گزارش جشن سالگرد دوربین.نت،کیک با طعم عکس

IMG_2064

الهام صالح/ دوربین.نت: «این یک دعوتنامه رسمی است»، دعوت از اهالی رسانه و علاقه مندان به عکاسی به این شکل صورت گرفت. همه هم دعوت بودند، بی کم و کاست؛ از هنرجویان عکاسی، مبتدی ها و تازه کارها گرفته تا آن هایی که از راه عکاسی نان می خورند و حتی آن هایی که نام استاد را بر دوش می کشند، حتی غیرعکاس ها هم دعوت شدند به واسطه علاقه مندی به هنر عکاسی. کسی از قلم نیفتاد تا همه در ۱۰ سالگی آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت حضور داشته باشند و ۱۰ سالگی یک اتفاق شیرین را جشن بگیرند. بله! دقیقا همین طور است. دوربین.نت، ۱۰ ساله شد.

۶ سالگی عکس های برتر

امسال، ۶ سال است که گردانندگان آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت نمایشگاه عکس های برتر سال را برگزار می کنند. اتفاق خوب این که این نمایشگاه امسال با تولد ۱۰ سالگی دوربین.نت مصادف شده است. عکس ها بین شادی حاصل از ۱۰ سالگی دوربین.نت به نمایش گذاشته می شود.

۲۸۳ عکاس با ۲۸۳ فریم عکس و ۴ عکاس با ۴ مجموعه عکس به بخش آزاد نمایشگاه عکس های برتر سال دوربین.نت راه یافته اند. در بخش اینستاگرام هم ۱۸۰ عکس از ۱۳۴ عکاس به نمایش درمی آید. «احسان رافتی»؛ مدیر آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت درباره عکس های راه یافته به این نمایشگاه می گوید:«امسال انتخاب عکس‌ها به صورت نمایشگاهی صورت گرفت. هیات انتخاب در مدت یک هفته برای انتخاب عکس ها وقت گذاشت. از بین ۷۰۰ عکاس توانست ۲۸۸ عکاس را راهی نمایشگاه کند که کاری بسیار سخت بود. ابتدا عکس هایی با سوژه های تکراری و روزمره حذف شد. داوری در چند مرحله صورت گرفت و هیات انتخاب در آخرین مرحله، عکس هایی را که ادیت خوبی نداشتند حذف کرد. اما واقعا تفاوت چندانی بین عکس های راه یافته به نمایشگاه و عکس های حذف شده نبود. عکس ها به این دلیل حذف شد که باید ۲۰۰ عکاس به مرحله نمایشگاه می رسیدند. در نهایت هم حدود ۶۰۰ عکس از ۲۸۸ عکاس به نمایشگاه راه یافت.»

یاد بزرگان

سورپرایز تولد ۱۰ سالگی دوربین.نت، استفاده از یک مجری حرفه ای است. «مژده لواسانی»، که پیش از این گوینده و تهیه کننده رادیو بود، حالا چند سالی است در برنامه های تلویزیونی هم به اجرا می پردازد. لواسانی در جشن تولد ۱۰ سالگی دوربین.نت می گوید:«عکاس ها خوشبخت ترین آدم ها هستند چون بهترین لحظات را ثبت می کنند.»

این مراسم با کلیپی از تشییع جنازه شهدای گمنام آغاز و مراسم به مادر شهید «بهروز صبری» تقدیم می شود.

گردانندگان دوربین.نت، گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد «حسین پرتوی»؛ عکاس انقلاب را هم از قلم نینداخته اند. در این بخش، «محمد نوروزی»، عکاس بازنشسته کیهان از حسین پرتوی می گوید:«استاد حسین پرتوی رفت و ما را تنها گذاشت. او هیچ وقت پایش به دانشگاه و مراکز علمی باز نشد، اما افرادی مثل من سعادت داشتیم در طول سال هایی که با او بودیم، از حسن رفتارش بهترین بهره را ببریم. بهترین ویژگی او این بود که در کمال قدرت و اختیار اداری که داشت، هیچ وقت از ابزار قدرت استفاده نکرد. هم اهل تشویق بود و هم اهل تنبیه. در کارش به قدری جدی بود که هیچ عکاسی به خود اجازه نمی داد بدون عکس به سرویس عکس بازگردد. بسیار مهربان و فروتن بود. اخلاقی که او به ما آموخت، در هیچ دانشگاهی آموزش داده نمی شود.»

393W2272

خنده بازار

«احسان رافتی»؛ مدیر آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت، بخش هایی از فعالیت های این آژانس عکس را برمی شمرد:«در سال گذشته، ۱۰۲ برنامه اجرا کردیم. تغییر صفحه اصلی و به روز شدن گزارش های تصویری با بخش انگلیسی، برخی از این برنامه ها بود. سامانه ۲۴، کلاس های عکاسی به صورت آنلاین، مالتی مدیای سایت و خبرنامه اس ام اسی هم فعال است. تا به حال هم ۱۰۶ تور عکاسی برگزار کرده ایم.»

