جاوید نیکپور: بعضی وقت‌ها برای دل‌خودتان عکس بگیرید

آخرین روز از ششمین جشنواره دوربین.نت روز پرباری بود. یکی از کارگاه‌های این روز مربوط به عکاسی ورزشی بود که جاوید نیکپور تجربیات خود را در اختیار شرکت کنندگان گذاشت.
جاوید نیکپور عکس‌های ورزشی خود را در این جلسه به نمایش گذاشت و در حین نمایش عکس‌ها توضیحات و تجربیات خود را بیان کرد. او در ابتدا ضمن اشاره به این موضوع که ابزار در عکاسی ورزشی اهمیت دارند اما نه به طور حتم ادامه داد: سی سال قبل قاسم فارسی با یک دوربین آنالوگ بدون تجهیزات خاصی عکاسی ورزشی می‌کرده است اما در دنیای دیجیتال ابزار مهم است. داشتن یک لنز واید و تله الزامی است. عکاسی ورزشی خیلی زیاد به لحظات وابسته است. در کسری از ثانیه رکورد زده می‌شود و اتفاقاتی می‌افتد که باید ثبت شوند.
این عکاس ورزشی یکی دیگر از ویژگی‌های عکاسی ورزشی را ندیدن عکس دانست و گفت: شما فرصت ندارید عکستان را ببینید و بخواهید تنظماتش را تغییر دهید. همه تنظیمات باید انجام شده باشد و شما پشت سر هم شاتر بزنید. چون همه اتفاقات در کوتاه‌ترین زمان اتفاق می‌افتند. وی ادامه داد: باید نسبت آن رشته‌ی ورزشی‌ای که عکاسی می‌کنید اشراف داشته باشید . باید قوانین و لحظات حساس آن را بشناسید و وقتی احساس کردید آن لحظه حساس قرار است اتفاق بی‌افتد شاتر بزنید.اگر لحظه را دید بدانید آن را از دست داده اید. همیشه قبل و بعد از مسابقه باید حضور داشته باشید. نیکپور توصیه می‌کند ابتدا عکسهای استاندارد را که مولفه‌ی یک گزارش تصویری است را بگیرید و بعد زاویه‌ی خود را تغییر دهید. از شرایط بازیکن هم خبر داشته باشید و خصوصیاتش را بشناسید آن وقت می‌توانید پیش بینی کنید و منتظر واکنش‌های بازیکن باشید. به حاشیه‌های مسابقه توجه کنید، سوژه‌ی خود را ۱۸۰ درجه بچرخانید. عکس زیاد ببینید و در ابتدای کار تقلید کنید تا در آینده خودتان به یک سبکی برسید.
نیکپور سرعت انتخاب عکس را هم به توصیه‌های خود اضافه کرد و گفت: آژانس‌های معتبر خارجی ادیتور دارند و عکاس عکس خود را روی سایت می‌بینید چون عکس ها سریعا از CF توسط آژانس کات  می‌شوند اما در ایران باید خودتان این کار را انجام دهید و عکس ها را سریع انتخاب کنید. وی افزود: عکاسی با لنز تله علاوه براینکه نیاز به تبحر در نگه داشتن آن دارد باید توانایی این را داشته باشید که سریع نقطه وسط دوربین را روی سوژه بگذارید و فوکوس کنید که این نقطه وسط در عکاسی ورزشی در کسری از ثانیه تغییر می‌کند.

| گزارش تصویری نشست |

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.