عکاسان تجربی فیلم بسازند

نشست نقد و بررسی  فیلم حرف

  وجود بخش فیلم در این جشنواره به منظور تشویق  عکاسان به فیلم سازی با دوربین هایشان است  که امکان فیلم برداری را در اختیار آنها گذاشته است. و جلسات نقد و بررسی  بیشتر به مسائل فنی فیلم ها میپردازد تا محتوایی.

 احمد حجارزاده نویسنده  و کارگردان فیلم “حرف” روزنامه  نگاری است که به صورت تجربی فیلم میسازد. تصاویر فیلم حرف  که چهارمین  تجربه ی فیلم سازی اوست را با دوربین Z1 ثبت کرده است و نورپردازی آن با نور ۸۰۰ و فقط در سکانس کافی شاپ با نور۱۵۰ بوده است.

فیلم کوتاه “حرف” فیلمی اپیزودی است که ما تنها چهره یکی از بازیگران آنرا میبینم و تقریبا تنها او حرف میزند.دوربین از چشم طرف مقابل یا پشت سر او فیلم میگیرد.

 حجارزاده کارگردن  و نویسنده این فیلم در این باره میگوید: میخواستیم در تمام فیلم بازیگر مقابل شخصیت اصلی را نشان ندهیم اما در بعضی سکانس ها برای اینکه حس بهتر در بیاد تصمیم گرفتیم شخصیت مقابل را در بعضی سکانس ها از پشت سر نشان دهیم.

 احمد حجارزاده خط شکل گیری داستان را داستان کوتاهی عنوان  میکند که سالها پیش آنرا نوشته  بوده است و همیشه دوست داشته  است تصاویر آنرا ببیند و در چهارمین  تجربه خود تصمیم میگیرد آن را عملی کند.

  این کارگردان  ادامه داد: فیلم را سه روزه فیلم برداری کردیم.  یک بار فیلم را ساختیم با  یک بازیگر دیگر اما موقع تدوین فهمیدیم که آن چیزی که میخواستیم از آب در نیامده پس دوباره فیلم برداری کردیم

 

حجارزاده درباره اتخاب بازیگر فیلمش میگوید: این بار خانم خزلی را انتخاب کردم. که خیلی دیر این اتفاق افتاد درست شب قبل از فیلم برداری ساعت ۱۲ تصمیم گرفتم و با خانم خزلی تماس گرفتم. شبنم خزلی بازیگر تئاتر است و با کارگردانان بزرگی هم کار کرده است. تمامی دیالوگ ها را حفظ میکرد فقط در سکانس آخر چون دیالوگ ها زیاد بود و حس زیادی هم داشت دیالوگ ها را به صندلی روبرو چسباندیم. خانم خزلی بعضی دیالوگ ها را حذف میکردند و میگفتند مثلن این جمله رو این دختر با این شخصیت نمیگوید و خودشان تغییراتی میدادند.

 این کارگردان  در پاسخ به این سوال که چه توصیه ای به عکاسان دارند گفت: نگاه عکاسی ندارم اما به عنوان یک فیلم ساز در مورد فیلم سازی این را میگویم که اولین تجربه من با دوربین هندی کم خانوادگی بود وصدابرداری نداشت . ساختار بد بود اما داستان خوبی داشت. توصیه ام این است که خودشان را در قید و بندی قرار ندهند و تجربی فیلم بسازند چون وارد شدن به وادی فیلم سازی حرفه ای خیلی سخت است. درباره همه چیز میشود فیلم ساخت فقط ذهن خلاق میخواهد.

 جوانبخش ایمانی فیلمبردار، فرزاد خلیفه مدیر تولید، بهروز  جوادی صدابردار، مهدی موسوی ،  شبنم خزلی بازیگران وقاسم خدابنده  لو تدوین گر از دیگر عوامل فیلم حرف  هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.