رمز ماندگاری تصویر سال دوری از سیاست است

نشست رسانه ای دهمین جشن تصویر سال با حضور سیف الله صمدیان برگزار شد. در این نشست که صبح امروز در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد؛ ابتدا سیف الله صمدیان از خبرنگاران به سبب تاخیر در برگزاری نسیت عذر خواهی کرد و در ادامه گفت: بیست سال قبل با همکاری های زنده یاد مرتضی ممیز و محمود کلایی و من نشریه تصویر شکل گرفت و سپس تصویر سال از ده سال قبل بدون هیچ حمایت دولتی برگزار شده است. تمام تلاش ما این بود که میان هنرهای مختلف پل ارتباطی برقرار شود.

در همین راستا جشن تصویر سال را یک مناسبت کلی تعریف کردیم و در کنار آن جشنواره فیلم تصویر را تعریف کردیم. در این جشنواره فیلم های برجسته ای که اجازه اکران ندارند؛ به نمایش در آید. فیلم های کوتاه داستانی، مستند، فیلم های تجربی، ویدئو آرت، و انیمیشن در این جشنواره به نمایش در می آید.

در این ده سال بیش ار ۱۳۰۰ فیلم را به نمایش در آوردیم که به باور من پایه سینمای کشور ما در حوزه کاری جوانان است.
با رایزنی خود تلاش داریم تا فیلم های منتخب دوره های قبلی را در فرانسه به نمایش در آوریم. به باور من این آثار نماد سینمای جوانان ایران هستند.

هر سال برگزیده های گرافیک، عکس ها، کاریکاتور و فیلم را مورد تقدیر قرار می دهیم. در بخش گرافیک و در حوزه پوستر داور هر سال توسط انجمن طراحان گرافیک ایران انتخاب می شود. به باور من فضای غیر رقابتی این امکان را فراهم آورده است که همه اساتید بزرگ و حتی دانشجویان در جمعی به دور از فاصله ها با هم همراه شوند.

امسال تلاش داریم تا رای مردمی را به بخش های جشنواره اضافه کنیم. بدین شکل که هر فرد با انگشت نگاری بتواند رای خود را به ثبت برساند و منتخب را از دید خود انتخاب کند. برگ برنده ما امسال کلاس های آموزشی است.برای نخستین بار اساتید در مستر کلاس ها تمام تجربیات خود را در جهت ارائه به دانشجویان حاضر در کلاس هایشان منتقل کنند.معتقدم چکیده ایده های ما در تصویر سال در این کلاس ها ارائه شده است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: بیش از ۹۰ درصد از سریال های تلوزیونی فاقد جاذبه تصویری هستند. به طوری که۸ نیاز به افزایش اطلاعات راجع به تصاویر احساس می شود. بسیاری از سریال های ما کیفیتی رادیویی دارند. یعنی تصویرشان پیام منحصر به فردی برای بیان ندارد. در حالی که می توان در یک سکانس در آشپزخانه پیاز پوست کند اما حرف تازه ای با تصویر زد.

وی در بخشی از سخنان خود با اعلام این موضوع که تصویر سال ده سال تمام بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه داد گفت: رمز ماندگاری تصویر سال بدون هیچ سیاست زدگی فکری شکل گرفته و امتداد یافته است.

در جشن تصویر امسال ۱۲۵ فیلم از ۲ تا ۹۰ دقیقه ای به نمایش در می آید. علاوه بر این به سبب آن که برای بسیاری از عکس ها فضای نمایش و امکان چاپ فراهم نشد؛ آن ها را به شکل ویدئویی و در روزهای بعدی به شکل اینتر اکتیو به نمایش در می آید.

دهمین جشنو تصویر سال هم زمان با بیستمین سال مجله تصویر از پنجم اسفند ماه برگزار می شود.

منبع : هنرنیوز

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.