آرمان تیمور:بسیاری از عکس‌ها را باید در گنجینه‌ای مناسب نگه داشت

آرمان تیمور ـ عکاس رییس جمهور در سه دوره روز پنج شنبه در نشست بررسی عکس های  ریاست جمهوری که در فرهنگسرای سرو  برگزار شد ضمن ارائه  عکس هایی از دوره ریاست جمهوری محمود
احمدی نژاد در دوره گذشته و دوره حاضر توضیحاتی را از شرایط  خاص عکاسی از رییس جمهور مطرح کرد.
وی با تاکید بر اینکه  عکاس خبری باید قانونگرا ، منظم و دقیق و  دارای آراستگی  اخلاقی باشد ، اظهار  کرد: این خصوصیات  برای یک عکاس خبری لازم است و عکاس رییس جمهور هم نه تنها خارج از این شرایط  قرار ندارد بلکه باید برخی ویژگی های  دیگر را هم در برخورد مستقیم با رییس جمهور  و مسئولان درجه اول کشور که عموما  در کنار او هستند  رعایت کند. وی  با بیان اینکه در بسیاری از برنامه ها با عکاسان
خبرگزاری های دیگر همراه  هستیم اما علی رغم آزادی  عملی که همواره داشته  ام سعی نکرده ام شرایط کار را برای آنها سخت تر کنم . همواره از اینکه در کنار عکاسان دیگر کار کنم لذت برده ام و بدون آنها نوعی غربت را احساس کنم  اما بالاخره فضاهایی  هم وجود دارد که شرایطی خاص و اختصاصی دارد که حضور عکاسان دیگر به صلاح نیست و  تنها من حضور دارم اما  در این شرایط هم از حساسیت کار کاسته
نمی شود. تیمور به ثبت و نگه  داشتن بسیاری از عکس  های رییس جمهور  اشاره دار د که لزوما در همان زمان منتشر و مورد  استفاده قرار نمی‌گیرد اما در موقعیت‌های دیگر به درد می خورد و می‌افزاید عکاسان خبری دیگر هم چنین موقعیت‌ها و  عکس‌هایی را دارند  اما بسیاری از آنها برای انتشار این عکس‌ها  در خبرگزاریهای داخلی  و خارجی عجله دارند درحالی که بسیاری از عکس‌ها را باید در همچون گنجینه ای با ارزش در آرشیو  برای زمان مناسب نگه داشت. وی  در عین حال از اینکه  در محیط خبری داخلی  کشور فضایی برای انتشار عکس‌ها وجود ندارد  تا عکاسان عکس خود  را با اطمینان و  صرفه مالی در آن منتشر کنند انتقاد کرد و گفت: اگر این محیط وجود داشت بسیاری از عکاسان تب فروش و  یا رساندن عکس به خبرگزاری‌های خارجی را نداشتند و در عین حال اخبار و حوادث ایران که کم هم نیستند توسط خود ما و از این طریق مشخص منتشر و  جهانی می‌شد . ضمن  اینکه بسیاری از عکس‌ها ارزشی بیش از آنچه تصورمی‌کنیم را دارند و به همین دلیل همیشه به عکس علاوه بر یک تصویر باید نگاه کرد و نباید عکس و  زحمت خودمان را ارزان  بفروشیم. وی که در سال‌های کاری خود  با سه رییس جمهور کار کرده است تاکید  دارد که عکس باید خودش توان حرف زدن و انتقال حس به مخاطب را داشته باشد . در بسیاری از موارد عکاس رییس جمهور باشید  یا عکاس خبری رسانه ای دیگر باید با عکس  خود حرف بزنید و گاهی در موقعیت مختلف لازم است که نه چیزی بشنوید و  یا اگر شنیدید عکس العملی داشته باشید چرا که اگر مخاطب که اینجا رییس جمهور و مسئولان حکومتی هستند احساس راحتی  با شما نداشته باشند و به نوعی شما را نامحرم بدانند عکس شما فقط یک تصوری خواهد بود و دیگر آن حس و حرف  مورد نظر در آن دیده نمی‌شود.
