عکاسی بی هوا؛ تجربیات شخصی یک عکاس سوئیسی

الهام صالح/ دوربین.نت: نویسنده که در واقع عکاس است، پیش از هر نکته دیگر، تجربیات شخصی خود را در کتاب با مخاطبانش به اشتراک گذاشته است، درست مانند عکس هایش که آن ها را در وبلاگش در اختیار علاقه مندان به عکاسی قرار داده است. این کتاب، «عکاسی بی هوا» نام دارد که ترجمه ای از candid photography است.

عکاسی، یک تمرین هر روزه است و فردی موفق محسوب می شود که به اندازه کافی در این زمینه تجربه کسب کرده باشد. همین تجربه ها است که به ثبت بهترین لحظه ها می انجامد. «توماس لوتارد»؛ عکاس خیابانی هم کتابش را بر اساس همین تجربیات به رشته تحریر درآورده.

لوتارد، یک عکاس خیابانی اهل سوئیس است که تمرکزش را بر عکاسی خیابانی از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. اما عکاسی خیابانی از نگاه او چه تعریفی دارد؟ در این کتاب درباره عکاسی خیابانی چنین تعریفی را ارائه کرده:«عکاسی خیابانی، ثبت یک لحظه قطعی از زندگی انسان ها است.»

البته نقل قولی هم از «بروس گیلدن» درباره عکاسی خیابانی وجود دارد. گیلدن می گوید:«اگر بتوانید با نگاه کردن به یک عکس، خیابان ثبت شده در آن را احساس کنید، آن عکس یک عکس خیابانی است.»

در واقع آنچه از طرف نویسنده کتاب بر آن تاکید می شود، این نکته است که مهم ترین مساله در اینگونه عکس ها روایت کردن یک داستان است.

عکاس خیابانی بودن و ثبت تصویر عابران، کار آسانی نیست. در بخش های مختلف کتاب هم ضمن اشاره به این موضوع، از طرف نویسنده تاکید شده که اگر می خواهید در حریم امن خود باقی بمانید، بهتر است اینگونه عکاسی را کنار بگذارید.

عکاسی بی هوا همانگونه که در کتاب بیان شده، ارتباط مستقیمی به میزان جسارت عکاس دارد تا بتواند به مردم نزدیک شود و از آن ها عکس بگیرد.

لوتارد در «عکاسی بی هوا»، با استفاده از تجربیاتی که کسب کرده، توصیه هایی را برای بهتر شدن عکس های خیابانی ارائه داده است. این توصیه ها از مطالب فنی عکاسی مانند عکاسی در شب، زاویه دید، تنظیمات دوربین شروع می شود و به رعایت اصول اخلاقی و نحوه ارائه عکس ها می رسد.

این عکاس سوئیسی حتی راهکارهایی را هم برای عکاسانی که با پرسش ها و اعتراض های مردم نسبت به عکاسی از آن ها مواجه می شوند، ارائه داده است.

اگر به عکاسی خیابانی علاقه مندید، این کتاب می تواند راه حل های تئوری را در اختیار شما قرار دهد، اما راه حل های عملی، همان راهکارهایی است که در تجربیات عکاسی روزمره خود به دست می آورید. این نکته را هم که نقل قولی از «اریک کیم» است فراموش نکنید:«۸۰ درصد عکاسی خیابانی جرات و ۲۰ درصد آن مهارت است.»

عکاسی بی هوا/ توماس لوتارد/ مترجمان: پویا پرهامی، روزبه ملکی/ دفتر پژوهش های فرهنگی

IMG_4574

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.