نمایندگان «نورنگار» و «الیمپوس» هم که هر دو حامی ششمین نمایشگاه عکس های برتر سال هستند، درباره برنامه هایشان سخن می گویند. نماینده نورنگار به برگزاری اولین جشنواره این شرکت با موضوع سفر و گردشگری و آغاز این جشنواره از سوم خرداد اشاره می کند. مدیر فروش الیمپوس هم می گوید:«این کمپانی، دوربین های آینه دار را حذف و دوربین های mirror less را جایگزین کرده. مزیت این دوربین ها، کوچک و قابل حمل بودن آن ها است و در یک قاب کوچک، امکانات خوبی را ارائه می دهند.»

اما همه بخش های مراسم تولد ۱۰ سالگی دوربین.نت، این قدر جدی نیست. حاضران در سالن، کلیپ های طنز تبریک اوباما، لیونل مسی و کوفی عنان را به خاطر جشن تولد ۱۰ سالگی دوربین.نت می شنوند و فیلم اخبار طنز عکاسی را هم با اجرای احسان رافتی مشاهده می کنند. فیلم طنز «موبایلت را کنار بگذار» هم خنده را بر لب شرکت کنندگان می آورد. همه چیز دست به دست هم می دهد تا شرکت کنندگان در شادی تولد ۱۰ سالگی دوربین.نت شریک شوند. در این مراسم، خلاصه ای هم از فعالیت های دوربین.نت ارائه می شود.

393W2231

۱۰ فقط یک عدد نیست

۱۰ فقط یک عدد نیست، پشت این عدد، سال ها خفته، ماه ها، روزها و ساعت ها. روزها و ساعت هایی که گاهی عبورشان آسان بوده و گاه سخت. ۱۰ فقط یک عدد نیست، سال ها تلاش برای سرپا نگه داشتن یک سایت عکاسی است. البته که واژه ها نمی توانند این تلاش را بیان کنند. به این سادگی ها که نیست، صحبت از ۱۰ سال زندگی است، ۱۰ سال زندگی و تلاش برای بهتر شدن و بهتر کردن فعالیت های یک سایت تا حدی که با ذائقه مخاطب سازگار باشد. نه حتی همین. بلکه تا حدی که سلیقه مخاطب خوش خیال خوش گذران را بهبود بخشد.

آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت در این ۱۰ سال چنین بوده. اغراق که نیست، اما اگر اغراق به نظر آمد، کمی کارنامه این سایت را ورق بزنیم.

آماتورهایی که حرفه ای شدند

۱۰ سال پیش همه چیز در دوربین.نت، با انتشار گزارش های تصویری شروع شد، عکس هایی از عکاسانی که می خواستند خودی نشان دهند، اما مطبوعات و خبرگزاری ها نمی توانست جولانگاهشان باشد. آژانس عکس خبری ایران با همین هدف به وجود آمد؛ نمایش عکس های آن هایی که به عکاسی علاقه مند بودند، اما به خاطر آماتور بودن عکس هایشان دیده نمی شد. آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت راه اندازی شد تا عکس های این عکاسان دیده شود. عکس ها منتشر و دیده شد. حالا آن عکاس ها در خبرگزاری ها و مطبوعات خوش می درخشند. دوربین.نت در هدف خود موفق بود.

IMG_2070

خبرهای دنیای عکاسی

نمی شد که فقط عکس ها به نمایش درآید، البته هدف اولیه همین بود، اما نمی شد از خبرها و رویدادهای دنیای بزرگ عکاسی بی خبر ماند. بخش خبر با همین هدف شکل گرفت. حالا در بخش اخبار، می توان اطلاعاتی درباره برپایی نمایشگاه های عکس، برگزاری مسابقات و جشنواره های عکاسی، فراخوان مسابقات و مطالب آموزشی را مشاهده کرد. اخبار، زیرمجموعه ای هم دارد به نام معرفی مجلات و کتاب های عکس. این بخش، منبعی غنی از بهترین کتاب هایی است که در زمینه عکاسی منتشر شده. اغراق نیست. اگر اغراق به نظر می آید، چند کتاب را مرور کنیم؛ جلد اول و دوم فتوژورنالیسم (کنت کوبر/ ترجمه و تدوین: اسماعیل عباسی/ دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه ها)، دوزخ (مجموعه عکس های جیمز نچوی/ کتاب آراد)، عکاسی زیر آتش (پیتر هاو/ نشر ساقی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس)، رنگ در عکاسی (هارالد مانته/ انتشارات سروش)، ترکیب بندی در عکاسی (هارالد مانته/ انتشارات سروش) و …

