاره به لزوم ساماندهی به آرشیو عکاسان گفت: یک عکاس باید برای آرشیو خود اهمیت ویژه‌ای قائل باشد و آنرا مورد توجه قرار دهد. باید عکس‌ها را با وسواس ویژه‌ای دسته‌بندی کند که البته در این کار از نرم‌افزارهای مربوطه هم نباید غافل شد.

نوروزی افزود: یک عکاس باید توجه داشته باشد که در هیچ شرایطی فکر خود را به قیمت ارزان نفروشد و به آن بهای ویژه‌ای دهد.

استاد نوروزی تصریح کرد: یک عکاس وظیفه دارد بدون قضاوت و با نگاه حقیقت‌بین بدون وامدار بودن به هر کسی کار خود را انجام دهد و تنها به بیان واقعیت و انتقال پیام فکر کند.

وی گفت: هنر عکاسی زمانی کارآمد است که از آن به عنوان یک وسیله تهاجمی در مسیر امیال خود استفاده نکنید و کاملا بی‌طرفانه و به عنوان یک دوست از آن بهره ببرید چرا که در غیر این صورت از هنر سوء‌استفاده کرده‌اید. عکاس هرآنچه را که برای خود می‌پسندد باید برای دیگران نیز بپسندد.

نوروزی افزود: عکس‌های یک عکاس مانند فرزندان او هستند و باید احترام خاصی برای آنها قائل بود. وقتی با دوربین خود دوست باشید، وقتی با نگاه کردن از ویزور دوربین توانایی دیدن واقعیت‌های بیشتر را داشته باشید شما توانمند‌ترین فردی خواهید بود که می‌تواند حقیقت را ببیند.

وی گفت: عکاس باید با مطالعه و دیدن عکس‌های خوب و بالا بردن سواد بصری به دانشی دست یابد که بی‌هیچ تعللی در کمترین زمان بهترین کادر را عکاسی کند و در زمان انتخاب لحظه قطعی بدنبال تصمیم‌گیری نباشد.

منبع : ایسنا استان مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.