اصالت تصویر

علی علائی / در فرآیند تماشای فیلم اولین حرکت درسینما بر روی صفحه تصویر آغاز می شود و جستجوی هدف و سوژه ، آرایش و ترکیب خطوط ، فضا ، عمق و… تصاویررا می‌سازند. تصاویری که بنیان سینما را بنا می‌نهند. به دلیل زیبایی شناسی ترکیب بندی عناصری که تصویر را تشکیل می دهند یعنی قطع نقطه ، خط ، سطح و تضادها سبب می شوند تا مخاطب اولین عوامل ارتباط دیداری و روانی خود را با فیلم یافته و بهبود ببخشد.
فضاسازی در سینما نیز با بهره گیری از عوامل مختلفی چون زاویه ، پرسپکتیو و عمق تصویرمحقق می‌شود و ایجاد فضاسازی مناسب و مطبوع رابطه تماشاگر با اثر هنری را به تعالی می رساند. هم از این روست که فضاسازی مطلوب و مؤثر یکی از بزرگترین توفیقات فیلمسازان محسوب می‌شود.محدودیت فضا در سینما ویا به عبارتی قاب تصویر به فیلمساز این الزام را می‌دهد تا روی موضوع خود تمرکز کند و آنچه را که از جهان بینی ذهنی و حسی او ناشی می‌شود به مخاطب ارائه دهد و بدین ترتیب معنای تصویر به معنای کل فیلم تعمیم می‌یابد. پس قاب یا کادر منتخب حتی در حداقل ارائه یک
ترکیب بندی ایستا و حتی در فضای خارج از قاب منبع و مرجع روایت فیلمساز تلقی می شود و بنیان سینما چیزی جز این نیست. چرا که همه عناصر مرور شده جزئی از روایت در سینما محسوب می‌شوند.
مجموعه موارد اجمالی ذکر شده تنها به این دلیل در پی هم مرور شده اند تا تاکید نگارنده بر اصالت عکاسی در شکل‌گیری هنر جامعی چون سینما را نشان دهند. از این روست که کیفیت و زیبایی شناسی و ترکیب بندی تصویر در یک اثر سینمایی عامل مهمی در بررسی آن اثر به شمار می‌آید. در مقام توصیه به دوستان جوان فیلمساز همواره بر این مهم تاکید داشته ام که «ایماژ» را فراموش نکنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.