خانواده های تانزانیایی در نمایشگاه عروس قلم

01_0326
دومین نمایشگاه عکس «احمد وحید مقدم» درباره کشور تانزانیا با موضوع «کار و خانواده» در نگارستان عروس قلم به نمایش گذاشته شده است.
در این نمایشگاه ۳۶ قطعه عکس رنگی در ابعاد۳۰  در ۴۵ سانتیمتر از عکس های این عکاس قمی که در سال ۸۶ از کشور تانزانیا تهیه شده، برای عموم به نمایش درآمده است.
اولین نمایشگاه عکس وی درباره کشور تانزانیا در سال گذشته با عنوان «سرزمین همیشه سبز» با ۱۸ قطعه عکس در نگارخانه انجمن عکاسان قم به نمایش گذاشته شده بود.
وی درباره دومین نمایشگاهش درباره کشور تانزانیا    گفت: در سال ۸۶ طی سفری که به کشور تانزانیا داشتم از موضوع های مختلف در این کشور عکاسی کردم و تصمیم گرفتم که با موضوع بندی عکس های گرفته شده، آنان را در معرض دید عموم قرار دهم تا شهروندان از دریچه دوربین با مسایل مختلف یک کشور آفریقایی، همچون؛ مشکلات اجتماعی، بیماری، فقر، گرسنگی و … آشنا شوند.
مقدم افزود: سال گذشته توانستم نخستین آلبوم از عکس هایی که در سفر به تانزانیا تهیه کرده بودم به نمایش بگذارم و در حال حاضر نیز دومین آلبوم عکس از این کشور را دراین نگارستان مشاهده می کنید و ان‌شاءالله در آینده ای نزدیک سومین آلبوم عکس از این سفر را نیز در معرض دید علاقه مندان قرار خواهم داد.
وی درباره انگیزه اش در برگزاری این نمایشگاه ها اظهار داشت: برپایی نمایشگاه های هنری از جمله عکس، می تواند در افزایش سواد و تجربه بصری جامعه موثر باشد، ضمن آنکه با برپایی نمایشگاه هایی از کشور تانزانیا می خواستم مردم ایران را با مشکلات و مسایل اجتماعی و به طور کلی طرز زندگی و فرهنگ یک کشور آفریقایی آشنا کنم.
وی افزود: گمان می کنم با مشاهده این عکس ها بیشتر قدر نعمت ها و فرصت های موجود در کشورمان را بدانیم و شاکر پروردگار یکتا باشیم.
مقدم ضمن انتقاد از برخی از مسوولان نگارستان های استان قم خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از نگارستان ها برای نمایش آثار هنری اعمال سلیقه شخصی می کنند و گاهی شاهد هستیم آثار هنری ارزشمند از جمله عکس های فاخر برخی از عکاسان استان در انتظار نمایش می مانند در حالیکه آثار ضعیف تر فرصت حضور و نمایش را یافته اند.
وی ابراز امیدواری کرد که مسوولان نگارستان های استان با سعه صدر بیشتر به آثار هنرمندان از جمله عکاسان نگاه کرده و شرایط مناسب را برای عرضه آثار آنها فراهم سازند.
وی گفت: این نمایشگاه با هزینه شخصی خودم برپا شده است.
وی همچنین اظهار داشت: به طور کلی برگزاری نمایشگاه های عکس؛ مردم را با عکس و کارکردها و تاثیرگذاری های آن بیشتر آشنا کرده و از سوی دیگر مسوولان نیز به اهمیت، تاثیرگذاری و انتقال پیام توسط عکس ها بیشتر پی می برند.
مقدم خاطرنشان کرد: نمایشگاه های عکس باید در محیط های مناسبی برپا شوند و با اطلاع رسانی قشرهای مختلف مردم را برای بازدید از آن دعوت کرد و رسانه ها در این امر می توانند نقش بسزایی داشته باشند.
«عباس امیری»، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز    گفت: یکی از جذابیت های این نمایشگاه این می باشد که آداب و رسوم مردم یک کشور دیگر از نگاه یک عکاس ایرانی به نمایش درآمده است، معمولا آثار به نمایش گذاشته شده از عکاسان ایرانی در رسانه ها و بویژه در نمایشگاه های مختلف از داخل کشور است.
این نمایشگاه تا ۱۳ تیرماه جاری از ساعت ۱۷ تا ۲۲ به صورت رایگان در قم، خیابان شهدا، کوچه ۲۷، نگارستان عروس قلم برای بازدید عموم دایر است.
«احمد وحید مقدم» از عکاسان قم و متولد ۱۳۵۲ است که تاکنون در چندین نمایشگاه عکس انفرادی و گروهی شرکت کرده است و در حال حاضر مدیریت آموزشگاه آزاد سینمایی مقدم را برعهده دارد و از کتاب های عکس این عکاس که به همراه عکس های تعداد دیگری از عکاسان منتشر شده است می توان به «قم در آینه میراث» و … اشاره کرد.
.
«جمهوری متحد تانزانیا» کشوری در شرق قاره آفریقا است و در سال ۱۹۹۶ میلادی پایتخت رسمی تانزانیا از شهر ساحلی و بزرگ «دارالسلام» به شهر «دودوما» منتقل شد. با این حال دارالسلام هنوز پایتخت تجاری و مقر بسیاری از نهادهای حکومتی این کشور است و بندری مهم برای تانزانیا و همسایگان محصور در خشکی آن محسوب می شود.
نام تانزانیا واژه‌ای مرکب از تانگانیکا و زنگبار است. این دو کشور در سال ۱۹۶۴ میلادی با یکدیگر متحد شدند و جمهوری تانزانیا را تشکیل دادند.
اسلام، مسیحیت و آیین‌های بومی؛ سه دین اصلی این کشور، هرکدام حدود یک‌سوم از جمعیت این کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
در سرزمین اصلی این کشور ۳۰ درصد از مردم مسیحی و ۳۵ درصد مسلمان هستند. در جزیره زنگبار ۹۹ درصد از مردم مسلمان هستند.

سواحیلی و انگلیسی زبان‌های رسمی این کشور است. #

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.