برندگان مسابقه فصل شیدایی انتخاب شدند

Nafar aval
اولین مسابقه عکاسی از نمایش فصل شیدایی با هدف بهره گیری از نگاه متفاوت عکاسان حرفه ای رسانه ها، تئاتر، سینما و نیز عکاسان آزاد در راستای اعتلای هنر نمایش و عکاسی برگزار شد.

هیات داوران شامل آقایان: رسالت بوذری، ساتیار امامی، امیرحسین مدرس، سعید اسماعیلی و کورش زارعی با این باور که عکس های دریافتی وفادار به قصه نمایش بوده و با دیدی متفاوت از آنچه مخاطب نمایش آن را نظاره گر است از نظر کیفی، تکنیکی و نیز داشتن بار مذهبی آثار رسیده را مورد بررسی قرار داده است.

در مرحله ابتدایی تعداد ۲۲۸ اثر از ۳۴ عکاس به دبیرخانه این مسابقه رسید که پس از بررسی های اولیه و با توجه به فراخوان منتشر شده تعداد ۱۵۲ قطعه عکس از ۲۳ عکاس به مرحله داوری راه یافت.

هیات داوران پس از بررسی ۱۵۲ اثر رسیده به دبیرخانه در سه مرحله و طی ساعت ها بحث و بررسی در نهایت ۵۰ قطعه عکس را برای ارایه در نمایشگاه اولین مسابقه عکس نمایش بزرگ فصل شیدایی انتخاب کرد.

در اینجا باید یادآور شود نگاهی که هیات داوران به آثار رسیده داشت، به لحاظ سابقه عکاسان حاضر در مسابقه فارغ از هرگونه جانب داری و حتی توجه به این مطلب، تنها به مسائل فنی عکاسی و موضوع وفاداری به متن بوده است.

Nafar Sevom

هیئت داوران با توجه به میدانی بودن نمایش و وسعت صحنه، تلاشی مضاعف داشت تا عکس هایی را مورد انتخاب قرار دهد که انتخاب زاویه مناسب، ترکیب بندی صحیح، نمایش حس درونی بازیگر، تلاش و نگاه خلاقانه و هنرمندانه با نیم نگاهی به زمان کم برای تهیه عکس ها، آماده سازی و ارسال به دبیرخانه را داشته است.

هیأت داوران با آرزوی توفیق تمامی هنرمندان با آرزوی تداوم برگزاری این مسابقه فرهنگی پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی برای برگزاری استانی این مسابقه را دارد تا انشالله شاهد نگاه های متفاوت عکاسان جوان ایرانی به وقایع تاریخی در طی اجرای این گونه نمایش ها باشیم.

هیأت داوران ضمن سپاس از حضور هنرمندان عکاس، نکاتی را برای آنان یاد آور می شود:

۱- با توجه به موضوع عکاسی، انتظار می رفت که نگاه های متفاوت تری نسبت به نمایش و صحنه را شاهد باشیم، اما اکثر هنرمندان ترجیح دادند از زاویه دید مخاطب به صحنه نگاه کنند؛ با توجه به وسعت محل اجرا انتظار می رود که زوایای زیادی از این نمایش مورد بررسی قرار گیرد.

۲- با اینکه در برخی موارد شاهد عکس های قابل قبولی بودیم لزوم دریافت آموزش های علمی و تکنیکی عکاسی مخصوصا در زمینه عکاسی تئاتر، غیر قابل انکار است لذا انتظار می رود هنرمندان عکاس خصوصا جوانان کم تجربه تر به این مهم بپردازن

۳- هیات داوران امیدوار است که در تولید آثار آینده نگرش عمیق تر عکاسان در عرصه های بصری ومعنوی نمایش های آیینی و مذهبی را شاهد باشد.

۴- امیدواریم استفاده صحیح از نرم افزارهای عکاسی جهت ایده پردازی در راستای موضوع مسابقه و همچنین آماده سازی مناسب عکس ها بکار گرفته شود.

Taghdir

در خاتمه پس از بررسی، گفت وگو و تبادل نظر از میان آثار راه یافته، عکسهای برتر با رأی نهایی هیات داوران بدین شرح بدست آمد:

هیئت داوران در بخش تقدیرها شش عکس را شایسته تقدیر دانسته که بدون درنظر گرفتن اولویت به این شرح اعلام می شود:

لوح سپاس و هدیه ی ویژه فرهنگی تقدیم می شود به:

  • سید ضیاءالدین صفویان
  • عادل باخدا (همدان)
  • علی دهقان (گرگان)
  • رضا حاجوی
  • تقوی سادات حیدری
  • مهدی شاه محمدی

هیئت داوران پس از بررسی آثار رسیده جایزه سوم خود را که شامل لوح سپاس و یک عدد ربع سکه بهار آزادی و هدیه فرهنگی است تقدیم می کند به:

جناب آقای شایان محرابی برای عکس از آیتم کشتی حضرت نوح

هیئت داوران پس از بررسی آثار رسیده جایزه دوم خود را که شامل لوح سپاس و یک عدد نیم سکه بهار آزادی و هدیه فرهنگی است تقدیم می کند به:

جناب آقای عبدالمجید قوامی برای عکاسی از صحنه آخرالزمان

هیئت داوران پس از بررسی آثار رسیده جایزه اول خود را که شامل لوح سپاس و یک عدد سکه تمام بهار آزادی و هدیه فرهنگی است تقدیم می کند به:

سرکار خانم مرضیه سلیمانی، برای عکاسی از آیتم شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.