«محمد نوروزی»: عکاسی عشق است نه تکلیف

دومین کارگاه ششمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت، مفاهیم ساده ای را شامل می شد، مفاهیمی که در عین سادگی به کار بستن آن ها در زندگی، هم دشوار و هم سهل است. «محمد نوروزی»؛ کسی است که این مفاهیم را ۲۹ آبان در کارگاه خود با عنوان «روش های پرورش فکر» ارائه کرد. او در کارگاه خود بر اخلاق گرایی در زندگی و عکاسی، تاکید ویژه ای داشت. زبان ساده او در طرح این مباحث، یکی از نکاتی بود که شرکت کنندگان را به بحث و تبادل نظر ترغیب کرد. در جامعه رسانه ای امروز، جای چنین بحث هایی خالی است، اما ششمین جشنواره عکس خبری دوربین.نت، بخشی از این خلاء را پر کرد.

 

اخلاق، ضروریت زندگی است

«پرورش فکر، جزو ضروریاتی است که عکاس ها باید دارا باشند. شاید امروزه صحبت از پرورش فکر و اخلاق، به مذاق افراد خوش نیاید و نتواند طرفدارانی برای ما جمع کند، اما مهم این که چند طرفدار داشته باشیم، مهم نیست.»

«محمد نوروزی»؛ مدرس کارگاه «روش های پرورش فکر»، سخنان خود را چنین آغاز کرد. وی ضمن تاکید بر این نکته که اخلاقیات جزو ضروریات زندگی و نه تنها عکاسی است، تاکید داشت که نباید به سادگی از کنار مفهوم اخلاق عبور کرد. او در سخنان خود، شعری از مولانا را مورد قرائت قرار داد:«روزها فکر من این است و همه شب سخنم که چرا غافل از احوال دل خویشتنم/ از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود به کجا می روم آخر ننمایی وطنم».

نوروزی، این شعر مولانا را در سه پرسش «چرا به وجود آمده ایم؟» «چه کارهایی انجام می دهیم؟» و «به کجا می خواهیم برسیم؟» خلاصه کرد و این پرسش ها را به فضای عکاسی تعمیم داد:«عکاسی چیست؟ چرا عکاسی می کنیم؟ از چه چیزی می خواهیم عکاسی کنیم؟» آنچه مدرس کارگاه «روش های پرورش فکر» بر آن تاکید کرد این نکته بود که در صورت یافتن پاسخ برای این پرسش ها هم در زندگی و هم در عکاسی، موفقیت به وجود می آید.

نوروزی همچنین در صحبت های خود، گفته هایی از بزرگان فرهنگ و هنر را عنوان کرد. «رولان بارت»، یکی از این افراد بود:«اگر حال عکاسی ندارید، اگر عکاسی کنید، خیانت کرده اید.»

جشنواره دوربین.نت از روز ۲۸ آبان تا ۴ آذرماه در ۱۲ بخش مختلف برگزار می‌شود و همه روزه شاهد برنامه‌هایی چون پخش فیلم، پخش مالتی‌مدیا، کارگاه‌های آموزش عکاسی، نرم افزار، تجربه‌های نو و … است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.