مشهد در حال و هوای «یک شرجی آرام»

دومین نمایشگاه انفرادی سیدکیارنگ علایی حسینی (Kiarang Alaei) با عنوان «یک شرجی آرام» ، ساعت ۵ عصر ِ شنبه دهم دی‌ماه نود در خانهی هنرمندان مشهد افتتاح می‌شود.
این نمایشگاه بهنمایش بیستوپنج عکس از آثار این هنرمند ِ عکاس در سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ می‌پردازد. آثار مزبور بهصورت تکعکس ارایه می‌شود، اگرچه معدودی از آن‌ها از برخی مجموعه‌های در حال تکوین ِ عکاس گزینش شده‌اند.
برخی از این عکس‌ها حاصل مکاننگاری‌های این استاد ِ هنرشناس، در روستاهای گوارشک، ساروت، دهسرخ و شهرهایی چون ابیانه، ماسوله، عباسآباد، بهشهر و بندر ِ کیش هستند که درونمایه‌ای مشترک دارند.
عکس‌های نمایشگاه در عرض‌های ۷۶ ، ۱۰۰ و ۱۴۰ سانتیمتر، بر روی کاغذ ابریشم و شاسی ارایه میشوند.
طراح گرافیک و مدیر هنری نمایشگاه «سعید مزینانی» است که در روز گشایش، اجرایی از صوت و جلوه‌های ویژه را برای آیین افتتاحیه تدارک دیده است.
دکتر «واقف کاشفی» در مقدمهی این نمایشگاه و در بخشی از یادداشت اختصاصی خود نوشته است: «در آخرین عکس نمایشگاه قبلی کیارنگ علایی (جایی دورتر/ تیر ۱۳۸۸) زن رو به سوی خانه، دوربین را ترک کرده بود؛ پس در این نمایشگاه باید نگاه‌ها دوباره رو به سوی خانه باشد و عکس‌هایی رو به خانه ظاهر شوند. عکس‌هایی از در‌های بسته و نشانه‌هایی آشنا، و آن‌گاه که در‌ها گشوده می‌شوند چون آغوشی باز تو را به سوی خود می‌خوانند و تا لب طاقچه‌ها می‌کشانند؛ طاقچه‌هایی از اشیای دیر آشنا؛ بشقاب‌های مادر و قلیان پدر و خاطرات مشترک قاب شده در عکس‌ها.
طاقچه جایی جز فضای خالی در دیوار نیست. حجمی خالی که دیوار آن‌را متعین می‌کند. طاقچه چشمان مرموز دیوار است، کسی از آن‌جا ما را نگاه می‌کند و ما را به خود می‌خواند و می‌راند. نگاهی است از گذشته به سوی ما. اشیای حاضر در طاقچه هم‌نشین و جانشینی برای نا‌دیدنی‌های خانه هستند. طاقچه حافظهٔ اتاق است و به همین دلیل است که شاعران از طاقچهٔ فراموشی حرف می‌زنند…»
“یک شرجی آرام” از یکشنبه ۱۱ تا پنج‌شنبه ۱۵ دی بین ساعات ۹ تا ۱۲ و ۱۷ تا ۱۹ آمادهی بازدید علاقهمندان است.
گفتنی است کتاب عکسی مشتمل بر آثار این نمایشگاه توسط انتشارات “آهنگ قلم” منتشر شده که در نمایشگاه رونمایی و ارایه خواهد شد و سپس در مراکز فرهنگی و کتابفروشی‌های تهران و مشهد عرضه میگردد.
حامیان این نمایشگاه عبارتاند از: انجمن ملی عکاسان ایران، شرکت تصویر هنر، نشر حرفه هنرمند، شرکت صوتی تصویری سروش، مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد، آتلیه فلامینگو، شرکت کانن مرکزی خراسان و کانون هنرمندان خراسان رضوی.
خانهی هنرمندان مشهد: کوهسنگی، انتهای خیابان شهید بهشتی.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.