عکاسی در سفر

خیلی ها به عکاسی علاقه مندند، اما نمی توانند زیاد عکس بگیرند؛ شاید فرصت عکاسی ندارند، شاید عکاسی در تهران برایشان سخت است، یا هر دلیل دیگر. تورهای عکاسی دوربین.نت، برای این افراد، فرصت خوبی فراهم کرده است. از چابهار در شرق تا کردستان در غرب، از ماسوله در شمال تا قشم در جنوب، عاشقان عکاسی همه این راه ها را به مدد بخش تورهای دوربین.نت طی و تصاویر دلخواه خود را ثبت کردند. دونات، بخشی شد برای تازه کارها. هر چند وقت یک بار، سوژه ای پیشنهاد شد، اعضای این بخش عکاسی کردند و عکس های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. دونات در اردیبهشت، دوازدهمین مسابقه خود را با موضوع گل های بهاری پشت سر گذاشت.

IMG_2057

حرفه ای ها و غیر حرفه ای ها

حرفه ای ها و غیر حرفه ای ها، هر دو مخاطبان آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت هستند. کم تجربه ترها می توانند عکاسی را آموزش ببینند. این امکان در مدرسه عکاسی دوربین.نت فراهم شده است. مدرسه ای که در آن افرادی مانند محمد نوروزی، حامد بدیعی، علی اکبر شیرژان، وحید سالمی، ساسان پناهی و احسان رافتی، تجربیات و دانسته های خود را به هنرجویان آموزش می دهند. این کلاس ها در فصل بهار، به نهمین دوره خود رسید. اتفاق خوب این کلاس ها هم برنامه ای ویژه با نام «سه شنبه دوست داشتنی دوربین» است که شرکت کنندگان در آن هر سه شنبه از تجربیات عکاسان حرفه ای بهره می گیرند. فراموش نکنیم جشنواره ای را که توسط آژانس عکس خبری ایران، دوربین.نت برگزار می شود. جشنواره عکس خبری دوربین.نت، سال گذشته، هشتمین دوره خود را پشت سر گذاشت. در این جشنواره، کارگاه هایی مانند «تجربه های عکاسی تئاتر» (با حضور سیامک زمردی مطلق)، «اینفوگرافیک» (با حضور حمیدرضا خاتونی)، «مجموعه روایی در مولتی مدیا» (با حضور محمد تاجیک)، «تجربه های شخصی عکاسی هوایی و عکاسی زیر آب» (با حضور احمد ترکی زاده) و «چگونه عکس انتخاب کنیم» (با حضور رضا موسوی) برگزار شد. «فرانک روئدل»؛ عکاس آلمانی هم مهمان یکی از کارگاه ها بود.

نمایشگاه عکس های برتر سال دوربین.نت هم که به ۶ سالگی رسیده. ملاحظه کردید؟ اغراقی در کار نبود.

IMG_2012

عکس هایی از جنس لطافت

از مرور کارنامه دوربین.نت بگذریم و باز به مراسم بازگردیم. عکس یادگاری دسته جمعی به ثبت می رسد و نمایشگاه افتتاح می شود. همین که وارد سالن می شوی، این جمله، از ذهنت عبور می کند:«چه حس خوبی!» حس بعدی این است؛ می خواهی بدوی. می خواهی بچرخی و خیلی زود عکس ها را ببینی، اما راستش گم می شوی. شاید خودت را گم کرده ای. شاید در وسعت فضا گم شده ای، شاید عکس هایی که بر دیوارها قرار گرفته، تو را سحر می کند. سحر می شوی واقعا. همان اول کار می گویی:«این نمایشگاه، یکی از بهترین نمایشگاه هایی است که دوربین.نت برگزار کرده.» با عکس ها از ارتفاعت هزار می گذری. به حافظیه شیراز می روی، به مسجد سید نصیرالملک. آفتابگردان ها را می بینی که رویشی دوباره یافته اند، ستارگان را در عکس های نجومی رصد می کنی. ایران را زیر پا می گذاری و با برخی از عکس ها هم از ایران خارج می شوی. حسرتی در کار نیست. اگر فرصت نکردید در افتتاحیه ششمین نمایشگاه سال دوربین.نت شرکت کنید، نگران نباشید! این نمایشگاه تا ۴ خرداد در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) ادامه دارد. فقط حیف! جشن تولد را از دست دادید.

و راستی، کلمات این گزارش، یک هدیه است. دوربین.نت! تولدت مبارک!

IMG_2192

IMG_2195

IMG_2204

IMG_2346

عکس‌ها : حسین اسماعیلی

اشتراک گذاری

۱ یک نظر

  1. منصور

    سلام. ده سالگی دوربین نت تبریک میگم.
    به استاد محمد نوروزی هم سلام عرض میکنم.
    عکس ها کی روی سایت می بینیم.
    سربلند و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.