محمدتاجیک:مالتی‌مدیا باید داستان داشته باشد

محمد  تاجیک ـ  در کارگاه «کافه مالتی مدیا» ششمین جشنواره عکس دوربین.نت که به بررسی ساخت و شکل‌گیری مالتی مدیا پرداخت و در ماهیت آن، گفت : مالتی مدیا استفاده از نرم افزار برای چند وجهی کردن امکانات و بیان مشترک به مخاطب است. وی با بیان اینکه مالتی مدیا حدود ۱۸ سال است که در بین عکاسان مرسوم شده، اظهار کرد: به دلیل رشد ابزار و امکانات ، مالتی مدیا هم سرعت پیشرفت زیادی دارد و البته جایگزین خوبی و مطمئنی نسبت به فیلم کوتاه بوده است و منظور را خیلی بهتر به مخاطب می رساند. تاجیک با بیان اینکه در واقع مالتی مدیا مجموعه ای از تصاویر با دکوپاژ و سناریو مشخص و استفاده از تکنیک هاست که آن را از مجموعه عکس متمایز می‌کند، افزود: آنچه از مالتی مدیا به شکل حرفه ای درجهان وجود دارد هنوز در ایران اتفاق نیافتاده و علت ورود بسیاری از عکاسان به این فضا و سرعت پیشرفت و قرار گرفتن آن در مسابقات عکاسی این است که مالتی مدیا به موضوعات حساس و با فراگیری زیاد پرداخته است. وی  به عکاسانی که می‌خواهند وارد این فضا  شوند توصیه همیشگی یعنی زیاد عکس دیدن و عکس خوب دیدن را کرد و گفت: چگونه  روایت کردن عکس‌ها و در نهایت مدیایی که ساخته می‌شود  بسیار مهمتر از چگونگی ساخت و استفاده از ابزار است. بسیاری از عکس‌ها و مدیاهای قوی ابزار خاص و چندان حرفه ای نداشته اند اما خروجی کار کاملا موثر بوده است . تاجیک تاکید کرد که قبل از شروع کار مالتی مدیا باید داستان و آنچه در هر بخش می‌خواهید را در ذهن داشته و بنویسید تا در زمان ثبت عکس‌ها بدانید چه می‌خواهید. وی در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از عکاسان مطرح علی رغم داشتن عکس‌ها و  موقعیت خوب وارد فضای مالتی مدیا هنوز نشده اند، اظهار کرد: بسیاری از عکاسان مطرح و حرفه ای برخی اوقات  دچار ترس از ارائه کردن کارهایشان و اینکه خوب خواهد بود یا نه ، می‌شوند.  از سوی دیگر بیشتر این عکاسان فرصت کافی برای انجام این کار را ندارند و عکس کل دنیای آنها را گرفته و تا حدودی هم این نگاه را دارند که عکس‌ها به اندازه کافی‌حرف خودشان را می‌زنند.
تاجیک تاکید دارد که اگر بدانیم از عکس چه می‌خواهیم، در هر موقعیتی عکس خوب  را  می‌بینیم  و یادمان نرود که عکس خوب زمینه کاری خوب در مالتی مدیا را فراهم کند . این عکاس بر این باور است که عکس خوب عکسی است که حسادت  عکاس دیگر را برانگیزد و حتی اگر آن عکاس عین همان عکس را کپی کند اشکالی ندارد و می تواند پله ای برای رشد عکاس باشد.

عکس : کیارش فرح‌بخش

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.