فرج آبادی: نباید در اینستاگرام نگران قضاوت‌ها بود

farajabad

مدیر اداره عکس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) معتقد است، عکاسان حرفه‌ای و خبری به‌خاطر عکس‌هایی که در اینستاگرام می‌گذارند نباید دغدغه و نگرانی برای قضاوت شدن داشته باشند.

مرتضی فرج‌آبادی  درباره‌ی حضورش در شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام و فعالیت در آن، اظهار کرد: پیوستن من به کاربران اینستاگرام خیلی اتفاقی بود. اولین گوشی تلفن همراهی که گرفتم، اپلیکیشن‌های مختلفی داشت. وقتی فهمیدم اینستاگرام در رابطه با عکاسی است، به آن علاقه‌مند و بعد متوجه شدم این شبکه، بعضی چیزهایی را که در عکاسی به دنبال‌شان هستم، دارد و می‌توانم آن‌ها در این فضا پیدا کنم.

او گفت: به نظر من، این شبکه‌ی اجتماعی اصلا محیط چیپ و بی‌ارزشی نیست. این شبکه هم مثل همه شبکه‌های اجتماعی دیگر، دو قسمت دارد؛ یک قسمت حرفه‌ای و یک بخش بی‌ارزش. نوع استفاده یک کاربر است که ارزش محیط را مشخص می‌کند. فکر می‌کنم در حال حاضر دیگر کسی نسبت به این شبکه‌ی اجتماعی موضعی نداشته باشد. هر کسی که به عکاسی علاقه‌مند باشد می‌تواند از این فضا استفاده کند.

فرج‌آبادی همچنین بیان کرد: اگر این محیط بد و غیرحرفه‌ای بود، آژانس‌های عکاسی بزرگ دنیا به آن وارد نمی‌شدند. اینستاگرام حتما فضایی برای ارائه‌ی کار دارد که «رویترز»، «مگنوم»، «گتی ایمیجز» و … در آن صفحه و فعالیت دارند و من هم به‌طور مرتب، صفحه‌های آن‌ها را دنبال می‌کنم.

این عکاس درباره‌ی نوع عکس‌هایی که در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد، گفت: من اصلا خودم را عکاس حرفه‌ای نمی‌دانم که بخواهم عکس‌های حرفه‌ای در اینستاگرام بگذارم. من هیچ‌وقت عکسی را که بلافاصله گرفته‌ام در اینستاگرام نگذاشته‌ام. در حال حاضر برای عکس‌هایی که در این محیط می‌گذارم برنامه دارم. عکس‌هایی که در یک مقطع زمانی می‌گذارم، دنباله‌رو یک فضای خاص هستند. مثلا در سه عکس، موارد مشترکی وجود دارد که هدفمند است، اما در نهایت برداشت و قضاوت درباره‌ی آن‌ها به مخاطبانم و نگاه آن‌ها بستگی دارد.

فرج‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش به فضای نسبی این شبکه اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: یک کادر مربع برای خودش جذابیت‌هایی دارد و دلیل نمی‌شود هر کسی که وارد اینستاگرام می‌شود، موفق نیز شود. این‌که یک عکس ۲۰ هزار لایک داشته باشد، دلیلی بر خوب بودنش نیست و این‌که یک عکس پنج لایک خورده باشد، دلیل نمی‌شود بگوییم عکس بدی است. وارد شدن به دنیای حرفه‌ای عکاسی از طریق اینستاگرام برای برخی امکان‌پذیر است و برای برخی دیگر نه.

مدیر اداره عکس ایسنا بیان کرد: خیلی‌ها بودند که از همین اینستاگرام شروع کردند و عکس‌های موبایلی گرفتند و حالا با همین عکس‌های موبایلی درآمد دارند و نمایشگاه می‌گذارند. آن‌ها از این شبکه‌ی اجتماعی به‌عنوان یک پروفایل و شناسنامه‌ی کاری استفاده می‌کنند که به نظرم یک روند منطقی است. در مقابل، خیلی از عکاسان معروف دنیا هم هستند که در اینستاگرام عکس می‌گذارند. عکس‌هایی که شاید هیچ ربطی هم به حرفه‌ی عکاسی شان نداشته باشند، اما به‌خاطر شهرت و اسم آن‌ها، هزاران لایک می‌خورند.

فرج‌آبادی همچنین به حضور عکاسان حوزه‌های مختلف خبری، اجتماعی، هنری و … در محیط اینستاگرام اشاره و اظهار کرد: بیشتر عکاسان خبری در این فضا حضور دارند و همزمان، با دوربین دیجیتال و موبایل عکس می‌گیرند و در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. فقط هم عکاس‌ها نیستند، خیلی از هنرمندان نقاش هم در این فضا حضور دارند و از امکاناتش استفاده می‌کنند.

این عکاس درباره‌ی تأثیر این شبکه بر کار عکاسان خبری، گفت: اینستاگرام قطعا تأثیرگذار بوده است، ولی با این حال نگاه عکاسان حرفه‌ای نسبت به یک مقوله تفاوت می‌کند. یک رسانه‌ی حرفه‌ای هرگز به عکس‌های بی‌کیفیت مراجعه نمی‌کند و شاید فقط برای اطلاع‌رسانی اول از آن‌ها استفاده کند، اما در نهایت به عکس‌های حرفه‌ای رجوع می‌کند. بنابراین نمی‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی، ارزش کار عکاسان خبری را پایین آورده‌اند.

او همچنین اضافه کرد: اینستاگرام محیطی است که در آن، بدون دغدغه عکس گذاشته می‌شود و عکاس‌ها نگران واکنش‌ها نیستند. کسی که در اینستاگرام عکس می‌گذارد نباید نگران بازخوردها باشد، چون با این‌که می‌توان به این شبکه نگاه حرفه‌ای داشت، اما کاملا حرفه‌ای نیست. خود من هر عکسی را که دوست داشتم در صفحه‌ام گذاشته‌ام و نگران قضاوت‌ها نبوده‌ام.

منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.