عکاسی در ۱۰۰ کلمه؛ نبوغ عکاسانه

الهام صالح/ دوربین.نت: زاویه نگاه متفاوت، ویژگی مشترک همه آن ها است. این ویژگی به خلق عکس های متفاوت و چشم نواز منجر می شود. در واقع نمی توان تصویری منحصر به فرد را آفرید که عکاس آن اندیشه و نگاهی متفاوت ندارد.

عکاس های مطرح سعی می کنند بهتر ببینند و این دیدن را با دقتی بسیار زیاد، همراه می سازند. چیزی از نگاه تیزبین آن ها پنهان نمی ماند. این تصویر می تواند سگی کوچک باشد، سگی کمی بلندتر از پاشنه های ده سانتی کفش صاحبش. «فلیکس، گلادیس و رور»، عنوان این عکس است؛ عکسی که در آن می توان «چیواوای» کوچک را در کنار کفش های مد روز صاحبش و پنجه های ترسناک «دان بزرگ» مشاهده کرد. «الیوت ارویت»، عکاسی است که این تصویر را ثبت کرده. او درباره عکاسی چنین اعتقادی دارد:«شما تنها نگاه خود را باز کنید، آنگاه چیزهایی مشاهده خواهید کرد که بسیار جالب خواهند بود.»

ارویت، یکی از عکاسانی است که در کتاب به آثار آن ها پرداخته شده. «عکاسی در ۱۰۰ کلمه»، در واقع جستارهایی از ۵۰ عکاس مطرح جهان را شامل می شود. این کتاب، دربرگیرنده معرفی کوتاهی از هر عکاس است. جملاتی از عکاس ها را درباره عکاسی و نوع نگاه آن ها به جهان پیرامون دربرمی گیرد و بهترین بخش آن هم عکسی است که توسط عکاس به ثبت رسیده.

«عکاسی در ۱۰۰ کلمه»، اطلاعاتی درباره عکاسانی است که برخی به عکاسی از طبیعت علاقه مندند، برخی عکاس خبری هستند و برخی هم در عکس هایشان و نگاه به دنیا، شیوه ای طنزآلود را در پیش گرفته اند.

«مت استوارت»، جزو عکاسان خیابانی است. عکاسی که ۱۱ سال از زندگی اش را به عکاسی خیابانی اختصاص داده و هرگز بدون دوربین از خانه بیرون نمی رود. نتیجه این ممارست، خلق لحظه هایی ناب و بی نظیر است؛ درست مانند عکس «خیابان نیوباند». استوارت، در عبور از خیابان «نیوباند»، پوستر تبلیغاتی یک جواهر را مشاهده کرد. این پوستر برای او جذاب بود. به همین دلیل هم روزهای متمادی از افراد و وسایل نقلیه ای که از کنار این پوستر عبور می کردند، عکس گرفت. او سرانجام توانست صحنه مورد نظر خود را به ثبت برساند.

 1

استوارت درباره عکاسی خیابانی می گوید:«تنها کنترلی که شما دارید جایی است که قاب بندی تان را با توجه به آنچه که می خواهید عکاسی کنید، قرار می دهید. ممکن است برای یک هفته خوش شانس باشید و سپس برای ۳ ماه بدشانس، و مجبورید که با این مساله کنار بیایید. وقتی که از خانه بیرون می روید، هرگز نمی دانید چه چیزی پیدا خواهید کرد. این یک مخدر است: نیاز برای دانستن آنچه اتفاق خواهد افتاد و این احساس که شما باید آنجا باشید و آن را عکاسی کنید.»

«عکاسی در ۱۰۰ کلمه»، در واقع دربرگیرنده بخش هایی از حرف های ۵۰ عکاس از میان مصاحبه های آن ها است. در این کتاب، تجربیاتی مختصر از هر عکاس در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

در پایان کتاب هم می توان بخش هایی از زندگینامه این عکاسان را مشاهده کرد.

پائولو پلگرین، مارک پاور، استیو پایک، مارتین پار، استیو مک کری، مایکل کنا، مارتینه فرانک و دان چونگ، برخی از این عکاسان هستند.

عکاسی در ۱۰۰ کلمه/ دیوید کلارک/ مترجم: محسن حسن پور اسلانی/ انتشارات مرکب سفید

39115

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.