تیمور تاکید کرد که در این سالها هیچ گاه به رییس جمهور در موارد خاص یا عادی حالت و مدل خاصی برای عکس را توصیه نکرده ام و تنها به ثبت واقعیت و موقعیت‌های مختلف پرداخته‌ام و از این شرایط استفاده  لازم را هم برده ام چرا که به عنوان مثال بسیاری از عکس‌های دوره دوم انتخاباتی ریاست جمهوری در هر سه دوره اخیر از عکس‌هایی بود که در سفرها  و برنامه‌های مختلف بدون برنامه تبلیغاتی و انتخاباتی عکاسی کرده بودم و نتایج خوبی هم داشت. ضمن اینکه بسیاری از عکس‌های خوب لزوما از نزدیک رییس جمهور  گرفته نمی شود  و باید دورتر و  با فاصله ایستاد تا اطرافیان و حاشیه‌های جالب آن را هم دید و ثبت کرد.
او  در عین حال از اینکه  این کار برای او و خانواده اش روز  و شب و عید و  تعطیلی نگذاشته و روزهای گرسنگی و خستگی  زیادی را به همراه دارد گفت و افزود: عکاس رییس جمهور باید در همه حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، تشریفاتی و تبلیغاتی و … دستی بر آتش داشته باشد چرا که رییس جمهور با همه این حوزه ها در ارتباط است و عکاس این حوزه هم باید علاوه بر آمادگی مجهز هم باشد.
این عکاس با تجربه تاکید  دارد که باید فارغ از گرایش‌های مختلف سوژه را دوست داشته باشید و با آگاهی  از شرایط و رفتار او و بدون ذهنیت شروع به عکاسی کنید و البته همه  اینها با بی‌طرف بودن فرق دارد و شما در نهایت باید با لحاظ مصلحت مجموعه‌ ای که در آن فعال هستنید لحظات را ثبت کنید.
تیمور در پاسخ به این سوال حاضران در این جلسه که چرا بسیاری از عکس‌ها که رییس جمهور را در حالت ها و شرایط غیررسمی نشان می دهد منتشر نشده و یا به صورت رسمی منتشر می‌شود، گفت: در وحله اول این موضوع به سیاست گذاری کلی مجموعه ریاست جمهوری و  مصلحتی که آنها تشخیص می‌دهند برمی‌گردد و من به عنوان عکاس وظیفه ثبت وقایع را دارم؛ درعین حال نشان دادن بسیاری از عکس‌ها نیاز به زمان دارد و باید موقعیت مناسب برای آن فراهم شود. اما نباید این نکته را هم فراموش کرد که رییس جمهور هم مثل همه آدمهای دیگر زندگی خصوصی روحیات خاص خود ، خستگی و خوابیدن و … را هم دارد و گاهی نشان دادن این موقعیت‌ها به معنی زیر سوال بردن وی و یا موقعیت یک رییس جمهور نیست.
وی با بیان اینکه در کل سه دوره ای که در کنار رییس جمهورهای کشورمان بودام  شاید تاکنون ۱۰۰ کلمه هم به جز سلام و احوالپرسی با آنها حرف نزده ام، اضافه کرد: همواره تلاش کرده ام موقعیت خود به عنوان عکاس رییس جمهور را حفظ کنم چرا که بودن در این  موقعیت خطوط و  شرایطی دارد که  در بسیاری از موارد با کار  خبری صرف فرق دارد و به دلیل نزدیکی با مسئولان موقعیت خوبی را هم فراهم
می‌کند اما من هیچگاه سعی نکردم که از این  موقعیت برای رانت و یا خواسته شخصی  استفاده کنم.

| گزارش تصویری این نشست |

اشتراک گذاری

۲ یک نظر

  1. فاطمه مرادی

    سلام اقای تیمور شماانسانی شایسته ومتواضع هستی که روزگار همانندشما کم دیده امیدوارم درپناه خداوند درهمه ی کارهایت موفق وپیروز وسربلند باشی.

  2. فاطمه مرادی

    بایدتلاش وزحمات وهنر افرادی مانند اقای تیمور از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شود نه اینکه هنرواستعداد انها گمنام بماند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.